En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Alla inlägg under oktober 2013

Av Sara Modigh - 23 oktober 2013 14:00

Ska snart åka till sjukhuset och är fruktansvärt nervös. 

Jag kommer behöva sticka mig själv med en jäkla nål och spruta in ett medel som förmodligen kommer göra så jag mår skit.


De informerade ju mig om att man kunde få "lite huvudvärk" av lumbalpunktionen. Den "lilla" huvudvärken betydde inte kunna använda huvudkudde på en vecka för det var att resa sig för mycket!

Så när de säger "det är väldigt vanligt att man får influensa liknande biverkningar i början" och skriver ut medicin mot biverkningarna får jag väl anta att det kommer bli hemskt. 

Jag hoppas verkligen att jag inte kommer må dåligt av injektionerna. För jag pallar inte mer skit. Jag mår redan tillräckligt dåligt!


Får se om jag skriver något senare i kväll eller om jag mår för dåligt.

Av Sara Modigh - 23 oktober 2013 04:28

Jag kan inte sova som vanligt när jag ska iväg nästa dag. Ångesten härjar i min kropp och det känns som om hjärtat ska hoppa ur mitt bröst. Fast den tjänsten kommer väl hjärtat inte göra mig. För just nu känner jag att om mitt hjärta försvann ur min kropp och jag försvann från denna jord så skulle det vara bättre än att leva med all skit.
Men men, så borde man ju inte tänka. Det finns ju fortfarande delar i mitt liv som är bra och så länge jag fortfarande kan gå och är relativt smärtfri så får jag väl kämpa med allt och lite till för att nå ett bättre liv.

Jag hatar verkligen ångest, och den gör ju knappast situationen bättre nu när det är så många sjukhusmöten och undersökningar som måste göras.

Av Sara Modigh - 22 oktober 2013 21:26

Övar att förbereda injektionen. Imorgon börjar det på riktigt. Är så jäkla rädd :(

Jag hoppas verkligen att jag inte blir så sjuk som många andra beskriver att de blivit. Usch usch usch

Av Sara Modigh - 22 oktober 2013 14:00

Jaa, Jakob är verkligen en jättestark person. Han har stått vid min sida i över sju år och hjälpt mig igenom ena svårigheten efter den andra. Att han som frisk och med ett val, väljer att stanna ses av väldigt många som om han är den starkaste människan i världen. Jakob får höra hur stark han är väldigt ofta, mer än mig som faktiskt är den som är sjuk och måste kämpa dygnet runt.


Jag tror att vi styrker varandra. Jag tror att Jakob blir stärkt av att se mig kämpa och göra framsteg, att jag tar mig igenom allt som jag ställs inför och jag tror också att det får honom att känna sig betydelsefull. Han gör en stor skillnad i mitt liv och han vet också att jag inte skulle klarat mig utan honom och det måste ju vara en väldigt stärkande känsla.

Jag stärks av att veta att jag har ett stöd de gånger då jag faller och att jag vet att Jakob finns där när saker är för svåra eller jobbiga.

Jakob har ett svårt jobb med att vara min klippa. Han måste ta mycket ansvar som många andra kanske inte behöver. Han måste hjälpa mig med vardagliga saker och hjälpa mig att ta mig till och från sjukhuset till exempel.


Nu när jag fått min MS -Diagnos kommer det förmodligen en framtid där han kommer få ta ännu mera ansvar. Fast när/ om jag blir så sjuk kanske jag får en vårdare som kan ta hand om mig istället. 




Av Sara Modigh - 21 oktober 2013 12:30

Grattis på 27 års dagen älskling <3

Det går inte med ord beskriva hur tacksam jag är för att jag har dig i mitt liv. Det är för dig jag kämpar och jag är så stolt över hur stark du är. 


Av Sara Modigh - 20 oktober 2013 14:00
Skönhet är ...

Den allmänt uttryckt frasen "skönheten ligger i betraktarens öga" antyder att det finns mer än ett sätt att definiera skönhet. Vad betyder skönhet för dig? Gör en lista på 10 eller fler saker du anser vara vackra.


Exempel

• Skönhet är ett stort leende, skratt, självförtroende, styrka, kreativitet, ögonkontakt, och medkänsla.

Tips

• Försök se bortom kulturella förväntningar på fysisk skönhet.



   Kontrollera din negativitet 


Negativa tankar om dig själv kan sänka din självkänsla och få dig att tro att du är mindre värda än du egentligen är. Vilka negativa uttalanden säger du till dig själv om din kropp? Skulle du säga att din bästa vän? Din mamma? Ditt barn? Skriv dessa tankar ner och varje gång du tror dem, påminn dig själv att du inte förtjänar denna typ av behandling mer än dina vänner och familj förtjänar att göra.


Tips

• Det hjälper om du tänker på något positivt att ersätta det negativa uttalandet med. Kom ihåg att du är värd kärlek,

det inkluderar även din egen kärlek!



  Positiva egenskaper

Räkna upp 5 egenskaper om dig själv som du och/eller andra beundrar som inte är relaterade till ditt utseende.


Exempel

• Jag är en bra lyssnare. Jag är mycket välorganiserad. Jag jobbar hårt. Jag få folk att skratta. Jag är känslig för andras behov.



   Ta hand om dig själv


Att ta sig tid att ta hand om sig själv är viktigt för att bygga en sund relation med dig själv. Gör en lista över olika sätt som du kan ta hand om dig själv. Försök att göra en sak på din lista och se hur det påverkar ditt humör.


Exempel

• Ta en avslappnande dusch eller bad och sätta på en lotion över hela kroppen på ett skonsamt sätt.




  Skriv ner en bekräftelse

 

Skriv en uppmuntrande positiv fras eller en bekräftelse på en post-it-lapp och lägg den någonstans där du kan läsa det som på badrumsspegeln eller på skrivbordet.


Exempel

• Jag är tacksam för den jag är eller När tiderna blir tuffa så klarar jag av det.




  Vara icke dömande

 

När du dömer dig själv eller andra som du gör en åsikt som inte kan jordas i sanning eller verklighet. Att kritisera dig själv och andra får dig att fokusera på det negativa och kan skapa fler negativa känslor. Försök att se saker som de är utan att vara kritisk och fördömande.






Av Sara Modigh - 19 oktober 2013 12:15

Just nu kan jag inte låta bli att tycka att livet är så fruktansvärt orättvist. Jag vet inte hur jag ska orka med mer. 


Jag har fått dommen nu..... Jag har MS!.... Multipel Skleros! 


Varför måste mitt liv vara så otroligt svårt! Det är så orättvist.. Jag vet på riktigt inte vad jag ska ta mig till. 


Det är bara lite mer än ett år sedan min mamma dog, och jag har i hela mitt liv fått kämpa med både psykiska sjukdomar och psykska funktionsnedsättningar.

Ska kampen aldrig få ett slut? Måste det hela tiden läggas på mer skit? Hur mycket ska en människa tvingas bära? 


På onsdag ska jag in till sjukhuset igen för att sättas in på min medicin. Det går inte att bota MS, men de hoppas på att med hjälp av bromsmdiciner kunna skjuta upp förloppet av sjukdomen. 

Jag kommer få ge mig själv en spruta varannan dag resten av mitt liv. 


 


Av Sara Modigh - 18 oktober 2013 19:41

 



Den mätta dagen, den är aldrig störst.
Den bästa dagen är en dag av törst.Nog finns det mål och mening i vår färd -
men det är vägen, som är mödan värd.

Det bästa målet är en nattlång rast,där elden tänds och brödet bryts i hast.
På ställen, där man sover blott en gång,
blir sömnen trygg och drömmen full av sång.

Bryt upp, bryt upp! Den nya dagen gryr.
Oändligt är vårt stora äventyr.




Om Mig


Hej! Mitt namn är Sara och jag lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att öka kunskap och minska tabun

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Kategorier

Arkiv

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Skapa flashcards