En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Direktlänk till inlägg 30 oktober 2013

Alla som av välvilja vill hjälpa

Av Sara Modigh - 30 oktober 2013 14:15

Väldigt ofta (speciellt sedan jag fick min ms-diagnos) får jag kommentarer om vad jag bör och inte bör göra eller äta. Det är allt från konstiga dieter, till mediciner och operationer man ska åka utomlands för att göra.


Just nu behöver jag inga kommentarer om att jag ska åka till Polen och betala flera tusentals kronor för att göra en operation som är olaglig i Sverige, som dessutom det inte finns några bevis på att den fungerar. 

Jag orkar inte lyssna på " Du får inte äta mjöl, socker, mjölkprodukter, frukt, kött, bönor, potatis, tillagad mat, ägg,  kaffe, aromförstärkande medel, tomater eller besprutade grönsaker ..


Jaa, vad ska man då äta.om man följer allt det där?

Det finns inga vetenskapliga belägg för att någon av dessa dieter har en positiv inverkan. Många personer med MS lider faktiskt av brist på näringsämnen och en restriktiv kost kan vara skadlig.


Skulle jag sluta äta frukt och kött skulle jag bli jättesjuk eftersom jag redan har lätt för att få näringsbrist. 

Jag har också för ett par år sedan fått genomgå en riktig undersökning för att se om jag är glutenintolerant, Vilket jag inte är.


Jag behöver lite lugn och ro..Tid att smälta mitt sjukdomsbesked , tid att få prata med min läkare och sjuksköterska som faktiskt har riktiga kunskaper om sjukdomen innan alla bombarderar mig med allt "så här ska du göra"

För ärligt talat! Hur många av er har Multipel skleros och vet vad det innebär? 

Hur mycket kunskaper har ni om MS-behandlingar? Vilka vetenskapliga bevis har ni i ryggen när ni säger åt mig att åka till ett främmande land för att göra någon idiotisk operation?

Som enligt min sjuksköterska G bara är ett sätt att tjäna pengar. Anledningen till att vissa människor känner sig hjälpta kan lika gärna bero på placeboeffekten så det kunde vart en diet som gick ut på att äta sten och folk skulle ändå rapportera förbättringar i måendet.. Stenar kommer väl snart om man lyssnar på allt som sägs på internet, förmodligen vara det ända som finns kvar att äta..

 

Jag säger inte att jag aldrig kommer testa någon av alla dessa saker.. Men jag vill veta mer om sjukdomen, vänja mig vid att leva med den och få egen styrka och förstå mig egen sjukdomsbild. 

Jag behöver hjälp och stöd i att acceptera denna hemska sjukdom och inte en massa "tips" på hur jag ska bli frisk.

För man blir inte frisk från MS!



Men jag vill i detta inlägg även säga tack till alla fina kommentarer som styrker min själ. Jag blir så otroligt glad att veta att det är så många som tänker på mig och hejar på mig. Jag försöker verkligen att vara stark, och ni ger mig energi till att orka fortsätta fast livet är så svårt.  Tack så mycket!

Jag kan inte ens beskriva i ord hur mycket ni betyder för mig <3


 
 
Maria

Maria

31 oktober 2013 08:39

Det här tycker jag var bra att du skrev. Det finns alltid sådna som ska komma med goda råd. Som tycker att det vet allt. Men det mesta är ju också individuellt. En ms patient mår bra av att leva på ett sett som kanske inte alls passar en annan. Och detta gäller ju precis alla sjukdomar. Så ät och lev så att DU mår bra. <3

http://www.borderlinelivet.blogg.se

Sara Modigh

31 oktober 2013 14:59

Tack för ditt stöd

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara Modigh - 27 april 2021 20:34

När man äntligen hittat något som fungerar, när jag äntligen börjat få kontroll på min sömn och min dygnsrytm. Vad händer då?  Jo, läkemedlet jag tar för att hjälpa mig komma till ro och bli trött på kvällarna ska nu inte längre subventioneras till...

Av Sara Modigh - 21 april 2021 14:30



Det har gått en lång tid sedan jag skrev sist, och det är mycket som har hänt under det senaste året. Jag har flyttat till en egen lägenhet, jag har fått en ny kontakt inom psykiatrin kallat Voss-teamet och jag har fått boendestöd som hjälper till oc...

Av Sara Modigh - 17 februari 2020 20:15

   ┏━━━━━━༻❁༺━━━━━━┓ MS-plack   Corpus callosum (Hjärnbalken ) - Multipla halvcentimeter stora förändringar   Centrum semiovale (Centrala...

Av Sara Modigh - 13 februari 2020 12:36

Det är så svårt att hitta mening med det här. Livet känns så hopplöst men vi har en vacker värld.  Så varför kan jag inte leva som jag bör. Vill känna att jag tillhör men är bara till besvär.    Så kan du lyfta mig från hålet jag har fastna...

Av Sara Modigh - 20 december 2019 04:47

Jag måste sova, men jag kan inte. Alldeles för mycket tankar snurrar runt inom mig. Jag får inte tyst på dem vad jag än gör. Så fort jag sluter ögonen kommer tankarna och med dem kommer ångesten. Jag vet inte vart jag ska göra av allt som virvlar...

Om Mig


Hej! Mitt namn är Sara och jag lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att öka kunskap och minska tabun

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Kategorier

Arkiv

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards