En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Direktlänk till inlägg 8 september 2013

Det här med efternamn

Av Sara Modigh - 8 september 2013 13:30

 


När man ska gifta sig kommer man oundvikligen till frågan om efternamn. 

Jag och Jakob har inte pratat jättemycket om det än. Men det kommer väl snart då tiden går snabbt. Snart är det bara ett halvår kvar till den stora dagen. 


Så vad ska vi heta? Modigh? Berthilsson? Eller ska vi ta ett nytt namn?

Hur hittar man i så fall på ett helt nytt namn som ingen annan har?


Vad tycker ni?

Vilka är de finaste efternamnen enligt er?


Jag gillar ju lite ovanliga och unika efternamn, därför lutar ju just jag åt att byta till ett helt nytt. 

Jag och Jakob har ju pratat lite om det innan, i flera år faktiskt. Men nu när det börjar närma sig känner jag av någon form av osäkerhet från Jakob. Jag tror han börjar få lite separationsångest från sitt namn :)


Får se hur det blir, Får försöka komma på lite fina efternamn som passar oss båda. 


Sara och Jakob Frostsjö

Sara och Jakob Drakevinge .. Kanske inte, men skulle vara coolt att heta något med drake :P

Sara och Jakob Elfekvist

Sara och Jakob Bjärngrim

Sara och Jakob Törnstål

 

 

Jaa, kanske inte så seriöst. Slumpade fram namnen på Patent- och registreringsverkets namngenerator.

 

Vi står i alla fall inför ett svårt val. Kanske vi bara behåller våra namn som det är?

Det återstår att se!



 
 
Elli

Elli

8 september 2013 15:57

Tips är att inte ta något med Ö, alla flygbiljetter, paket från utlandet och dylikt blir helt screwed up

http://Pluggisar.blogg.se

Sara Modigh

8 september 2013 17:29

Tack för tipset :)

 
Mizca

Mizca

8 september 2013 17:39

Det där med namn kan vara riktigt svårt om inte nån av partnerna har nåt som faller en på läppen direkt. När jag gifte mig första gången hette min dåvarande man något som enbart hans familj hette (dem var från danmark så namnet var ovanligt här) så det var en självklarhet att jag bytte till det från Andersson. När jag gifter mig med nuvarande sambon så kommer vi ta hans namn även om det "bara" är vanligt som Petersson så är jag sån att jag gärna tar andras bara jag slipper mitt. Jag gillar ombyte =) Vad kul med tipset på generatorn där, jag skall kolla vad dem tycker om oss =)

http://www.mizca.se

Sara Modigh

8 september 2013 18:06

Jaa, Jag är ju uppväxt med ett rätt coolt efternamn (Modigh), Så vill ju inte gärna byta till Berthilsson :P
Men får se hur det blir. Jakob kanske byter till Modigh , eller så hittar vi på något nytt :)

 
Ingen bild

Bibi

9 september 2013 01:11

Älskar ditt efternamn, lite unikt och ovanligt efternamn tycker jag!(: själv så heter jag Swid som efternamn haha! det är ju ganska många i sverige som att träffat på en otrevlig läkare eller psykolog osv, hade tyckt att det var intressant om du skrev om något sånt? asså om du har träffat du någon när du t.ex har åkt till sjukhuset för att sy eller träffat en psykolog, har svårt för att förklara saker :( sorry! hoppas att du förstår, kram

Sara Modigh

9 september 2013 01:22

Jaa, Jag förstår absolut. Ska fundera på det där och återkommer med ett inlägg :)

 
Sandra - Med en fästman på Kumla

Sandra - Med en fästman på Kumla

9 september 2013 22:49

Tycker frostsjö lät väldigt fint! Dock är det ju kul att behålla "arvet" med efternamn också :)

http://www.aslundsandra.blogg.se

Sara Modigh

9 september 2013 23:07

Jaa. Det är mycket som måste funderas på :)

 
Ingen bild

R

25 september 2013 19:55

Inte lätt det där med namn. Kanske ni ska ha erat eget och ta den andra partnerns efternamn också? :) så det blir dubbelt.
Jag heter hakonsson i efternamn så när jag gifter mej så har jag nog kvar det.
Sa också till min mormor när jag va 5 år att jag aldrig skulle byta efternamn hehe. Kanske ska hålla de man sagt? ;)

Sara Modigh

25 september 2013 22:02

Ja, så kan man ju också göra. Dock så vill jag nog inte ha dubbelnamn. Vi har börjat fundera mer och mer och har kommit fram till ett par namn som vi eventuellt byter till :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara Modigh - 27 april 2021 20:34

När man äntligen hittat något som fungerar, när jag äntligen börjat få kontroll på min sömn och min dygnsrytm. Vad händer då?  Jo, läkemedlet jag tar för att hjälpa mig komma till ro och bli trött på kvällarna ska nu inte längre subventioneras till...

Av Sara Modigh - 21 april 2021 14:30



Det har gått en lång tid sedan jag skrev sist, och det är mycket som har hänt under det senaste året. Jag har flyttat till en egen lägenhet, jag har fått en ny kontakt inom psykiatrin kallat Voss-teamet och jag har fått boendestöd som hjälper till oc...

Av Sara Modigh - 17 februari 2020 20:15

   ┏━━━━━━༻❁༺━━━━━━┓ MS-plack   Corpus callosum (Hjärnbalken ) - Multipla halvcentimeter stora förändringar   Centrum semiovale (Centrala...

Av Sara Modigh - 13 februari 2020 12:36

Det är så svårt att hitta mening med det här. Livet känns så hopplöst men vi har en vacker värld.  Så varför kan jag inte leva som jag bör. Vill känna att jag tillhör men är bara till besvär.    Så kan du lyfta mig från hålet jag har fastna...

Av Sara Modigh - 20 december 2019 04:47

Jag måste sova, men jag kan inte. Alldeles för mycket tankar snurrar runt inom mig. Jag får inte tyst på dem vad jag än gör. Så fort jag sluter ögonen kommer tankarna och med dem kommer ångesten. Jag vet inte vart jag ska göra av allt som virvlar...

Om Mig


Hej! Mitt namn är Sara och jag lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att öka kunskap och minska tabun

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Kategorier

Arkiv

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards