En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Direktlänk till inlägg 9 november 2013

Ditt eget fel

Av Sara Modigh - 9 november 2013 14:00

"Du har ju satt dig själv i sitsen så det är ditt eget fel"

Det där är en kommentar man stöter på ofta, vare sig det gäller ett självskadebeteende, en övervikt, en undervikt eller en oönskad graviditet och så vidare.

Det är en otroligt kränkande kommentar att få slängd i ansikten om man mår dåligt över något och vill ha stöd.

Vad spelar det för roll om man "valde" att börja dricka, vad spelar det för roll om man "valde" att börja självskada, Vad spelar det för roll om jag gått upp/ner i vikt av dåliga matvanor eller om jag blivit gravid av oskyddat sex.. Ska inte jag ha rätt till hjälp, förståelse och stöd då?

 

Mänskligheten i dag är så otroligt hårda och dömande mot varandra. Jag blir på riktigt så otroligt rädd för mänskligheten.

Idag måste man gjort allt i sin makt för att hålla sig frisk för att ha en "giltig" sjukdom som man förtjänar att bli stöttad för. 

Fy skam för att hjälpa och stötta någon som gjort ett misstag liksom.


Om jag nu skulle ha oskyddat sex och bli gravid, tvingas till att göra abort eftersom jag på grund av min sjukdom inte kommer klara av vare sig en graviditet eller att ta hand om ett barn. Har jag då inte rätt till stöd när jag måste gå igenom det trauma det faktiskt kan vara att göra en abort? 


När jag blottar mina känslor om hur jobbigt jag tycker att det blivit ska jag då inte få känna mina känslor och få hjälp och stöd, bara för det faktum att det blivit jobbigt på grund av ett misstag jag begått?


Låt oss säga att jag skulle sätta mig i en bil och av misstag köra av vägen, ska jag då inte få må dåligt och vilja ha någon som hjälper och stöttar mig igenom det traumat? Det var ju ändå jag som valde att sätta mig i en bil trots att jag vet om riskerna med att köra bil!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara Modigh - 27 april 2021 20:34

När man äntligen hittat något som fungerar, när jag äntligen börjat få kontroll på min sömn och min dygnsrytm. Vad händer då?  Jo, läkemedlet jag tar för att hjälpa mig komma till ro och bli trött på kvällarna ska nu inte längre subventioneras till...

Av Sara Modigh - 21 april 2021 14:30



Det har gått en lång tid sedan jag skrev sist, och det är mycket som har hänt under det senaste året. Jag har flyttat till en egen lägenhet, jag har fått en ny kontakt inom psykiatrin kallat Voss-teamet och jag har fått boendestöd som hjälper till oc...

Av Sara Modigh - 17 februari 2020 20:15

   ┏━━━━━━༻❁༺━━━━━━┓ MS-plack   Corpus callosum (Hjärnbalken ) - Multipla halvcentimeter stora förändringar   Centrum semiovale (Centrala...

Av Sara Modigh - 13 februari 2020 12:36

Det är så svårt att hitta mening med det här. Livet känns så hopplöst men vi har en vacker värld.  Så varför kan jag inte leva som jag bör. Vill känna att jag tillhör men är bara till besvär.    Så kan du lyfta mig från hålet jag har fastna...

Av Sara Modigh - 20 december 2019 04:47

Jag måste sova, men jag kan inte. Alldeles för mycket tankar snurrar runt inom mig. Jag får inte tyst på dem vad jag än gör. Så fort jag sluter ögonen kommer tankarna och med dem kommer ångesten. Jag vet inte vart jag ska göra av allt som virvlar...

Om Mig


Hej! Mitt namn är Sara och jag lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att öka kunskap och minska tabun

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Kategorier

Arkiv

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Skapa flashcards