En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Direktlänk till inlägg 13 oktober 2013

Med risk för att bli hatad

Av Sara Modigh - 13 oktober 2013 13:45

Med risk för att bli hatad kommer jag ändå att uttrycka en fundering jag haft ett tag...


Vad är det som är så speciellt med just Madeleine McCann? Ni vet den treåriga flickan som försvann för sex år sedan i från en semester ort. Det finns väl ingen om missat det?

I alla fall, Det har varit tusentals artiklar i media om denna flickas försvinnande. Men vad jag tänker på är.. Alla andra barn som försvinner, Varför får inte de någon uppmärksamhet?



 

 


Det försvinner flera tusentals barn varje dag! Även om det många gånger handlar om barn som återfinns inom de närmsta dagarna är det också många som aldrig kommer till rätta igen, och det är därifrån min fråga kommer.. Varför Madeleine McCann? 

 


När jag ser alla dokumentärer, tidningsartiklar och så vidare tänker jag på alla stackars barn som glöms bort. Barn som kanske fortfarande har en chans att komma hem levande om man snabbt kan få upp allmänhetens ögon. För tyvärr säger ju fakta att de flesta barn som blir bortrövade är döda inom en vecka (om de förs bort av en främling , dock är ju den vanligaste kidnappningen utförd av en familjemedlem och då ser situationen oftast annorlunda ut) och det är riktigt hemskt att tänka så men chansen att Madeleine fortfarande lever kan inte vara stor. Även om jag hoppas att hon lever och efter omständigheterna mår bra. 

 

Det finns en sida som heter Saknade Barn som är en Svensk sida om Svenska barn som försvunnit.

 



Alla dessa artiklar om Madeleine och alla andra barn som är försvunna är väldigt ledsamma och man kan bara hoppas på att de kommer till rätta.


Jag menar absolut inget illa med det jag skriver utan det är en uppriktig undran. Varför skriver man om ett barn under sex års tid när det finns tusentals barn som också är borta?




 
 
Louise

Louise

13 oktober 2013 19:47

Rätt uppenbart, föräldrarna fortsätter ju att pressa på om det hela i media. Nu har de skrivit en bok om det. Precis som Engla i Sverige som mördades, hade inte hennes mamma gråtit i media 24/7 om och LÅNGT efter ungens död klagade i media så hade inte heller hon fått så mycket uppmärksamhet. Vissa föräldrar verkar föredra att sörja i media. När det gäller Madeleine, så tror jag hennse föräldrar kämpar så hårt för att de har dåligt samvete. De lämnade sitt barn ensamt på en turistort, de måste ha för dåligt samvete för att ge upp. Själv är jag nog en av de som faktiskt tror att hon lever, men hon lyckas nog aldrig komma hem igen. Annars hade de nog hittat liket vid det här laget.

http://vitmossa.blogg.se

Sara Modigh

13 oktober 2013 20:22

Ja, det tror jag att du har rätt i, självklart ligger förmodligen föräldrarna på väldigt mycket och vänder dog till media för att få hjälp.
Jag hade också har otroligt dåligt samvete om jag var dem även om de absolut inte ska beskyllas för det som hänt.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara Modigh - 27 april 2021 20:34

När man äntligen hittat något som fungerar, när jag äntligen börjat få kontroll på min sömn och min dygnsrytm. Vad händer då?  Jo, läkemedlet jag tar för att hjälpa mig komma till ro och bli trött på kvällarna ska nu inte längre subventioneras till...

Av Sara Modigh - 21 april 2021 14:30



Det har gått en lång tid sedan jag skrev sist, och det är mycket som har hänt under det senaste året. Jag har flyttat till en egen lägenhet, jag har fått en ny kontakt inom psykiatrin kallat Voss-teamet och jag har fått boendestöd som hjälper till oc...

Av Sara Modigh - 17 februari 2020 20:15

   ┏━━━━━━༻❁༺━━━━━━┓ MS-plack   Corpus callosum (Hjärnbalken ) - Multipla halvcentimeter stora förändringar   Centrum semiovale (Centrala...

Av Sara Modigh - 13 februari 2020 12:36

Det är så svårt att hitta mening med det här. Livet känns så hopplöst men vi har en vacker värld.  Så varför kan jag inte leva som jag bör. Vill känna att jag tillhör men är bara till besvär.    Så kan du lyfta mig från hålet jag har fastna...

Av Sara Modigh - 20 december 2019 04:47

Jag måste sova, men jag kan inte. Alldeles för mycket tankar snurrar runt inom mig. Jag får inte tyst på dem vad jag än gör. Så fort jag sluter ögonen kommer tankarna och med dem kommer ångesten. Jag vet inte vart jag ska göra av allt som virvlar...

Om Mig


Hej! Mitt namn är Sara och jag lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att öka kunskap och minska tabun

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Kategorier

Arkiv

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards