En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Direktlänk till inlägg 6 juli 2013

Lyckopiller?

Av Sara Modigh - 6 juli 2013 22:45

Är detta verkligen lycka?
Tycker ni detta låter som glädje?
Detta är vad man får av era "lyckopiller" och "happy-pills" som ni kallar dom.
Detta är då inte lycka i mina öron!




vanföreställningar (hallucinationer).
SSRI discontinuation syndrome (brain zaps)
mardrömmar,
 ångest 
domningar 
stickningar,
 skakningar,
muskelsträckning,
bristande uppmärksamhet, 
synstörningar,
ofrivilliga muskelsammandragningar,
 onormal koordination, 
minskade känslor, 
talsvårigheter, 
  migrän, 
svårigheter att svälja,
yrsel,
 huvudvärk,
 diarré, 
illamående, 
muntorrhet, 
 trötthet.
halsont,
 ökad aptit,
 depression,
 känna sig konstig,
 upprördhet,
 oro,
 minskat sexuellt intresse, 
  
öronringningar, 
hjärtklappning, 
värmevallningar, 
gäspningar,
 magont, 
orolig mage, 
ökade svettningar,
muskelvärk,
 sexuella störningar,  
hallucinationer, 
 likgiltighet, 
onormala tankar, 
kramper, 

kallsvettning,
 ryggont,
 muskelryckningar, 
behov att kissa på natten,
problem med att kissa,
 sjukdomskänsla,
 svaghet,
 törst, 
viktuppgång. 
aggression, 
förföljelsemani,
 självmordstankar, 
onormala rörelser, 
svårigheter att röra sig,
 fläckar framför ögonen,
 dubbelseende, 
ljuset sticker i ögonen, 
dålig cirkulation i armar och ben, 
talsvårigheter, 
hicka, 

ont i munnen, 
sår på tungan, 
tungproblem, 
munsår, 
svårigheter att kissa, 
torr vagina,
underlivsflytning,  
gångsvårigheter,
hemska onormala drömmar, 
självmordsbeteende,
problem med muskelrörelserna (som att röra sig mycket, muskelsträckning och gångsvårigheter), 
svimningsanfall, 
ledvärk, 

,darrningar, 
stelhet, ryckningar eller skakningar i t.ex händer och fingrar. 
ryckningar i ansiktet, grimaserande och egendomliga tungrörelser
Blodtrycksfall och hjärtklappning som medför risk för svindel kan förekomma. 
akuta muskelkramper. 
blodtrycksfall 
Dåsighet,  
 Retlighet,
smakförändring,
 sömnproblem, som abnorma drömmar och sömnlöshet, 
aptitlöshet,
sömnighet,
 förvirring,
 nervositet,
 försämrad koncentrationsförmåga,
panikattacker 
gäspningar,

 synstörningar, som dimsyn, 
Tankar på att skada sig själv/begå självmord.
ökad benägenhet för blåmärken och blödningar.
ökad muskelspänning,
klåda och brännande känsla utan uppenbar orsak (parestesi), 
darrningar.
 klumpighet
balanssvårigheter, 
plötsliga ofrivilliga onormala rörelser,
förvirring.
Problem att fokusera blicken.
Aptitförlust,
  Förändrad smakupplevelse, 
tandagnisslan/tandbitning,.
Svaghet,
 energilöshet (asteni).
 nervositet, 
onormala hudsensationer såsom kittlande känsla, 
 apati.
 Nästäppa..
 Muntorrhet Vid längre tids behandling medför detta ökad risk för tand- och munslemhinneskador. 
Trög mage.
lätta darrningar,

 stelhet,
I vissa fall uppträder en särskild form av inre oro, som yttrar sig i svårighet att sitta stilla. 
Hjärtklappning. 
Blodtrycksfall med yrsel kan förekomma.
 aggressivitet,
 vanföreställningar (hallucinationer).
  Nervositet,
 rastlöshet,
 ostadighetskänsla.
 insomningssvårigheter,
förvirring
drömstörningar.
Ilska/fientlighet, 
  ”Myrkrypningar”, 
domningskänsla,
 svårighet att samordna rörelser,
 darrningar.
  Ringande ljud i öronen.
 svaghet.
  sjukdomskänsla (illamående), 
 irritabilitet.
viktökning
kraftlöshet, 

svimning 
blodtrycksfall då du reser dig upp. Det kan få dig att känna dig yr eller svimma 
svårighet att påbörja rörelser, 
känsla av irritation
 svimning
 lågt blodtryck 
,rörelsetröghet,
 rastlöshet i benen, 
Svimningskänsla vid stående på grund av lågt blodtryck,     
balanssvårigheter  
hjärtklappning, 
magsmärta, 
andfåddhet utan fysisk ansträngning. 
stickningar i huden, 
nedsatt koncentrationsförmåga, 
 torra eller irriterade ögon,  
 rinnande näsa, 
håravfall,
glömskhet,
 förvirring, 
hallucinationer,
 humörsvängningar,
öronsusningar,
 hörselrubbningar,
 muskelsvaghet, 
andningssvårigheter,
 nedstämdhet,
 uppjagad sinnesstämning, 
aggressivitet,




 Och då är detta bara dom biverkningar som JAG fått, varje medicin hade också 500 biverkningar jag inte fick.. 
Som typ cancer, hjärnblödningar, hjärtattack , hjärtsvikt , plötslig oförklarlig död och lite annat roligt som man säkert kommer bli lycklig av att få...

 
 
Ingen bild

S.H

7 juli 2013 03:35

Det var länge sedan det hette "lyckopiller". Lycka kan man aldrig få av mediciner. Det man kan få är förutsättningar att skapa lycka. Jag har lidit av depressioner i större delen av mitt liv. Idag har jag en kombination av mediciner som fungerar. Men lycka? Lycka får jag skapa själv, det jag fått är livslust och energi att göra sådant jag blir lycklig av.
Kolla gärna in neuroatypisk.se

Sara Modigh

7 juli 2013 05:06

påstod inte att det HETTE lyckopiller, utan att det är fortfarande många som KALLAR dem för lyckopiller.
Är glad att höra att du kunnat hitta en form av medicinering som fungerar för dig. :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara Modigh - 27 april 2021 20:34

När man äntligen hittat något som fungerar, när jag äntligen börjat få kontroll på min sömn och min dygnsrytm. Vad händer då?  Jo, läkemedlet jag tar för att hjälpa mig komma till ro och bli trött på kvällarna ska nu inte längre subventioneras till...

Av Sara Modigh - 21 april 2021 14:30



Det har gått en lång tid sedan jag skrev sist, och det är mycket som har hänt under det senaste året. Jag har flyttat till en egen lägenhet, jag har fått en ny kontakt inom psykiatrin kallat Voss-teamet och jag har fått boendestöd som hjälper till oc...

Av Sara Modigh - 17 februari 2020 20:15

   ┏━━━━━━༻❁༺━━━━━━┓ MS-plack   Corpus callosum (Hjärnbalken ) - Multipla halvcentimeter stora förändringar   Centrum semiovale (Centrala...

Av Sara Modigh - 13 februari 2020 12:36

Det är så svårt att hitta mening med det här. Livet känns så hopplöst men vi har en vacker värld.  Så varför kan jag inte leva som jag bör. Vill känna att jag tillhör men är bara till besvär.    Så kan du lyfta mig från hålet jag har fastna...

Av Sara Modigh - 20 december 2019 04:47

Jag måste sova, men jag kan inte. Alldeles för mycket tankar snurrar runt inom mig. Jag får inte tyst på dem vad jag än gör. Så fort jag sluter ögonen kommer tankarna och med dem kommer ångesten. Jag vet inte vart jag ska göra av allt som virvlar...

Om Mig


Hej! Mitt namn är Sara och jag lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att öka kunskap och minska tabun

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Kategorier

Arkiv

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards