En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Direktlänk till inlägg 13 mars 2013

Generation RX

Av Sara Modigh - 13 mars 2013 00:49

Hur påverkar egentligen vi våra barn genom att i allt lägre åldrar och i större utsträckning medicinera dem med psykofarmaka?


Vad många kanske inte vet är att det inte finns några mediciner mot psykisk ohälsa hos barn. Man använder sig istället för mediciner skapade för vuxna.
Detta skapar problem eftersom det inte finns några studier i hur dessa mediciner påverkar hjärnan hos ett växande barn.


Psykofarmaka skapar en kemisk obalans i hjärnan och hos ett växande barn kan detta ge förödande konsekvenser.
Man har till exempel gjort studier som visat att självmord ökar med 12% hos ungdomar som äter Prozac (Fluoxetin).
Dessa studier doldes för allmänheter under många år. Inte förens 2007 infördes den så kallade "black Box" varningen som tvingade läkemedelsföretagen att skriva ut en varning i sin bipacksedel om att våldsamt beteende kunde öka/uppkomma , att självmordsförsök och självmord setts öka hos patienter med denna medicinering.

Dock behövde dem bara skriva att det gällde barn och ungdomar under 18 år. Men vittnesmål säger att det även sker hos vuxna användare. Presoner som aldrig haft en våldsamtanke i hela sitt liv började bli aggresiva och människor som aldrig tänkt på självmord drabbades av så mycket självmordstankar att självmordsförsök och till och med lyckade självmord utfördes.


I USA är förskrivningen av psykofarmaka till barn som störst. Hela 90% av alla förskrivningar i hela världen av Ritalin går till USA. Barn i så låga åldrar som två år får psykofarmaka utskrivet. Man gör reklam efter reklam som faktiskt riktar sig till barn om att man skall ta mediciner.Dessa reklamer är så fel, Eller reklam överhuvudtaget om att äta mediciner mot psykisk ohälsa är enligt mig fel. 


Idag ses dessa mediciner som en enkel lösning på många av våra "problem". Man medicinerar barn i trotsåldern och man medicinerar alla barn som inte mognar lika snabbt som andra. Man medicinerar tonåringar för deras tonårshumör och så vidare. Det finns till och med barn som blir medicinerade för att deras kompis flyttat. Det är ju fruktansvärt. Hur ska dessa barn kunna utvecklas till att bli problemhanterande vuxna om dem aldrig får lära sig att hantera något som barn?


6 miljoner barn i USA äter medicin mot adhd.

Det skrivs ut mer och mer psykofarmaka till barn och ungdomar. Mediciner som inte har några ordentliga bevis för att fungera med att göra en förbättring hos barnen. Det man däremot har kunnat bevisa är att Hjärnan krymper.

 


En Amerikansk psykiatriker vid namn Nancy Andreasen har visat att antipsykotiska medel (som Haldol, Seroquel, Risperdal) faktiskt får patienternas hjärnor att krympa ihop.
Dessa mediciner ges idag till miljontals människor världen över.

Nancy studerade 211 patienter med diagnosen schizofreni i så lång tid som 14 år. Hon fann då att både gamla antipsykotiska medel (som Haldol) och nya (som Risperdal, Seroquel, Zyprexa) är "förbundna med mindre volym hjärnvävnad"
Förkrympningen av hjärnorna hade samband med den dos patienterna fick.
Ju mer av de psykiatriska drogerna, ju "mindre volym av grå vävnad"
hon kunde också rapportera att grad av "sjukdomssvårighet och missbruk, hade minimala eller inga effekter" på krympningen av hjärnorna. Psykiatrikerna kan med andra ord inte hävda att det är den "underliggande sjukdomen" som orsakar detta


Psykiatriker utsätter just nu miljontals människor världen över och hundratusentals, ja förmodligen miljontals barn för hjärnförkrympande behandling, och förskrivningen av pillren till barn är på väg att få fotfäste i Sverige.
Säkert ett tusental barn i Sverige får Risperdal. Inte på grund av de är psykotiska utan för att de inte kan sitta still i skolan. vilken långvarig effekt kommer detta ge?


Fler biverkningar som påverkar barnens hälsa är fettman som ofta är förknippad med psykofarmaka. Det finns små barn som drabbats av stroke till följd av sin medicinering. Barn som blir överviktiga och får diabetes. Barn som drabbas av hjärt- och Kärlsjukdomar i jättelåga åldrar. Barn som får njursvikt och leverskador av mediciner utskrivna för allt mindre och mindre anledningar.


Det sägs att av 13 skolmassakersförövare i USA så hade 8 av dem använt sig av mediciner mot psykisk ohälsa. Mediciner med våldshandlingar som biverkan. Det sägs också att så många som 4 av 100 barn kommer att riskera att dö av sin "psykmedicin". Under ett år begick 2000 barn och ungdomar självmord som kunnat föreskrivas till att dem åt mediciner mot psykisk ohälsa.


Så hur kommer allt detta sluta. Kommer vi alla att falla offer för den allt mer utskrivna psykofarmakan? Kommer vi förstöra våra barn att till den graden att dem inte kommer klara av att vara vuxna? Kommer vi medicinera ihjäl folk?
Eller kommer forskningen kunna hitta mer säkra sätt att behandla barn och vuxna med psykisk ohälsa?




(blogg inlägg inspirerat av "Generation RX" en dokumentär om psykofarmaka från USA.)

http://movies.netflix.com/WiMovie/Generation_RX/70120653?trkid=5414466





 
 
Elisabeth

Elisabeth

20 mars 2013 14:11

Det är ju sjukt att folk ens kommer på tanken att medicinera ett barn! Läste även inlägget efter detta. Att folk försöker få tag på sånt på internet etc. Det är sjukt!
Jag äter två olika typer av lyckopiller. Fast en läkare sa till mig att man inte ska kalla det lyckopiller. Man får ju inte direkt ett rus av de. De är stämningsneutraliserande och gör att man orkar med sig själv och personer i sin omgivning, och att personer ska stå ut med en själv. De jämnar ut dalar och gör att man allmänt mår bättre.
Som du också skrivit så är det en biverkning att man kan bli mer självmordsbenägen och vilja skada sig själv. Det är viktigt att en närstående läser bipacksedeln så att de kan hålla lite koll på en så att man inte börjar med något dumt. Utan att de då kan säga till!

Jag hoppas det är okej att jag följer din blogg? Trots dina omständigheter så känner jag att det är en stark tjej bakom allt! Därför är din blogg intressant! =)

http://www.lajsa.com

Sara Modigh

20 mars 2013 16:32

Jag tycker precis som du att det är dumt att skriva ut medicin det allra första man gör. Det är i min åsikt mycket viktigare att lära sig hantera sin problematik på ett bra sätt och medicin ska enbart vara ett hjälpmedel i de fall då förbättring inte kan ske utan medicin.
Självklart får du följa min blogg :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara Modigh - 27 april 2021 20:34

När man äntligen hittat något som fungerar, när jag äntligen börjat få kontroll på min sömn och min dygnsrytm. Vad händer då?  Jo, läkemedlet jag tar för att hjälpa mig komma till ro och bli trött på kvällarna ska nu inte längre subventioneras till...

Av Sara Modigh - 21 april 2021 14:30



Det har gått en lång tid sedan jag skrev sist, och det är mycket som har hänt under det senaste året. Jag har flyttat till en egen lägenhet, jag har fått en ny kontakt inom psykiatrin kallat Voss-teamet och jag har fått boendestöd som hjälper till oc...

Av Sara Modigh - 17 februari 2020 20:15

   ┏━━━━━━༻❁༺━━━━━━┓ MS-plack   Corpus callosum (Hjärnbalken ) - Multipla halvcentimeter stora förändringar   Centrum semiovale (Centrala...

Av Sara Modigh - 13 februari 2020 12:36

Det är så svårt att hitta mening med det här. Livet känns så hopplöst men vi har en vacker värld.  Så varför kan jag inte leva som jag bör. Vill känna att jag tillhör men är bara till besvär.    Så kan du lyfta mig från hålet jag har fastna...

Av Sara Modigh - 20 december 2019 04:47

Jag måste sova, men jag kan inte. Alldeles för mycket tankar snurrar runt inom mig. Jag får inte tyst på dem vad jag än gör. Så fort jag sluter ögonen kommer tankarna och med dem kommer ångesten. Jag vet inte vart jag ska göra av allt som virvlar...

Om Mig


Hej! Mitt namn är Sara och jag lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att öka kunskap och minska tabun

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Kategorier

Arkiv

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards