En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Direktlänk till inlägg 5 november 2013

Dieter

Av Sara Modigh - 5 november 2013 13:00

Överallt på internet läser man om dieter hit och dieter dit. 

Jag gick ner si och så många kilo av den eller den dieten.. Jag undrar. Finns det inga människor som går ner i vikt utan alla dessa läskiga dieter?

Kan inte riktigt komma över hur frälsta alla människor blir av den ena efter den andra dieten. 


Det värsta enligt mig i alla fall är att vi börjar bli så besatta av dieter att vi börjar mata våra barn med både idéer om konstiga dieter men vi tvingar också barnen att äta vissa av dessa dieter.

Dieter som jag tror är påhittade för att folk tjänar pengar på dem.


Man utnyttjar också folk med obotliga sjukdomar "äter du den här dieten så blir du frisk", oftast påstår man detta utan några vetenskapliga bevis alls. Stötte på en text som förespråkade en viss diet där man skulle utesluta vissa saker ur sin kost för att bota en funktionsnedsättning. Sedan avslutades texten med "Köp min bok för att lära dig äta rätt"

Där försvinner mitt förtroende direkt!


Jag kanske ska komma på en egen diet och marknadsföra den som en mirakel bot på alla obotliga sjukdomar som man inte riktigt vet vad de beror på , så att jag också kan skriva böcker om hur man ska äta.. Då kan jag bli rik.

 

 
 
Fanny

Fanny

5 november 2013 13:53

Ordet diet är ett sådant laddat ord. Vad är en diet egentligen? Måste man gå ner i vikt för att det ska kunna kallas diet? Eller räcker det med att utesluta vissa saker ur sin kost, men om man säger så är det ju en diet att vara vegan/vegetarian m.m
Gillar inte att det läggs så mycket vikt på just.. Vikten och att man ska följa dieter för att gå ner i vikt så på den punkten håller jag med dig. Samtidigt känner jag att om människor mår bra av att utesluta vissa saker ur sin kost borde de inte dömas för det. Att gå på diet, att ändra sin kost för att må bra tycker jag är helt upp till var och en.
Hoppas du inte tar illa upp! Håller som sagt med om mycket du säger, men anser personligen inte att man ska dra allt/alla över en kant.

http://detocensureradelivet.blogg.se

Sara Modigh

5 november 2013 18:46

Tar absolut inte illa upp, utan tycker det är bra att du delar med dig av dina tanker. Jag personligen förknippar just ordet "diet" med en bantningsmetod där man radikalt andrar sitt sätt att äta, Till exempel genom att bara äta äpplen, bara dricka pulversoppor, bara dricka näringsdrycker och så vidare. En diet är för mig något som just jag känner har blivit viktnedgång framför hälsa. Men jaa, det är ju bara min uppfattning av det hela.
Vad det gäller att till exempel utesluta läsk och godis, eller bli vegetarian för att man vill "rädda" djuren så ser jag det mer som livsstilsförändringar som mer fokuserar på att må bättre.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara Modigh - 27 april 2021 20:34

När man äntligen hittat något som fungerar, när jag äntligen börjat få kontroll på min sömn och min dygnsrytm. Vad händer då?  Jo, läkemedlet jag tar för att hjälpa mig komma till ro och bli trött på kvällarna ska nu inte längre subventioneras till...

Av Sara Modigh - 21 april 2021 14:30



Det har gått en lång tid sedan jag skrev sist, och det är mycket som har hänt under det senaste året. Jag har flyttat till en egen lägenhet, jag har fått en ny kontakt inom psykiatrin kallat Voss-teamet och jag har fått boendestöd som hjälper till oc...

Av Sara Modigh - 17 februari 2020 20:15

   ┏━━━━━━༻❁༺━━━━━━┓ MS-plack   Corpus callosum (Hjärnbalken ) - Multipla halvcentimeter stora förändringar   Centrum semiovale (Centrala...

Av Sara Modigh - 13 februari 2020 12:36

Det är så svårt att hitta mening med det här. Livet känns så hopplöst men vi har en vacker värld.  Så varför kan jag inte leva som jag bör. Vill känna att jag tillhör men är bara till besvär.    Så kan du lyfta mig från hålet jag har fastna...

Av Sara Modigh - 20 december 2019 04:47

Jag måste sova, men jag kan inte. Alldeles för mycket tankar snurrar runt inom mig. Jag får inte tyst på dem vad jag än gör. Så fort jag sluter ögonen kommer tankarna och med dem kommer ångesten. Jag vet inte vart jag ska göra av allt som virvlar...

Om Mig


Hej! Mitt namn är Sara och jag lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att öka kunskap och minska tabun

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Kategorier

Arkiv

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards