En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Direktlänk till inlägg 1 november 2013

Att söka jobb

Av Sara Modigh - 1 november 2013 17:30

Jag har aldrig i hela mitt liv haft ett jobb. Jag har gått två år på en särskild resursskola på gymnasiet och efter det har jag varit sjukskriven.

Jag har en önskan om att en dag kunna ha ett riktigt jobb och sitter ibland och bläddrar igenom jobben som finns på metrojobb. Jag brukar använda just den sidan för att jag tycker den är lätt och smidig.

Tycker det är lätt att bläddra mellan olika jobb på olika platser. 



När man tittar på jobbannonserna som finns där så slår det mig hur hög utbildning och erfarenhet som krävs på så mycket. Minst två års erfarenhet på nästan allt och nästan alla jobb kräver specialutbildningar eller körkort. Finns det inga jobb som man kan ha om man inte gått gymnasiet, inte har körkort och har sjukdomar som gör att man kanske inte kan prestera på topp varje dag?


Förutom typ försäljning av saker så verkar inte inte finnas många fler jobb som inte har stora krav.


För att sälja saker skulle jag nog inte klara av. Jag tycker ju själv att försäljare av alla dess slag är så påträngande och mina svårigheter med att ta kontakt och våga prata med främlingar lär ju sätta många käppar i hjulen. 


Jag funderar ibland på vilket sorts jobb som jag skulle kunna klara, och det är svårt att komma på något. Jag är blyg, försiktig, rädd, vågar inte ta för mig, trivs inte med människor, saknar många dagar drivkraft och ork att göra saker. När jag var yngre ville jag bli författare, men att kunna leva på det känns inte så troligt.
Funderade på att bli bibliotekarie , men det är ju så otroligt lång utbildning på det. Annars tror jag det skulle kunna passa mig då det är en lugn tyst miljö på ett bibliotek. 

Vad har ni för drömyrke?

Ett bra jobb för mig skulle vara något som ligger nära mig, som inte kräver körkort då jag eventuellt inte kommer få ta det nu när MS:en påverkat min syn.  Det måste vara lugnt och jag måste kunna jobba i min egen takt de dagar jag klarar av att jobba. Detta ska då också vara ett jobb som inte kräver någon utbildning. 

Någon som har något förslag på vad det kan vara för jobb?


Kanske det finns något på Arbetsförmedlingans hemsida? Jag är inte så jättehemma på just arbetsförmedlingans sida.


 
 
Anette

Anette

1 november 2013 20:50

Hej

Har ju varit där du är nu, fast att jag stod med en utbildning och SF men liten erfarenhet och skräck inför typ varenda jobba pga ångest. Efter nåt år av terapi började jag att arbetsträna på just ett bibliotek och har jobbat på ett till nu några år senare, och tyvärr skiljer sig nog de lugna platserna åt beroende på vad för typ av bibliotek det är. :/ Det första jag var på var väldigt mycket mer aktivt i besökarantal än det senare och då var båda små filialer...

"Tyvärr" har ju biblioteksarbetet med tiden även blivit ett väldigt utåtriktat arbete, där det krävs att man är just väldigt social och utåtriktad, och där det ingår det mycket pedagogisk verksamhet för både barn och vuxna, informationsutbildningar osv... Men det är ju bara något man kan känna av själv egentligen - vad man klarar och inte eller kanske vad man kan vänja sig vid att klara av.

Att jobba som biblioteksassistent är väl mest lämpligt utifrån SF:en sett för då slipper man mycket av det sociala och det är mest bokuppsättning som man arbetar med då, lite registrering av media i databaser... Dock anställs väldigt få assistenter utan biblioteksutbildning idag. :/

Annars har jag själv jobbat som arkivassistent om det är någonting som kan vara intressant? Det finns större chans till att arbeta i en liten arbetsgrupp och man arbetar mest vid en dator eller ute i arkivet och man träffar väldigt lite folk, utan de få som kommer in tar främst arkivarierna hand om.

Båda jobben har ungefär lika framtidsutsikter, dvs relativt hård konkurrans om jobben så det är ju också något man måste ha i baktanke. :/

http://www.netza.se/blog

Sara Modigh

1 november 2013 23:00

Ja, jag har faktiskt funderat på att jobba i något arkiv någonstans. Men som du säger så verkar det vara hög konkurreras på alla dessa jobb, och arbetsmarknaden idag känns rätt hård.
Antar att jag kommer behöva plugga upp åtminstone högstadiet och gymnasiet om jag ska få chans att få nått jobb.

 
http://mittordminkropp.bloggplatsen.se

http://mittordminkropp.bloggplatsen.se

1 november 2013 23:51

Jag tror att jag nyss tillägnade dig ett blogginlägg. Fortsätt kämpa, förr eller senare hittar du din väg! :)

http://mittordminkropp.bloggplatsen.se

Sara Modigh

2 november 2013 00:36

Tack så mycket :)

 
Anette

Anette

2 november 2013 08:36

Jo, tyvärr är ju gymnasiet ett krav även för de enklaste jobben idag. Dock så krävs det inte så mycket vidareutbildning för att bli arkivarie utan i de flesta annonser ställs det bara krav på A+B-kurs, det är ett års studier! Så känner du senare att det finns lite jobb så har du typ 4 års studier med CSN kvar som du kan lägga på något annat. :) Dock har jag dålig koll på hur CSN och komvux fungerar så då kanske det dras därifrån...

http://www.netza.se/blog

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara Modigh - 27 april 2021 20:34

När man äntligen hittat något som fungerar, när jag äntligen börjat få kontroll på min sömn och min dygnsrytm. Vad händer då?  Jo, läkemedlet jag tar för att hjälpa mig komma till ro och bli trött på kvällarna ska nu inte längre subventioneras till...

Av Sara Modigh - 21 april 2021 14:30



Det har gått en lång tid sedan jag skrev sist, och det är mycket som har hänt under det senaste året. Jag har flyttat till en egen lägenhet, jag har fått en ny kontakt inom psykiatrin kallat Voss-teamet och jag har fått boendestöd som hjälper till oc...

Av Sara Modigh - 17 februari 2020 20:15

   ┏━━━━━━༻❁༺━━━━━━┓ MS-plack   Corpus callosum (Hjärnbalken ) - Multipla halvcentimeter stora förändringar   Centrum semiovale (Centrala...

Av Sara Modigh - 13 februari 2020 12:36

Det är så svårt att hitta mening med det här. Livet känns så hopplöst men vi har en vacker värld.  Så varför kan jag inte leva som jag bör. Vill känna att jag tillhör men är bara till besvär.    Så kan du lyfta mig från hålet jag har fastna...

Av Sara Modigh - 20 december 2019 04:47

Jag måste sova, men jag kan inte. Alldeles för mycket tankar snurrar runt inom mig. Jag får inte tyst på dem vad jag än gör. Så fort jag sluter ögonen kommer tankarna och med dem kommer ångesten. Jag vet inte vart jag ska göra av allt som virvlar...

Om Mig


Hej! Mitt namn är Sara och jag lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att öka kunskap och minska tabun

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Kategorier

Arkiv

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards