En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Alla inlägg under januari 2013

Av Sara Modigh - 23 januari 2013 19:35

 


Handlat Filmer och serier från http://cdon.se/ så att jag han distraheta mig själv från mitt dåliga mående. Allt känns väldigt jobbigt just nu. Saknar Mamma så otroligt mycket och att behöva avliva Mumsi rev upp många sår som jag har sedan mammas död. Så just nu ska jag överösa mig själv i tv-serier. Har ni några tips på roliga eller spännande serier så hör gärna av er!

  <---Gärna i stil med dessa.

Av Sara Modigh - 23 januari 2013 16:42

Vi fick en tid på jorden, alldeles för kort. Nu är du vår ängel, Mamma sov så gott.

1968 09 17 - 2012 07 27

 Mamma, min fina fina Mamma. Kan inte fatta att du är borta. Du var för fin för denna jorden och nu bor du med alla andra änglar. Där lyser du klarast och ditt skratt klingar med vinden och dina ögon glittrar som solen. Du är den finaste av alla änglar. Jag älskar dig och kommer aldrig glömma dig .


Music by Enya.

"If I Could Be Where You Are"

--- Where are you this moment Only in my dreams You're missing, but you're always a heartbeat from me.

I'm lost now without you. I don't know where you are. I keep watching, I keep hoping, but time keeps us apart.

[chorus]

Is there a way I can find you? Is there a sign I should know? Is there a road I could follow, to bring you back home?


Winter lies before me, Now you're so far away In the darkness of my dreaming The light of you will stay

If I could be close beside you, If I could be where you are, If I could reach out and touch you, And bring you back home.

[chorus]

Is there a way I can find you? Is there a sign I should know? Is there a road I could follow, to bring you back home?

To me...

Av Sara Modigh - 22 januari 2013 20:41

Idag åkte vi till djursjukhuset och avlivade lilla Mumsi så att hon slipper lida. Det känns jättesorgligt men man vet ju inerst inne att det är för det bästa.  Läkaren där sa att hon förmodligen drabbats av en systemisk sjukdom och att hon aldrig hade blivit bra igen oavsätt vad man hadde gjort. Så nu är Mumsi uppe i himelen tillsammans med Mamma och Frodo.


 

Av Sara Modigh - 22 januari 2013 00:45

Självhjälp

Förhindra Självskador


Börja med att skriva ner typiska, tidiga varningstecken som kan komma när du håller på att få ångest eller befinner dig i en depressiv episod.

Undvik de situationer som kan skapa behovet av att göra illa dig. Kanske triggas ångesten av viss musik, vissa människor, tv-program, sidor på internet, böcker eller platser. Undvik också alkohol och droger eftersom de minskar förmågan att kontrollera impulser.

 

Ringa in de saker du kan göra om en eller flera av dessa varningssignaler kommer, eller om du får självskadestankar eller impulser.

1. Börja med att göra dig av med sådant du kan använda dig att skada dig med.

2. Ring din terapeut för att försöka få en akut tid.

3. Använd dig av din aktiverings plan genom att schemalägga belönande eller distraherande aktiviteter.

4. Utmana dina negativa tankar genom kognitiv rekonstruktion.

5. Fråga dina närmaste av vänner och familj för stöd.

6. Öva dig på avslappningstekniker.

7. Om du kan – träna.

9. Gå igenom alla skäl du har för att leva .




Ringa in de saker din läkare och terapeut kan göra.

1. Träffa dig akut.

2. Ändra dina mediciner.

3. Lägga in dig (om det är så akut).

4. Hjälpa dig att förstå varifrån dina självskadestankar kommer ifrån och vilken effekt de har på dig och andra.

5. Arbeta med dig på beteende strategier för att kunna hantera dina smärtsamma tankar och känslor.




Ringa in de saker som dina nära och kära kan göra.

1. Lyssna på dig, tillåta dig att känna dina känslor.

2. Undvika att vara alltför kritiska och dömande.

3. Distrahera dina tankar med gemensamma aktiviteter.

4. Hjälpa dig med ansvarstagande som blivit till en börda eller svårt att ta tag i (tex ta hand om barnen, betala räkningar mm).

5. Vara hos dig tills du känner dig säker.

6. Ringa din läkare för att hjälpa dig boka tid.

7. Ta dig till sjukhuset (om det är tvunget).

8. Ta hand om dina mediciner, rakblad mm.



Gör en lista av de nära och kära som du kan ringa till och sätt deras telefonnummer efter varje sak av de 8 som de är villiga att utföra (Listan från ovan om det är möjligt).





ibland kan man behöva lite hjälp för att klara sig igenom en ångest period.
Ett bra tipps är att ha en lista på saker man kan göra när man har ångest eller tankar på att skada sig själv.


till exempel

* Skriv en lista på det som gör dig bra, spara och ta fram vid ångest.
* Rita och måla dina känslor 
* Sov - sova är ångestdämpande 
* Skriv - brev till någon som gör dig arg/ledsen, dikter, noveller, eller bara om ditt liv.
* Kör ett filmrace - förflyt till en annan värld 
* Läs böcker 
* Gör en massa mat och frys in till ångestdagar så du slipper laga mat.
* Krama din nalle (vid icke innehav kan kudde kramas)
* Skaffa en snuttefilt av den du saknar
* Ta en varm eller kall dusch, eller ta ett bad
* Sitt på internet och läs bloggar om andra som förstår dig
* Skriv en egen blogg!
* Spela musik som gör dig antingen glad eller mindre ensam.
* Träna, jogga etc.. lägg fokusen och energin på något annat.
* Shoppa - obs låt det inte bli ett beroende..
* Spa - Gör ett eget Spa bara åt dig själv
* Gå på en promenad 
* Spela spel 
* Storstäda, riv ur bokhyllan och sortera om allt!
* Läs en rolig blogg 

Om du behöver hjälp med att komma på saker att göra vid ångesten så kommer här en lista med saker du kan göra för att klara av att låta bli att skada dej..
De kan ibland vara svårt att komma på något man kan göra när tankarna väl har kommit så ha gärna en lista tillhands.



Färdigheter för att stå ut: 
Rabbla alfabetet baklänges
Prata för dig själv. Beskriv till exempel rummet i detalj
Ring en vän och prata om något annat, du kan till exempel be henne berätta vad hon gjort idag
Rita av någonting i detalj
Gör hennatatueringar
Måla naglarna
Räkna upp fyra saker du ser, tre saker du hör och två saker du känner (t.ex. golvet under fötterna, bordet under händerna) 
Läs en bok, tidning eller en serie
Sätt på glad, tokig musik, till exempel en barnskiva
Välj ett föremål och titta noga på hur det ser ut och känn hur det känns att ta på det
Fokusera på dina andetag. Känn dem, andas i olika hastighet, räkna andetagen
Plocka fram en fin låda och fyll den med vackra saker eller saker som betyder någonting för dig. 
Städa ett litet hörn men gör det noggrant
Storstäda rummet eller huset. Hur snabbt kan du göra det? 
Välj ett föremål i rummet. Undersök det omsorgsfullt och skriv en så detaljerad beskrivning du kan, inklusive vikt, storlek, form, färg, användningsområden. 
Välj ett föremål, till exempel ett suddgummi och försök komma på 30 saker man skulle kunna använda det till. 
Välj en sak eller en person och leta fakta om det på Internet

Räkna fönstren på ett stort hus, räkna spelkulor
Köp en massa indianpärlor och blanda dem i en stor burk. Sortera dem sedan medan du beskriver vilka färger de har. 
Skriv av ett kapitel i en bok
Ställ dina böcker/ CD-skivor i bokstavsordning
Fantisera (till exempel om att träffa en superkändis eller om att ligga på en strand i Thailand) 
Kom på så många namn du kan på en viss bokstav


Färdigheter för att få utlopp för starka känslor
Dansa hysteriskt till vild musik
Piska mattor
Riv sönder ett lakan eller en urvuxen tröja
Skriv av dig dina känslor, till exempel i ett mail till någon eller i en novell för dig själv
Kasta petflaskor i en vägg
Gå ut i en skog och skriv allt vad du kan
Blås upp ballonger och försök sedan ha sönder alla så snabbt du kan
Krossa ägg eller isbitar (tex i badkaret) 
Riv sönder en telefonkatalog i så små bitar du kan
Skriv brev till någon som gjort dig arg/ledsen, även om du inte skickar det
Gör lergubbar och släng dem i väggen eller på golvet
Gör din egen voodoo-docka och stick nålar i den! 
Ha kuddkrig med någon eller med en vägg
Riv bitar av stadig tejp
Skriv ut en bild av dig själv eller av någon annan (beroende på vem du är arg på) och markera med tuschpenna vad du skulle vilja göra. Trasa sönder bilden.


Färdigheter för att tvinga bort negativa känslor: 
Gör tvärtom. När du vill skada dig själv, gör något mysigt eller trevligt istället. Tex bada badkar eller se en film. 
Se dig själv i spegeln och skriv en lista på kroppsdelar/ egenskaper du tycker bäst om hos dig själv
Köp temperafärg (flytande färg på stor tub) och stora papper. Kleta med färg. 
När du förebrår dig själv eller din kropp, tänk på dem som har det värre (istället för dem som har det bättre) 
Tvinga fram ett leende eller ett skratt
Trösta dig själv, tillåt dig att vara liten
Lek eller kela med dina husdjur (om du har några)


Alternativ istället för att skada sig själv vid självskadetankar:
Krama en isbit i handen 
Stoppa fingret i frusen mat (tex glass) i en minut

 Använd dig av 10-minutersregeln. Bestäm dig för att du inte ska skada dig på 10 minuter. När 10 minuter har gått bestämmer du dig för 10 minuter till. 
Ha ett hårband runt handleden och låt det smälla mot huden
Duscha varmt eller kallt
Ät wasabi, peppar, chili eller annat starkt

Måla med röd penna där du annars skulle ha skadat dig och sätt ett plåster på 


Övriga: 
Spring så snabbt du kan, så långt du orkar
Gå en promenad
Slå på en boxboll, hoppa i en säng eller annan fysisk aktivitet
Försök sova en stund. 
Baka en kaka, gärna tillsammans med någon. 
Om du inte kan göra något åt smärtan, bli medveten om den. Känn den fullt ut, acceptera den och kom ihåg att den inte kan skada dig.



Innan du skadar dig själv, ställ alltid dessa frågor: 
1. Vad känner jag just nu? 
2. Varför känner jag som jag gör? 
3. Varför vill jag skada mig själv? 
4. Har jag varit med om detta tidigare? Vad gjorde jag då för att lösa situationen? Om jag inte kunde lösa den då, hur skulle jag kunna göra för att det ska bli bättre denna gången? 
5. Om jag skadade mig själv nu, hur skulle det kännas? 
6. Om jag skadar mig själv nu, hur kommer det då att kännas om en timme eller i morgon? 
7. Finns det någonting kvar som jag kan prova innan jag skadar mig själv? 
8. Vill / behöver jag verkligen skada mig själv?

Klistra gärna upp frågorna på väggen över sängen/ skrivbordet eller ha en lapp i fickan! Välj också på förhand ut fem färdigheter att prova med först innan du skadar dig själv nästa gång.


De viktigaste av allt är att aldrig tappa hoppet. du kommer förmodligen att få återfall. Men det är okej. alla människor misslyckas ibland. 
Så länge du har viljan att sluta så kommer du klara det.

Och kom ihåg att detta är ett stort steg var stolta över er själva för att ni valt att ta steget mot ett liv utan självskador!

Av Sara Modigh - 21 januari 2013 15:56

Tillgången till en kurator i skolan blir bara mindre och mindre, samtidigt så ökar den psykiska ohälsan bland skolungdomar mer och mer. Novus har på uppdrag av Akademikerförbundet SSR ställt frågor till drygt 400 kuratorer. 60 procent uppger att sociala medier bidrar till en ökad arbetsbelastning, Hälften av kuratorerna uppger sig ha ansvar för fler än 500 elever och 12 procent uppger att dem ansvarar för fler än 1000 elever.

Vad innebär då detta? Jo, det innebär att kuratorn inte hinner med att ge hjälp och stöd till alla som vill/behöver det. Det gör att förebyggande arbete måste många gånger prioriteras bort för mer akuta insatser. Det gör att elever ofta möts av en stängd dörr när dem gått till kuratorn för att få stöd. Många ungdomar är ju rädda för att be om hjälp när dem mår dåligt och att då bli avvisad på grund av tidsbrist skulle kunna få förödande konsekvenser.



 

Av Sara Modigh - 20 januari 2013 23:36

       


Min lilla Mumsi mår inte bra. :(  Jag vet inte vad det är som är fel på henne. Men hon är så hemskt slö, verkar väldigt svag. Hon skakar i hela kroppen när hon försöker ställa sig på bakbenen. Hon börjar bli väldigt tunnhårig och huden ser blåaktig ut.  Det började för ganska längesedan men då varade det bara nån dag sen var hon pigg igen. Men denna gången verkar det inte gå över. Har också märkt att hon har en skadad tå. Så nu måste vi nog tyvärr avliva henne.  Vi köpte henne den 22 februari 2011 så hon är väl runt två år nu.

 

Av Sara Modigh - 20 januari 2013 23:21

Oxytocin, en signalsubstans som lugnar.

Många har nog märkt hur mycket ett husdjur kan hjälpa när man mår dåligt. Värme och närhet av så väl djur som människor frisätter hormonet Oxytocin.

Ämnet styr en rad livsviktiga funktioner och är därmed avgörande för vår överlevnad. Alla varelser behöver alltså beröring och fysisk närhet.

oxytocinet som utsöndras när vi njutningsfullt berör och blir berörda försätter oss i en sinnesstämning där vi blir lugna. Vi blir mindre rädda, mindre ångest fyllda och den psykiska smärtan blir mindre.

Vi ökar också vår sociala förmåga, sänker vårt blodtryck och höjer smärttröskeln. Så Oxytocin är även bra för så väl fysisk som psykisk ohälsa.

Att ge och få värme antingen från ett djur eller genom massage från någon vi tycker om har visat sig vara aktiviteter som frigör Oxytocin.

Så alla ni som mår dåligt där ute. Kramas med alla ni tycker om. Klappa på era husdjur och Känn lugnet komma!

För mig så är min lilla katt den bästa ångest medicinen av alla. En katt som kommer och kryper upp i knät , spinner och bara vill kelas är det bästa när man är ensam och mår dåligt.



Trots att detta så finns det tyvärr inte mycket forskning kring de positiva effekter som människor får av att umgås med djur i Sverige. I andra länder används djur i vård och omsorg.

Till exempel studeras äldreboenden, som har såväl hund och katt som höns. Resultaten visar att dementa personer, som får kontakt med djur, blir både rörligare och mindre aggressiva. Patienterna minskar även sitt behov av läkemedel.

Ett djur kan frigöra oxytocin hos en människa, som i sin tur kan förhöja halten av oxytocin hos djuret. Mer forskning om detta tror jag skulle kunna bli väldigt fördelaktigt för många människor.

Vården skulle kunna förbättras och utvecklas till något nytt. Mindre läkemedel kan användas och patienter kan känna en trygghet och värmer från djuret. De kan få tröst och en vän i de svåra dom går igenom.


 





Av Sara Modigh - 20 januari 2013 18:55

Vad mycket lättare livet vore om man hade pengar. Fins så mycket som jag behöver eller i alla fall vill ha. Som till exempel en snygg och HEL soffgrupp, är så trött på alla trasiga soffor vi haft dem senaste åren. Vill också ha en bättre säng och ett nytt golv i vardagsrummet.  Men men. Det lär ju aldrig hända.

Så är det någon som har sisådär enmiljon eller två över kan dem ju gärna få dela med sig ;)


Om Mig


Mitt namn är Sara, jag är i tjugoårsåldern och lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att minska tabun

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Kategorier

Arkiv

Senaste kommentarerna

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se