En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Direktlänk till inlägg 21 juli 2013

Vad Beror Självskadande På?

Av Sara Modigh - 21 juli 2013 13:00

 

Ja den frågan är svår att svara på. Det finns ingen som riktigt vet varifrån självskadandet kommer .

Det ända man vet är att självskador har funnits hos människan i flera hundra år.
På medeltiden var det inte alls ovanligt med så kallad "åderlåtning"  och det har historiskt varit vanligt med självspäkning och självstympning i religionens namn.

Åderlåtning är en gammal metod för att kurera personer från sjukdomar. Man tappade blod ur kroppen vilket skulle få "det sjuka" att komma ut genom blodet och därmed göra personen frisk. Man använde också blodiglar till åderlåtning. Under 1850-talet minskade kraftigt användningen av åderlåtning som acceptabel behandlingsmetod.

Som späkning betecknas det inom katolska kyrkan förekommande och i vissa fall föreskrivna bruket att till sinnlighetens dödande eller som straff för någon begången synd pina sin kropp med gisslande eller piskande till blods, med fastande eller annan tortyr.

Kan det vara så att det ligger i vår natur att skada oss själva.
 Är inte vi människor de mest destruktiva varelserna ?
Vi gör alla självdestruktiva handlingar. Vare sig det gäller alkohol, droger eller försätta oss i skadliga situationer.


Psykiska sjukdomar ökar mer och mer för varje år som går och det samma gäller självskadebeteendet.
Pressen som unga människor utsätts för bidrar till att fler & fler får ångest över utseende, skola, jobb osv.
 Jag tror att detta är en av faktorerna till att så många drabbas av depressioner och ångestsjukdomar.

Jag tror också  att självskador blir vanligare på grund av dessa ångest och depressions-sjukdomarna. 
även "vanligheten" på självskador bidrar till att fler börjar. Om man  är ung och mår dåligt är det nog lätt att börja skära sig för att man sett att andra hanterar det på det sättet.

Det känns som att självskadande och psykisk ohälsa är ett så tabubelagt ämne att många unga inte vet vad det innebär att vara drabbad. Många inser nog inte att självskador faktiskt kan bli ett missbruk.

Jag tror att många provar att skada sig för att de inte vet bättre. Ingen får ju lära sig om psykiska sjukdomar i skolan. Även fast många unga i högstadieåldern drabbas av tonårs-depressioner eller nedstämdhet när de kommer in i puberteten. Jag tror att om man informerar ungdomar om just de sakerna i skolan skulle färre prova på att skära sig. Om de fick veta att det är normala känslor.
 och de får veta va det beror på , hur man tar kontakt med psykologer och liknande skulle självskador kunna minskas betydligt.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara Modigh - 27 april 2021 20:34

När man äntligen hittat något som fungerar, när jag äntligen börjat få kontroll på min sömn och min dygnsrytm. Vad händer då?  Jo, läkemedlet jag tar för att hjälpa mig komma till ro och bli trött på kvällarna ska nu inte längre subventioneras till...

Av Sara Modigh - 21 april 2021 14:30



Det har gått en lång tid sedan jag skrev sist, och det är mycket som har hänt under det senaste året. Jag har flyttat till en egen lägenhet, jag har fått en ny kontakt inom psykiatrin kallat Voss-teamet och jag har fått boendestöd som hjälper till oc...

Av Sara Modigh - 17 februari 2020 20:15

   ┏━━━━━━༻❁༺━━━━━━┓ MS-plack   Corpus callosum (Hjärnbalken ) - Multipla halvcentimeter stora förändringar   Centrum semiovale (Centrala...

Av Sara Modigh - 13 februari 2020 12:36

Det är så svårt att hitta mening med det här. Livet känns så hopplöst men vi har en vacker värld.  Så varför kan jag inte leva som jag bör. Vill känna att jag tillhör men är bara till besvär.    Så kan du lyfta mig från hålet jag har fastna...

Av Sara Modigh - 20 december 2019 04:47

Jag måste sova, men jag kan inte. Alldeles för mycket tankar snurrar runt inom mig. Jag får inte tyst på dem vad jag än gör. Så fort jag sluter ögonen kommer tankarna och med dem kommer ångesten. Jag vet inte vart jag ska göra av allt som virvlar...

Om Mig


Hej! Mitt namn är Sara och jag lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att öka kunskap och minska tabun

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Kategorier

Arkiv

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards