En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Direktlänk till inlägg 2 februari 2014

Svar: Vita män får inte känna sig kränkta

Av Sara Modigh - 2 februari 2014 14:17

 


Man ju inte ta i från någon rätten att ha känslor BARA för att du anser dem vara privilegierade. Eller skulle du se din son bli mobbad, slagen och våldtagen och säga till honom. "Men du är pojke och vit så du får inte känna dig kränkt, För du är ju så privilegierad"
Om man inte får känna sig kränkt för att någon har det värre eller inte får känna sig ledsen för att någon annan har det sämre, ska man då inte heller få känna sig glad om någon annan har det bättre?
Ska vi stänga av alla känslor om vi inte antingen har det bäst eller värst? För känslor betyder ju uppenbarligen INGENTING om man inte har det värst i världen?


Om man ser till din teori att alla som är privilegierade inte får känna sig kränkta så kan ju inte homosexuella i Sverige få känna sig särskilt kränkta, för de är ju privilegierade på det sättet att Sverige verkligen inte är som exempelvis Ryssland när det gäller homosexualitet.


Att känna sig kränkt är en känsla som alla människor har oavsett vilken hudfärg, sexuelläggning eller status man har i samhället. Genom att ta ifrån någon rätten till känslor utövar man ett form av förtryck.
Att inte tillåta, eller säga att någon annans känslor är felaktiga eller "löjliga" som du påstår, förminskar du den personens mänskliga värde. Du gör personens lidande värre genom att få personen att tvivla på sig själv. Du dubbelbestraffar någon som redan lider.

Något att tänka på är att förminska sin partners känslor räknas som verbal misshandel. Så varför vill man göra sådant mot andra människor?


Varför ska du som utomstående människa säga till mig, eller någon annan att de inte får känna sig kränkta? Varför anser du det okej att förminska mitt eller någon annans mänskliga värde? Varför tycker du det är okej att kalla någon annan löjlig när den mår dåligt och känner sig kränkt?

Skulle du vilja svara på vem som FÅR vara kränkt och VAD man får vara kränkt för? Efter som det är ju uppenbarligen DU som ska bestämma reglerna för vem som får och inte får vara kränkt.


 
 
Ingen bild

Jakob

3 februari 2014 07:50

Mycket bra skrivet! :)

Sara Modigh

3 februari 2014 14:32

Tack :)

 
Annie

Annie

3 februari 2014 10:53

Håller helt med dig Sara! Vad vet egentligen en person om en annan persons liv och vad den personen kanske varit utsatt för? ..
Det vet man ju inte om man inte känner den personen väldigt bra, eller ... Det man känner är ju ändå den personens känslor! vad är det som säger att bara vissa människor får känna sig kränkta ..

http://Lifebyannie.bloggplatsen.se

Sara Modigh

3 februari 2014 14:46

Ja precis. Jag förstår inte det argumentet. Det är lite som när alla säger till människor som är deprimerade "Tänk på barnen i Afrika".. Ja det finns många som har fruktansvärda levnadsvillkor, men det gör ju inte att mitt lidande blir mindre!
Alla människor har känslor och de kommer ju alltid i från någonting, så de borde aldrig förminskas och förlöjligas tycker jag.

 
Ingen bild

Frida

5 februari 2014 15:15

Hej! Jag hittade till din blogg genom ifokus, och tycker det är ett superbra initiativ att blogga om psykisk ohälsa. Det är så himla viktigt att vi pratar mer om det här, och att det börjar ses som något OKEJ och som inte enbart drabbar svaga och mesiga och lata personer.. Jag har själv GAD och depression, har haft självskadebeteenden i många olika omgångar osv..

Men, jag vill bara kommentera det här. Nu vet jag ju inte vad den här personen har kommenterat om, varför hen skrev sådär.
Men jag känner att jag vill förklara vad "vit kränkt man"-saken handlar om. Självklart kan en inte säga till någon som blivit våldtagen, slagen, hotad etc, att han inte får/har anledning att känna sig kränkt, han har blivit utsatt för fysiskt och/eller psykiskt våld och det är brottsligt och han har all rätt i världen att känna sig kränkt och upprörd.

Det handlar om att ha åsikter och/eller bli kränkt pga andras åsikter, där en har privilegier. Det handlar om vilka som passar in i normen. Vita, heterosexuella, medelålders män passar in i samtliga av vårt samhälles normer. Det är dom som har mest makt, mest status, i det här landet. Därför kan dom inte ta tolkningsföreträde i frågor som gäller etnicitet, sexuella läggningar, ålder, sexism osv.. Till exempel: Om en svart homosexuell man känner sig kränkt/diskriminerad pga något en annan person sagt eller gjort, kan inte den vita heterosexuella mannen säga till honom att det är fel, att "han minsann inte alls kränks" eller "vadå, det var ju bara ett skämt?".. osv.. Förstår du?

Sara Modigh

5 februari 2014 15:25

Jag vet alldelse utmärk den där debatten. Men jag håller inte med. Jag tycker att alla människor har rätt till sina känslor. Ingen ska nedvärderas bara är att den rent statistiskt sett har det bättre än någon annan. För i så fall borde ingen få må dåligt eller ha några känslor efter som det alltid finns någon som har det sämre.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara Modigh - 27 april 2021 20:34

När man äntligen hittat något som fungerar, när jag äntligen börjat få kontroll på min sömn och min dygnsrytm. Vad händer då?  Jo, läkemedlet jag tar för att hjälpa mig komma till ro och bli trött på kvällarna ska nu inte längre subventioneras till...

Av Sara Modigh - 21 april 2021 14:30



Det har gått en lång tid sedan jag skrev sist, och det är mycket som har hänt under det senaste året. Jag har flyttat till en egen lägenhet, jag har fått en ny kontakt inom psykiatrin kallat Voss-teamet och jag har fått boendestöd som hjälper till oc...

Av Sara Modigh - 17 februari 2020 20:15

   ┏━━━━━━༻❁༺━━━━━━┓ MS-plack   Corpus callosum (Hjärnbalken ) - Multipla halvcentimeter stora förändringar   Centrum semiovale (Centrala...

Av Sara Modigh - 13 februari 2020 12:36

Det är så svårt att hitta mening med det här. Livet känns så hopplöst men vi har en vacker värld.  Så varför kan jag inte leva som jag bör. Vill känna att jag tillhör men är bara till besvär.    Så kan du lyfta mig från hålet jag har fastna...

Av Sara Modigh - 20 december 2019 04:47

Jag måste sova, men jag kan inte. Alldeles för mycket tankar snurrar runt inom mig. Jag får inte tyst på dem vad jag än gör. Så fort jag sluter ögonen kommer tankarna och med dem kommer ångesten. Jag vet inte vart jag ska göra av allt som virvlar...

Om Mig


Hej! Mitt namn är Sara och jag lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att öka kunskap och minska tabun

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Kategorier

Arkiv

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Skapa flashcards