En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Direktlänk till inlägg 28 oktober 2012

Dilaterad Kardiomyopati

Av Sara Modigh - 28 oktober 2012 00:00

Det har nu gått tre månader sedan min mamma gick bort och vi har äntligen fått veta vad som gjorde att hon dog.

Hon hade en hjärtsjukdom, Dilaterad Kardiomyopati heter den. Den innebär att hjärtats pumpförmåga är försämrad, vilket leder till att kammare och förmak blir förstorade.


”Dilaterad Kardiomyopati är den vanligaste typen av kardiomyopati. Den är oftast förvärvad och vanligast ibland äldre

och folk med ett stort alkoholintag. Sjukdomen kan också vara genetisk.


Sjukdomen börjar med att vänster kammare växer och långsamt utvecklas till

att även höger kammare och atrium växer.

Hela hjärtat växer.


Dilaterad kardiomyopati leder till allvarlig hjärtsvikt och 75% dör inom fem år.


Dilaterad kardiomyopati kan ses

som ett slutstadium för en mängd sjukdomar

som involverar myokardit, t.ex hypertension,

myokardit och alkoholmissbruk.


Den enda behandlingen är hjärttransplantation.

I övrigt kan man bara behandla hjärtsvikten. ”


Vi ska få prata med en läkare om denna sjukdomen så att vi får veta mer om vad det är. Hittar förvånansvärt lite information om denna hjärtsjukdomen på Internet Men all information i världen gör inte att min mamma kommer att komma tillbaka. Kan inte låta bli att tänka på hur livet skulle sett ut om sjukdomen hittats tidigare. Hade mamma levt idag? Hade hon varit jättesjuk och legat på sjukhus. Hade hon behövt göra en hjärttransplantation?  I så fall kanske det var bättre för henne att inget veta. Att somna helt ovetandes om sin sjukdom och aldrig mer vakna igen.  Hon dog mitt i livet med tre barn som fortfarande bodde hemma. Ja tror att det faktiskt var det bästa för henne. Hon behövde aldrig vara ensam. Även om jag vet att hon ofta kände sig ensam.  Hade sjukdomen hittats hade hon förmodligen varit väldigt sjuk, och vi barn skulle flytta hemifrån en efter en och mamma skulle känt sig otroligt ensam.  Det är otroligt hemskt att behöva vara med om detta och det känns läskigt att det kan vara genetiskt. Klarar inte av att tänka att någon mer i familjen kanske är sjuka i denna sjukdom.  Men det är bara att vänta och se vad som händer.






http://en.wikipedia.org/wiki/Dilated_cardiomyopathy

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara Modigh - 27 april 2021 20:34

När man äntligen hittat något som fungerar, när jag äntligen börjat få kontroll på min sömn och min dygnsrytm. Vad händer då?  Jo, läkemedlet jag tar för att hjälpa mig komma till ro och bli trött på kvällarna ska nu inte längre subventioneras till...

Av Sara Modigh - 21 april 2021 14:30



Det har gått en lång tid sedan jag skrev sist, och det är mycket som har hänt under det senaste året. Jag har flyttat till en egen lägenhet, jag har fått en ny kontakt inom psykiatrin kallat Voss-teamet och jag har fått boendestöd som hjälper till oc...

Av Sara Modigh - 17 februari 2020 20:15

   ┏━━━━━━༻❁༺━━━━━━┓ MS-plack   Corpus callosum (Hjärnbalken ) - Multipla halvcentimeter stora förändringar   Centrum semiovale (Centrala...

Av Sara Modigh - 13 februari 2020 12:36

Det är så svårt att hitta mening med det här. Livet känns så hopplöst men vi har en vacker värld.  Så varför kan jag inte leva som jag bör. Vill känna att jag tillhör men är bara till besvär.    Så kan du lyfta mig från hålet jag har fastna...

Av Sara Modigh - 20 december 2019 04:47

Jag måste sova, men jag kan inte. Alldeles för mycket tankar snurrar runt inom mig. Jag får inte tyst på dem vad jag än gör. Så fort jag sluter ögonen kommer tankarna och med dem kommer ångesten. Jag vet inte vart jag ska göra av allt som virvlar...

Om Mig


Hej! Mitt namn är Sara och jag lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att öka kunskap och minska tabun

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Kategorier

Arkiv

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards