En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Alla inlägg under juni 2013

Av Sara Modigh - 7 juni 2013 01:19

 



Dag 7
Lista tio saker som gör dig lugn

Är inte så mycket som gör mig lugn så skriver topp 10 på mina trick för att härda ut under svår ångest i stället.

1. Att kramas med Fluffis, höra hur han spinner och lukta på hans hals gör mig lugn.
2. Att kolla på en rolig film eller tv - serie hjälper mig att distrahera min ångest
3. Att skriva hjälper mig att reda ut tankar och känslor.
4. Att ta ett bad är avslappnande och skönt
5. Läsa en bok eller blogg distraherar mig.
6. Att fotografera mina känslor har hjälpt mig få utlopp för starka känslor av ångest och depression
7. Spela ett spel på datorn eller mobilen tycker jag är bra när jag vill distrahera mig själv
8. Prata med någon på internet eller irl, gärna prata om något roligt.
9. Fungerar inte distraktion, bara ligg ner och slappna av och andas i en fyrkant.
10. Sova, kan man somna så är det jättebra för att slippa ångest en stund.

Av Sara Modigh - 6 juni 2013 14:00

Denna veckan vill jag tipsa om ännu en youtube-favorit som jag kollar på när jag behöver muntras upp.

Just For Laughs Gags är en doldakameran show, med rätt barnslig humor som funkar väldigt bra att kolla på en tråkig eller ledsam dag. 

Just For Laughs Gags youtube kanal har tusentals upplade klipp at kolla på.


Här är ett par:





Av Sara Modigh - 6 juni 2013 01:00

 

Dag 6

Vad gillar du med självskador?


Jag gillar inte någonting med självskador längre eftersom jag anser att allt är mycket bättre utan självdestruktivitet. Att självskada är att fly från sina känslor. Problemet är att så fort man slutar fly kommer ångesten ifatt och det känns mycket värre än det gjorde från första början. 


Skulle kunna skriva ett långt inlägg om hur jag kände när jag var som sjukast, men väljer att låta bli då jag tror att det skulle bli alldeles för triggande. 



Av Sara Modigh - 5 juni 2013 19:50

Hur många gånger har man inte hört "lycka kan inte köpas för pengar" eller, "Man blir inte lycklig av pengar"


Nä, det kanske man inte blir, men man blir då inte lyckligare av att inte ha några pengar alls.


Jag skulle må mycket bättre om vi hade haft råd att köpa en ny bil nu när den här gamla skruttbilen har gått sönder.

Idag kom Jakob inte ens hem med den, så nu står den i Nässjö och är helt död. 


Hade man haft pengar hade man inte behövt oroa sig för sådant här, och att inte behöva vara orolig tycker jag är ett stort steg mot lycka. 


För mig har våran bil varit en av de viktigaste delar för att jag ska klara av att gå ut. Den har underlättat mycket i min sociala träning. Det har varit en trygghet att veta att man kan åka när man vill och vart man vill. Nu går inte det längre. Är rädd att detta kommer bli ett bakslag mot mitt måeende om vi inte får bilen fixad. 


Verkar som vi kommer få ta från våran bröllopsbudget för att laga skrotbilen och hoppas på att det håller, för en ny bil har vi inte råd med. 


Just nu skulle ju inte en miljonvinst på lotto sitta fel. Då kan vi köpa en ny bil och fixa bröllop utan att vara oroliga för pengar.


Det är ju typiskt livet att ställa till problem hela tiden. Bara för att vi nu bestämt att vi ska gifta oss, kollat lokaler och kyrkor, Sparat pengar i ett år för att kunna ha råd med ett litet bröllop. Ja då självklart ska både bil och tänder gå sönder.   


Jag hatar verkligen att jag inte klarar av att jobba. Det hade underlättat så mycket om man hade mer än en sjuksköterskelön att leva på. 

Av Sara Modigh - 5 juni 2013 16:20

Jag tror att väldigt många människor kollar avundsjukt på andras liv och tänker, Vilket perfekt liv de har.
Man tänker att de är nog lyckliga, de skrattar alltid så mycket, är välklädda och har de där stora fina huset vid sjön.
Men under ytan så kan vad som helst gömma sig. Den där lyckliga familjen kanske har fått 8 missfall de senaste åren och vill mest av allt i världen bara få ett barn.
Bakom stängda dörrar kanske någon slår sin partner och i ett annat hem får familjen ett besked om en familjemedlems svåra sjukdom.

Jag tror att om man kollar riktigt noga i en människas liv så är det aldrig så perfekt som man tror vid den första anblicken. Så istället för att avundas andras liv, gör bra saker med ditt eget. Använd dig av just det du har för att skapa ett bra liv.
Man ska inte försöka vara lycklig jämt, för det kan ingen vara!

Vi har alla upp och nedgångar i våra liv och det är vad vi gör med dessa toppar och dalar som avgör allt.


 

Av Sara Modigh - 5 juni 2013 05:31

Nackdelen med att ha gått ner i vikt är att alla kläder heltplötsligt är förstora. Känner nu när det blivit sommar varmt att de flesta av mina sommarkläder sitter lite löst och obekvämt. 

Har inte direkt råd att köpa nya kläder, men man kan ju alltid fantisera :P


     

 http://www.lindex.com/se/


 http://www.kappahl.se/





Av Sara Modigh - 5 juni 2013 01:00

 


Dag 5

Vilken del av självskadande ogillar du mest?


Den delen jag verkligen ogillar är fördomarna man får efteråt och alltid kommer att få. 

Folk förstår inte att man är sjuk.

Självskadande ses idag som rop efter uppmärksamhet och som fjanterier som små tjejer gör när deras pojkvän sedan en vecka tillbaka gjort slut. 

Sedan så ogillar jag hur tankarna på att sjävskada kan ta över hjärnan så otroligt mycket, att det är så svårt att stå emot.  Det är riktigt otäckt när man tappar kontrollen helt och blir som en slav för sina självskadetankar. Det har hänt mig många gånger att jag försökt stå emot i flera veckor och sedan tappar kontrollen helt och har skurit mig riktigt illa , men inte insett det för ens jag vaknar till liggandes helt blodig på ett golv. 


Om Mig


Hej! Mitt namn är Sara och jag lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att öka kunskap och minska tabun

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Kategorier

Arkiv

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards