En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Direktlänk till inlägg 27 oktober 2013

Jämföra problem

Av Sara Modigh - 27 oktober 2013 13:15

Nej, Nej, Nej och åter igen Nej! Man kan inte jämföra olika människors problem!


För ett tag sedan hörde jag detta: 


Charlie: Sometimes I cut my arms because people pick on me...
Mullet: ...are you serious?
Charlie: Yeah, I just can't take all these first world problems at once you know?
Mullet: I HAVE NO ARMS!!!
Charlie: Yeah, that sucks, but like, I cut my arms so we can relate you know?
Mullet: I GOT MY ARMS BLOWN OFF IN IRAQ, AND GUESS WHAT I GOT BACK? A MANSION? 20 HOT CHICKS AND A HANDICAP COMPATIBLE LAMBO? NO! I'M LIVING LIKE A LOWER CLASS CITIZEN LIVING OFF CRAP GOVERNMENT PROGRAMS BECAUSE I CAN'T GET A JOB WHAT WITH HAVING, NO, ARMS!!!!
Charlie: Yeah, we both have equally important problems, I get it.
Mullet: If I had arms, I would strangle you with them.
Charlie: Ok, now you're just being mean.


Även om detta är en överdriven parodi som skämtar om personer som skär sig så tycker jag att denna sortens skämt mest bara ger mer virke åt alla som ser självskadande som något löjligt som inte är ett "riktigt problem"


Det går inte att jämföra en sjukdom med en annan, ett missbruk med ett annat eller ett liv med det andra!

Alla har sina problem och alla har olika saker i sitt liv som de tycker är jobbiga!

Ja, jag har skurit mig men mina problem var inte:


"Charlie: Maybe if I cut myself, the trash will take itself out.
Charlie: *cuts self*
*trash is still there*
Charlie: DAMN IT."

 

Eller:

 

"Charlie: Everyone hates me at school. I'm so stupid.
Anchor: I lost my news-casting job, my husband left me, my adopted kids went with my husband, I'm in debt $1.2 million to the IRS & I have about $30 in my bank account.
Charlie: I cut myself do you?
Archor: What? No.
Charlie: So... you have way bigger problems than me, are a deadbeat dad & still are to strong to cut?"

 

Jag självskadade för att det var det enda sättet jag visste att hantera den förlamande ångest jag kände. För att jag skulle inte ha orkat leva utan självskadorna. Det är ett sjukt beteende och det är dumt att självskada. Men att säga att det inte är ett stort problem att ha ett självskadande beteende är dumt!

Varför väljer folk att sprida den lögnen.

Folk som ser mina armar vet ingenting om mitt liv eller vilka problem jag ställts inför i mitt liv.

 

Asperger

ADD

Mobbning

Generaliserat ångestsyndrom

Djup depression

Migrän

Självskador

Utnyttjad

Atypisk depression

Illa behandlad

Beroenden

Panikångest

Hemska biverkningar

Anemi

Skräck

B-12 brist

Smärta

Mammas död

och

Multipel Skleros

 

Detta är vad jag fått handskas med under de 23 år jag levt hittills, och ni säger att detta inte är några riktiga problem?

För tro det eller ej så är det just dessa saker som fått mig att använda självskador för att överleva

 

 
 
Filippa: En neuroatypisk blogg

Filippa: En neuroatypisk blogg

27 oktober 2013 17:16

Vilket klokt inlägg. Det kräver väldigt mycket storsinthet för att orka bejaka folks, i jämförelse, små skitproblem när man själv har varit med om "allmängiltigt" traumatiska saker.

Men precis som du säger så är sorg alltid sorg. Oavsett vad den beror på, så är den alldeles verklig och fruktansvärd. Det gäller allt här i livet.

Vad skönt att du har slutat med ditt självskadebeteende. Hur mycket det än hjälper tillfälligt, är det alltid destruktivt i längden.

http://neuroatypisk.se

Sara Modigh

27 oktober 2013 20:39

Tack :) Jag tycker att det är viktigt att respektera alla människors känslor. För man kan må dåligt för så många olika saker och någon kanske drabbas hårdare en någon annan. Så att säga "det är väl inte så farligt" till någon tycker jag är jättehemskt.

 
Ingen bild

Matilda

27 oktober 2013 21:15

Du har så rätt!!

Jag tycker inte att man kan säga att någon annans problem är mindre värda bara för att de kanske inte är "lika hemska"
som typ, sluta vara ledsen, folk dör i Afrika varje dag. Jaha det suger ju men det får inte mig att må bättre.

Sara Modigh

27 oktober 2013 22:41

Jo men exakt! Det värsta du vart med om i ditt liv är ju alltid det värsta du vart med om oavsett vad det gäller.

 
Ingen bild

Ida

29 oktober 2013 10:03

Förlåt men UUUUUUUUUUUUSSSSSSSCCCCCCCCCHHHHHHHHHHHHHHHHH fffyyyyyyyyyyyyyfffffaaaaaaaaaaaaaaaan en Onision video, den mannen har INGENTING innanför pannbenet, hatarrrrr honom så jääävla mycket!!!!!!

Sara Modigh

29 oktober 2013 13:50

Haha Du är inte den enda.. Min syster reagerade ungefär likadant när hon såg att jag skrivit om hans video :P
Han är ett klassiskt exempel på någon som provocerar för att få uppmärksamhet.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara Modigh - 27 april 2021 20:34

När man äntligen hittat något som fungerar, när jag äntligen börjat få kontroll på min sömn och min dygnsrytm. Vad händer då?  Jo, läkemedlet jag tar för att hjälpa mig komma till ro och bli trött på kvällarna ska nu inte längre subventioneras till...

Av Sara Modigh - 21 april 2021 14:30



Det har gått en lång tid sedan jag skrev sist, och det är mycket som har hänt under det senaste året. Jag har flyttat till en egen lägenhet, jag har fått en ny kontakt inom psykiatrin kallat Voss-teamet och jag har fått boendestöd som hjälper till oc...

Av Sara Modigh - 17 februari 2020 20:15

   ┏━━━━━━༻❁༺━━━━━━┓ MS-plack   Corpus callosum (Hjärnbalken ) - Multipla halvcentimeter stora förändringar   Centrum semiovale (Centrala...

Av Sara Modigh - 13 februari 2020 12:36

Det är så svårt att hitta mening med det här. Livet känns så hopplöst men vi har en vacker värld.  Så varför kan jag inte leva som jag bör. Vill känna att jag tillhör men är bara till besvär.    Så kan du lyfta mig från hålet jag har fastna...

Av Sara Modigh - 20 december 2019 04:47

Jag måste sova, men jag kan inte. Alldeles för mycket tankar snurrar runt inom mig. Jag får inte tyst på dem vad jag än gör. Så fort jag sluter ögonen kommer tankarna och med dem kommer ångesten. Jag vet inte vart jag ska göra av allt som virvlar...

Om Mig


Hej! Mitt namn är Sara och jag lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att öka kunskap och minska tabun

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Kategorier

Arkiv

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards