En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Alla inlägg under juli 2013

Av Sara Modigh - 16 juli 2013 00:31

Fick ett skype meddelande som löd "jag ska ta mitt liv"

Jag frågade lite varför och hur det skulle lösa personens problem. Problem som jag redan känner till då det är det enda han pratar om. Det är så synd om honom för ingen vill ha sex med honom. Dessutom, till råga på det så vill ingen vara hans kompis för att han är oskuld. 


Visst jag vet inte mycket om killar och deras vänskapsband. Men är det verkligen DET man fokuserar på när man blir vän med någon?


I alla fall. Har flera gånger försök få människan att inse att det bästa han kan göra är att sluta sitta på internet och klaga. Han kommer inte få en tjej genom att skriva massa "buhubuhu det är så synd om mig inlägg till dem"


Nu skrev han igen. "På lördag ska jag ta livet av mig" och "men är skit samma nu ska en då hänga mig på lördag"

Varför skriver man så till en främmande människa?

Varför lägger han det på mig? Varför ska jag vara den som ska behöva stå för hans liv?


Detta är jobbigt för mig, så jobbigt.


Jag har gått igenom otroligt mycket i mitt liv, och jag skulle kunna välja att hänga upp mig på varje liten detalj. Men det gör jag inte. Jag väljer att kämpa allt jag kan, jag kämpar för att se positiva saker och uppskatta alla stunder utan extrem ångest. 

För mig känns ett "problem" med att vara oskuld som rätt litet problem att ta sitt liv över. Varför kämpar man inte, varför gör man inget åt sina tankar? Varför läggar man sina problem på andra istället för att ta ansvar för sitt liv och sitt eget beteende.


Kan tillägga att denna människa verkligen retat gallfeber på mig med sin negativa attityd och sitt sätt att tycka synd om sig själv. Allt är alla ytliga dumma tjejers fel. Ingenting beror på honom själv. 

Och nu är det mitt fel att han tar livet av sig. Om han gör det.


Allt för att han vägrar inse att han måste göra förändringar i sitt liv. Lite omprioriteringar skulle kanske vara bra. Att bli av med oskulden behöver inte vara det viktigaste i världen.

Av Sara Modigh - 15 juli 2013 23:21

Skönhet är inte att ha de bästa makeup borstarna eller hårvårdsprodukterna, Skönhet är inte den som sminkar sig bäst eller har de dyraste kläderna.


Skönhet ses av dem som väljer att inte se brister, och av dem som du älskar och de som älskar dig. alla är vackra, men vissa människor väljer att hata andra för saker de inte gillar. Glöm dem som gör dina dagar olyckliga, och leva för dem som gör ditt liv vackert.


Du kommer aldrig att kunna vara vacker i alla människors ögon, för så länge det finns miljarder människor så finns det också miljarder åsikter. Många människor väljer att fokusera på fel och brister hos andra. Kanske för att de är osäkra på sig själva?  Så varför inte bara göra dig vacker i dina egna ögon? Du är viktigare än de som kränker, klagar och spyr ut sina åsikter om ditt utseende.


Det är onaturligt för människor att vara helt "perfekta". 

Människor borde vara konstiga och annorlunda,

För det är så det ska vara. 


Alla är sin egen unika upplaga av sig själv. Så varför försöka göra sig själv till en kopia av någon annat?

Varför försöka ändra på sig själv och sina mål för att behaga andra?


 

Av Sara Modigh - 15 juli 2013 21:15

Allmänt om att skära sig

Redan från antiken finns beskrivningar av unga människor som gör sig själv illa, men först på 1930-talet beskrevs fenomenet som ett medicinskt problem.

Både kvinnor och män skadar sig själva. Oftast så märker man kvinnorna inne på kuratorns kontor, ett psykiatrisk sjukhus mm. Medans männen oftast hittas inne på fängelser. 
Självskadebeteendet brukar bryta ut i tonåren, eskalerar i tjugoårsåldern och ebbar ut vid trettio. 
Många som skadar sig själva har ofta en historia av alkohol eller drog missbruk. Oftast så beror det på att missbruka droger eller alkohol är ett annat sätt att lätta på ångest, smärta mm. 
Men personer som skadar sig själva är sällan påverkade när dom skadar sig.


Varför skär man sig?

Det kan finnas flera olika orsaker till att man skär sig, många gånger finns ångestproblematik i botten. 
Det är inte ovanligt att skärningar också är kopplade till en ätstörningsproblematik , depression eller att man upplever sig ha svårt att hantera omvärldens påfrestningar.

När människor skadar sig, känner de först smärtan, som är en signal till kroppen att försöka att stoppa orsaken till smärtan. Men på stenåldern kunde det vara viktigt för överlevnaden att man fortsatte att kämpa eller fly för att sätta sig i säkerhet. Därför frisätts morfinliknande substanser i kroppen, när vi gör illa oss. Dessa verkar på belöningscentrum i hjärnan och undertrycker obehagskänslor på samma sätt som narkotika.

Det är samma sak som inträffar, när man skär sig själv. Man påverkar belöningscentrum i hjärnan och mår bättre en stund. Man kommer ifrån den trista verkligheten och de outhärdliga känslorna och flyr in i en behagligare känslovärld.




Vad kan jag som anhörig göra?

Vuxna har ett stort ansvar för att i tid upptäcka när unga människor mår dåligt. När ungdomar gör sig själva illa är det ett stort tecken på att de inte mår bra. 
Prata med ungdomen och fråga men kräv inte svar eftersom ungdomen kanske inte alls vill prata. 
De kan vara en bra ide att kontakta en kurator eller psykolog där ungdomen kan få professionell hjälp.
undvik att döma och kritisera självskadorna och fokusera istället på den bakomliggande orsaken till självdestruktiviteten.

Det är jobbigt att vara anhörig till någon som skär sig. Du kan behöva hjälp från andra i din situation, försök med anhöriggrupper, hjälplinjer eller gå och tala med någon.



Varför gör självskadebeteendet att paniken försvinner?

Det reducerar fysiologiska och psykologiska spänningar snabbt.
Studier har antytt på att när personer som skadar sig själva blir emotionellt överväldigade och dem skadar sig gör självskadandet att deras nivåer av psykologiska och fysiologiska spänningar dras tillbaka till en uthärdlig nivå nästan omedelbart. Med andra ord dem känner en starkt obekväm känsla och vet inte hur dem ska hantera den (oftast har dem inget namn på det), men vet att skada sig själva reducerar känslan extremt fort. Dem kan fortfarande må dåligt , men dem har inte den där hemska paniken; det lättar på hemska känslor. 

Vissa människor får aldrig chansen att lära sig orka med effektivt.

Av Sara Modigh - 15 juli 2013 01:45

1. Vad är ditt mellan-namn? Malin

2. Vad skulle du vilja heta i förnamn? Jag gillar mitt förnamn. Men när jag var liten ville jag heta Sofia

3. Är du i ett förhållande nu? Ja

4. Om ja, hur länge har ni varit tillsammans? Snart sju år.

5. Vem var du tillsammans med sist? Mitt ex

6. Får man fråga varför det tog slut? Nej

7. Har du haft ett seriöst förhållande? Ja

8. Vem vet mest om dig? Jag själv?

9. Vad gör du på fredagskvällar? Hälsar på hemma hos pappa och sedan kollar på Doobidoo eller så ska det låta med Jakob.

10. Bästa filmen du någonsin har sett? Jag har sett många filmer och ingen var bäst.

11. Har du haft sex med fler än 5 personer? Ja

12. Har du någonsin varit full? Ja

13. Har du testat droger? Nej

14. Röker du? Ja

15. Snusar du? Nej

16. Saknar du någon just nu? Ja, Mamma

17. Hur mår du idag? Jag mår inte bra idag.

18. Hur många tabletter tar du dagligen? Inga längre, Fast jag egentligen borde. 

19. Vad gjorde du för exakt ett år sen? Den 15 juli 2012 var jag , Jakob och ludde? och metade i Landsjön. Vi sick ingen fisk. :p

20. Bästa minnet från sommaren? Minns inte

21. Senaste landet du besökte bortsett från Sverige? Danmark

22. När var du där? 2006?

23. Är du rasist? Nej

24. Har du helt svenskt ursprung? Ja

25. Om nej, vart kommer du ifrån? Jönköping

26. Föredrar du svenska eller utländska killar? Får väl säga Svenska då eftersom Jakob är svensk

27. Ser du fram emot någonting just nu? Nej, ingenting.

28. Sköter du skolan? Går inte i skolan längre

29. Vad hade du för betyg förra terminen? Bäst i världen betyget. Nej. Har inte gått i skolan på flera år.

30. Vad är det bästa du fått på ett prov? Vet inte prov men fick VG i slut betyg i bild när jag gick i 8an.

31. Vilket ämne var det? Bild, eller nej förresten det var nog Geografi. Eller kanske båda. Minns inte, Var så längesedan jag gick i högstadiet. Snart 10 år sedan.

32. Har du fått ig på ett prov? De flesta. 

33. Har du spelat/spelar du i ett band? Nepp

34. Anser du dig vara intelligent? Nja, Ibland

35. Vilken har vart den bästa tiden av ditt liv? Återstår att se.

36. Vilken va den värsta tiden då? Högstadiet tror jag och år 2009-2010. Året som varit har inte heller varit lätt.

37. Har du mått jättedåligt psykiskt? Ja

38. Har du skurit dig eller gjort dig själv illa på nått sätt? Ja

39. Har du haft sömnproblem? Ja.

40. Hur ofta gråter du? Beror på hur dåligt jag mår. Kan gå från flera gånger om dagen till en gång i halvåret.

41. Vad gör du när du mår dåligt? Skriver, tittar på tv-serier eller film, försöker reda ut mina tankar och känslor eller så lägger jag mig och sover.

42. Vem vänder du dig för att prata med när du mår dåligt? Jakob eller bloggen. Ibland viskar jag bara mina tankar och känslor in i Nuffes öra.

43. Vill du ha tillbaka någon av dina ex? Nej haha, Verkligen inte!

44. Vilken klass går du i nu? Ingen

45. Vilken skola? INGEN

46. Har du varit otrogen någon gång? Nej

47. Har någon varit otrogen mot dig? Ja

48. Är du stolt över dig själv? Ja, ganska.

49. Vad är det bästa med dig enligt dig själv? Att jag fortfarande kämpar.

50. Vad får du ofta komplimanger för? Mitt hår, min midja, mina ögon, att jag är omtänksam och att jag är snäll.

51. Har du lätt att få folk att skratta? Ja vet inte? Skrattar du?

52. Cider elller öl? Saft, dricker inte alkohol.

53. Har du några talanger? Jag kan "darra med ögonen" om nu det räknas som talang. Utöver det är jag helt talanglös.

54. Vet du om någon är kär i dig? Ja, en som heter Jakob, han bor i min säng på nätterna ;)

55. Är du kompis med ditt/dina syskon? Ja… Vi är inte värsta fiender i alla fall :P

56. Vad står det i ditt senaste sms? Tack :) !

57. Hur lång är du? 160

58. Hur mycket väger du? Just nu 80 kilo

59. Vilken storlek har du på kläderna? Runt 42-44 skulle jag tro.

60. Har du svarat ärligt? Ja

Av Sara Modigh - 14 juli 2013 21:00

Detta är en fråga med massor med olika svar.

De finns många olika anledningar till att man skär sig.

Men vanliga anledningar är att försöka dämpa "den innre smärtan" genom att ersätta den med en fysisk smärta som man förstår sig på och kan hantera.

De finns också dom som skär sig för att dom hör röster som säger åt dom att skada sig själva.

även folk som tidigt eller länge blivit illa behandlade kan komma att behandla sig själv illa.

En del självskadare beskriver också skadandet som ett sätt att straffa sig själva, eller rena sig själva. 

Självskadebeteenden är däremot mycket sällan försök att ta sitt liv. Tvärtom kan de ses som ett sätt att orka fortsätta leva, trots en mycket plågsam situation.

När självskadebeteendena blivit ett vanemässigt sätt att hantera ångest på, brukar det uppstå ett beroende , fullt jämförbart med narkotika- eller alkoholmissbruk. Den snabba ångestlindring självskadandet ger blir svår att stå emot.

Av Sara Modigh - 14 juli 2013 20:16

Jag orkar inte med folk som ska ställla till med bråk hela tiden. 

Sluta klaga på mig! Jag gör så gott jag kan.


Av Sara Modigh - 14 juli 2013 17:22

Hittade ett Autodance klipp på mamma och Matilda i Jakobs mobil <3


Av Sara Modigh - 13 juli 2013 23:30

Hittade att denna reklamen finns på min blogg, Inte sett den innan då jag har ADblock på min dator.

 

Varför? 

jag menar varför görs det reklam om/för stomiopererade i min blogg?

Inget fel på stomi opererade, utan mer det att blogg reklamer är alltid så missanpassade. 

Jag har aldrig någonsin skrivit om stomi-operationer eller liknande. Tror inte man ens kan hitta ordet stomi i min blogg. Så chansen att någon som skulle vara intresserad av denna reklamen skulle hitta den på min blogg känns ju rätt liten.


Bloggreklam borde bli ordbaserad. Till exempel om jag skriver ett inlägg om att jag tappade mina nycklar så kanske en reklam om var du kan kopiera dina nycklar till ett bra pris skulle vara en bra och passande reklam, eller reklam om nyckelhattar eller nyckelringar kunde vara passande.


Någon dag, då jag har en inkomst så ska jag betala så all reklam försvinner från min blogg.



Om Mig


Hej! Mitt namn är Sara och jag lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att öka kunskap och minska tabun

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Kategorier

Arkiv

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards