En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Direktlänk till inlägg 27 september 2013

"Det finns barn här"

Av Sara Modigh - 27 september 2013 14:00

Att censurera ohälsa för barnens skull görs väldigt ofta, Speciellt när det handlar om psykisk ohälsa.

Hur många gånger han man inte stött på kommentarer på forum om att det finns barn som läser på forumet och därför bör man inte prata om att må psykiskt dåligt. Senast idag stötte jag på ett sådant inlägg.

 

I detta fallet var det någon som skrivit i ett forum för/om kvinnor om sitt mående och den dödslängtan hon känner . 


Jag förstår att man vill skydda barn från allt hemskt här i världen. Men varför förstår inte folk att det stjälper mer än det hjälper när de låssas som att psykisk ohälsa inte existerar. 

Även väldigt små barn kan drabbas av psykiska problem, och då står de där utan att ha någon att vända sig till, för att de inte vet att det går att få hjälp och alla runt omkring gömmer allt som har med psykisk ohälsa att göra.


Det är en sorglig sanning att även barn blir sjuka och även barn tar livet av sig. 


Att gömma undan allt som har med att må dåligt psykiskt är farligt! 


Visst det finns barn på internet , men det är då barnets föräldrar som får ansvara för vad barnet gör på datorn (för det finns bra mycket värre saker än texter om psykisk ohälsa på internet!). Precis som det är varje människas egna ansvar för vad det sätter sig och kollar på på internet. 


Jag är ju som de flesta vet för ett öppnare samhälle. Ett samhälle där man får prata om hur man mår utan att skuldbeläggas. 

Men vi är långt ifrån där. Det är stor skillnad på vad man får prata om och inte.

Låt oss säga att personen skrivit i ett forum om hur otroligt hemskt och jobbigt det var att ha cancer. Inte hade hon fått det inlägget borttaget med orden "det finns barn här". Man ser aldrig den typen av kommentarer hos personer som skriver om fysiska problem. 


Jag är så trött på att se hur människor med psykiska problem skuldbeläggs. Det är deras fel att folk blir sjuka, det är deras fel att andra mår dåligt, det är deras fel att andra triggas, det är alltid den sjukas fel!

Själv har man inget som helst ansvar för vad man gör när man sitter vid sin dator och läser. 


Nä, göm allt som har med psykisk ohälsa att göra, för barnens skull!


Varför är en psykisk sjukdom år 2013 fortfarande så tabu att prata öppet om?


Vill tillägga dock att jag inte läst original inlägget eftersom det blev borttaget och att detta är riktat till internet överlag och inte specifikt mot detta forumet och detta inlägget!


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara Modigh - 27 april 2021 20:34

När man äntligen hittat något som fungerar, när jag äntligen börjat få kontroll på min sömn och min dygnsrytm. Vad händer då?  Jo, läkemedlet jag tar för att hjälpa mig komma till ro och bli trött på kvällarna ska nu inte längre subventioneras till...

Av Sara Modigh - 21 april 2021 14:30



Det har gått en lång tid sedan jag skrev sist, och det är mycket som har hänt under det senaste året. Jag har flyttat till en egen lägenhet, jag har fått en ny kontakt inom psykiatrin kallat Voss-teamet och jag har fått boendestöd som hjälper till oc...

Av Sara Modigh - 17 februari 2020 20:15

   ┏━━━━━━༻❁༺━━━━━━┓ MS-plack   Corpus callosum (Hjärnbalken ) - Multipla halvcentimeter stora förändringar   Centrum semiovale (Centrala...

Av Sara Modigh - 13 februari 2020 12:36

Det är så svårt att hitta mening med det här. Livet känns så hopplöst men vi har en vacker värld.  Så varför kan jag inte leva som jag bör. Vill känna att jag tillhör men är bara till besvär.    Så kan du lyfta mig från hålet jag har fastna...

Av Sara Modigh - 20 december 2019 04:47

Jag måste sova, men jag kan inte. Alldeles för mycket tankar snurrar runt inom mig. Jag får inte tyst på dem vad jag än gör. Så fort jag sluter ögonen kommer tankarna och med dem kommer ångesten. Jag vet inte vart jag ska göra av allt som virvlar...

Om Mig


Hej! Mitt namn är Sara och jag lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att öka kunskap och minska tabun

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Kategorier

Arkiv

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Skapa flashcards