En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Direktlänk till inlägg 31 januari 2014

Bloggtips - Få en bättre blogg och fler läsare!

Av Sara Modigh - 31 januari 2014 15:15

 

Fick en förfrågan om att skriva ett inlägg om hur man ska göra om man vill få fler besökare till bloggen.

Ärligt talat så tror jag inte att det finns några magiska knep för att få en stor blogg. 

Men det finns några små "regler" man bör följa om man vill ha en bra blogg.  



Först och främst, bestäm vilken inriktning din blogg ska ha. Det är lättare att få läsare om bloggen har en grund. Men man kan skriva inlägg utanför den kategorin man placerat sig i. Jag skriver mycket om psykisk ohälsa, kategoriserar mig som en blogg om psykisk ohälsa. Men jag skriver också om mitt vardagsliv och annat smått och gott.


Gör en bra design! Några tumregler att tänka på när man gör en design är att den bör vara enkel och stilren. Ha neutrala färger och använd mörk text på ljusbakgrund för att underlätta läsandet för dina läsare. 


Blogga regelbundet, Vill du att din blogg ska få fart så måste du blogga minst en gång i veckan, helst mer. Annars är risken stor att folk glömmer bort din blogg eller tröttnar "för det kommer aldrig några nya inlägg"


Ha mycket bilder i dina inlägg, helst egentagna bilder med bra kvalitet. Men ska du använda bilder från Google se till så gott du kan respektera copyrighten. Fråga om lov innan du använder någon annans bild, eller använd bilder som är royalty fria.


Använd ett "vårdat språk" , Svordomar i var och varannan mening ger både ett trist inlägg och tillför inget till ditt blogginlägg. Använd inte heller "dialektskrift", då det försvårar läsandet.


Använd inte överdrivet mycket smilisar eller GIF bilder i alla dina inlägg. Massor med småbilder som rör sig och fullt smilisar är jobbigt för ögonen i längden. 


Undvik att skriva tråkiga inlägg om vad du åt för mat i skolan eller en till två meningars inlägg om att du bara suttit hemma och haft tråkigt. Har du inget att skriva så låt hellre bli, och blir det långa pauser mellan varje inlägg börja inte varje blogginlägg med att skriva "förlåt att jag inte skrivit på länge". Det blir enformigt och bloggen får ett oseriöst intryck när man tittar på bloggen första gången.


Korrekturläs dina inlägg för att hitta eventuella stavfel. Alla slinter vi i bland eller stavar något helt galet och det är okej att missa något stavfel någon gång i bland. Men är det stavfel i varje mening bör man använda sig av något rättstavningsprogram för att rätta de värsta felen. 


Människor vill lyssna på sin egen musik så lägg inte in musik som spelas upp automatiskt på din blogg.


Om du har möjligheten att välja bort reklam i din blogg genom att betala en viss summa per år är det något som jag anser vara värt det. En blogg ser mycket trevligare ut om det inte är massor med reklam överallt. Detta innebär också reklaminlägg skrivna av dig (för att tjäna pengar). Ingen gillar reklam.

Däremot kan du gärna tipsa om saker du gillar genom att ärligt skriva vad du tycker.


Var inte rädda för att byta rad när ni skriver! Om man skriver en lång text utan att bryta av raderna då och då blir texten svårläst. Dela upp texten i stycken antingen genom blankrad eller indrag, men tänk på att vara konsekvent i ditt användande. Blanda aldrig dessa två i samma inlägg. 


Var aktiv och kommentera i andra bloggar, Visa att du finns. Dela din blogg på Facebook eller andra sidor du brukar hänga på.



Jag tror att det även krävs en del tur för att få en stor blogg. Att personer som är intresserade ska råka hitta bloggen i en djungel av bloggar känns inte så stor alla gånger. Jag har bloggat i flera år och på det viset byggt upp en liten krets av bloggläsare. Jag tror att det viktigaste av allt är att du själv trivs med din blogg, att du skriver om saker du tycker om och tycker är roligt att skriva om. 

Sen tror jag också att om man skriver en blogg där många av läsarna är aktiva och delar inläggen på Facebook eller liknande sidor så blir bloggen större eftersom den når ut till fler personer. 



 
 
Angelica

Angelica

1 februari 2014 23:40

Väldigt välskrivet inlägg och matnyttig information. Tack

http://www.nattstad.se/Psyketsbaksida

Sara Modigh

2 februari 2014 00:29

Tack så mycket :)

 
Linn

Linn

4 februari 2014 16:19

Jag ramlade in på din blogg och fastnade genast i dina texter.
Tycker att det är så bra och viktigt att bryta den tabu som finns omkring psykisk hälsa, därför kommer jag följa din blogg :)
Jag bloggar själv, där skriver jag om hur det är att möta omgivningen med uppmärksamhetsproblematik (adhd) som jag har. Hur barndomsåren har varit, hur det är idag, relationer, skola osv.
Jag har stor ångestproblematik också och det påverkar socialförmåga.

Jag skriver eftersom jag vill lyfta undan den tabu och skam som många känner när det gäller psykisk hälsa. Jag tror på att våga prata om det, helt enkelt.
Hoppas du fortsätter att blogga!
Kram

http://somentorktumlare.blogg.se

Sara Modigh

4 februari 2014 18:58

Tack. Kul att höra att du också bloggar för att minska tabun. :)

 
Amayah

Amayah

28 februari 2014 08:48

Jättebra tips! :)

http://AmayahPapayah.bloggplatsen.se

Sara Modigh

28 februari 2014 12:17

Tack :)

 
Gina

Gina

29 november 2014 06:15

väldigt bra tips! :)

http://www.kissen.se

Sara Modigh

29 november 2014 12:15

Tack :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara Modigh - 27 april 2021 20:34

När man äntligen hittat något som fungerar, när jag äntligen börjat få kontroll på min sömn och min dygnsrytm. Vad händer då?  Jo, läkemedlet jag tar för att hjälpa mig komma till ro och bli trött på kvällarna ska nu inte längre subventioneras till...

Av Sara Modigh - 21 april 2021 14:30



Det har gått en lång tid sedan jag skrev sist, och det är mycket som har hänt under det senaste året. Jag har flyttat till en egen lägenhet, jag har fått en ny kontakt inom psykiatrin kallat Voss-teamet och jag har fått boendestöd som hjälper till oc...

Av Sara Modigh - 17 februari 2020 20:15

   ┏━━━━━━༻❁༺━━━━━━┓ MS-plack   Corpus callosum (Hjärnbalken ) - Multipla halvcentimeter stora förändringar   Centrum semiovale (Centrala...

Av Sara Modigh - 13 februari 2020 12:36

Det är så svårt att hitta mening med det här. Livet känns så hopplöst men vi har en vacker värld.  Så varför kan jag inte leva som jag bör. Vill känna att jag tillhör men är bara till besvär.    Så kan du lyfta mig från hålet jag har fastna...

Av Sara Modigh - 20 december 2019 04:47

Jag måste sova, men jag kan inte. Alldeles för mycket tankar snurrar runt inom mig. Jag får inte tyst på dem vad jag än gör. Så fort jag sluter ögonen kommer tankarna och med dem kommer ångesten. Jag vet inte vart jag ska göra av allt som virvlar...

Om Mig


Hej! Mitt namn är Sara och jag lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att öka kunskap och minska tabun

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Kategorier

Arkiv

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Skapa flashcards