En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Direktlänk till inlägg 6 februari 2014

Min viktnedgång - Minus 40 kilo

Av Sara Modigh - 6 februari 2014 13:15

 

 Före och Efter 

Det hela började med att jag en dag förra året upptäckte att jag nästan hade gått ner 20 kilo.

Den viktnedgången berodde på lite olika anledningar. Jag slutade dricka cola, jag slutade med de flesta av mina mediciner och var även helt medicinfri i många perioder. Men det som påverkade mig mest var nog mammas död. När mamma dog försattes jag i chock. Min ångest och de symptom jag fick förändrades mycket. Jag mådde väldigt illa och kände mig spyfärdig och åt därför inte mycket alls. 

Några månader efter mammas död började folk fråga om jag hade gått ner i vikt..

Tiden gick och jag var helt medicin fri. Men i början av 2013 ville de att jag skulle börja med en ny medicin.

Jag var extremt rädd att ännu en gång gå upp sådär mycket i vikt som jag gjort av många andra mediciner.

Då köpte vi en våg för att kunna hålla koll på vikten.Det var först då jag upptäckte att jag gått ner nästan 20 kilo sen den gången tre år tidigare då jag vägde mig senast.

 

Jag ville då försöka gå ner så jag nådde minus 20 kilo. Vi åkte till apoteket och köpte "Måltidsmått".

Men måltidsmåttet gjorde ingen större skillnad på mina portioner visade bara att jag skulle äta mer grönsaker. Så då gick jag över till att räkna kalorier.  Det jag då upptäckte var att jag behövde äta mer kalorier. Jag satte som mål att äta mer än 1000 kalorier om dagen men också mindre än 1500.

 

   

Bild från 2010

När jag vägde som mest (vad jag vet) vägde jag 106 kilo. Jag blev vägd när jag var på vårdcentralen och satte in en ny p-stav. Jag mådde väldigt dåligt över min vikt och kunde verkligen inte se mig själv gå ner 45-50 kilo för att nå min idealvikt. Jag trodde att jag skulle sluta som de där jättetjocka människorna som är helt fast i sina sängar för att de inte längre kunde gå.  För mig verkade det scenariot verkligare än att jag skulle orka banta bort halva min kropp.  

När jag tänkte på att 50 kilo måste bort blev jag helt handlingsförlamad. Det var ett så stort och svårt projekt och lät i mina öron helt omöjligt. Min psykiska ohälsa har ju ställt till med mycket. Jag har ju fortfarande svår social fobi och har därför varit isolerad i min lägenhet. Jag trodde aldrig att man kunde gå ner 40 kilo utan att röra sig. Bara tanken på att träna får mig att få ångest. Det är nästa jätteprojekt för min del. 



Jag har länge haft problem med maten och har sedan tonåren levt på att bara äta en gång om dagen. Men då förra året när jag började gå ner i vikt satte jag upp ett mål..Jag ska äta mer än en gång om dagen. Jag började med att äta en frukt innan jag gick och lade mig. Valde frukt eftersom det är lätt att äta och det finns frukter som innehåller Folat som jag hade brist på. Så istället för att äta vitaminer på burk åt jag dem genom att äta mer frukt och grönt. 

Jag äter i dag minst två gånger om dagen. Tyvärr är det inte ofta det blir fler gånger för jag orkar inte det just nu. 

Men och andra sidan är det en stor framgång att jag äter två gånger om dagen :)

 



 
 (365 dagar kan göra stor skillnad)

Jag startade egentligen allt för att jag var rädd för att gå upp mer i vikt. Men när jag väl började räkna, mäta och väga så blev det till en rutin. Jag har med hjälp av en mobil-app gått ner 22 kilo sedan mars 2013.

Det känns rätt overkligt att jag faktiskt gått ner 40 kilo sen jag vägde som mest 2010. Det har tagit lång tid för mig att kunna se skillnad. Men nu ser jag det.  

 

 När jag tänker efter så har jag åstadkommit mycket de senaste 3-4 åren. Jag har slutat självskada, slutat dricka cola, slutat röka och gått ner 40 kilo..Detta trots psykisk ohälsa, mammas död och MS-diagnosen. Visst är det rätt av mig att känna mig lite som en superwoman ;)

 

   

 
 
Annie

Annie

6 februari 2014 14:38

Tycker absolut du är superwoman! ;-) vad duktig du är, vilken resa du har gjort med dig själv! riktigt bra gjort! ;-)
Själv känner jag mig som raka motsatsen idag! blir bara sjukare känns det som, men snart måste det vända.

Kram på dig/

http://Lifebyannie.bloggplatsen.se

Sara Modigh

6 februari 2014 14:52

Tack så mycket..Hoppas att du mår bättre snart

 
Monica

Monica

6 februari 2014 14:57

Jag blir glad och stolt över dig när jag läser detta men också nästan illa till mods då det är exakt samma resa som jag själv har gjort (med bara några detalj skillnader) väldigt många stunder så kändes det som jag verkligen bara gick igenom mina senaste 2 år och jag blir så fascinerad av dig att du lyckats så fantastiskt och genom att jag känner igen mig så väl i dig så det är som att du på ett sätt är eller verkligen ha blivit den positiva o starka sidan av en själv som verkligen får en att fortsätta kämpa o bara ha ögonen öppna och vi är helt klart superwomen!

Take Care x* ~ Monica

P.s Bloggen har jag inte skrivit i på över ett år

http://www.mjeow.blogg.se

Sara Modigh

6 februari 2014 15:05

Tack så mycket..Vi är helt klart Superwomen och förtjänar att känna oss stolta över våra framgångar. Blir så lätt att man inte uppskattar sitt hårda arbete. I alla fall så är jag sådan. Jag har aldrig riktigt känns mig stolt över mig själv. Detta är nog första gången jag faktiskt kan känna mig duktig :)

 
Ingen bild

Ida

6 februari 2014 17:15

Fantastisk skillnad!

Sara Modigh

6 februari 2014 17:46

Jaa, Det känns faktiskt väldigt skönt att jag har lyckats med detta :)

 
Rebecca

Rebecca

6 februari 2014 17:39

Vad snygg du är, superwoman! Bra jobbat, din historia är väldigt inspirerande, men såklart lite sorglig. Lev nu som du vill och ha det bäst!

http://puzzelbloggen.bloggplatsen.se

Sara Modigh

6 februari 2014 17:45

Tack så mycket :)

 
Sanna

Sanna

6 februari 2014 18:01

Ja, vilken historia.. Du ÄR verkligen Superwoman!

http://insaniacparttwo.blogspot.se

Sara Modigh

6 februari 2014 18:34

Tack så mycket :D

 
Sanna

Sanna

7 februari 2014 00:25

Wow! Vilket jättejobb du gjort! Stort GRATTIS!! =)

Lycka till i framtiden!
Kram
Sanna

http://www.krimskramsan.bloggplatsen.se

Sara Modigh

7 februari 2014 00:26

Tack så mycket :)

 
Jilina

Jilina

7 februari 2014 00:48

Riktigt bra jobbat!

http://www.jilina.se

Sara Modigh

7 februari 2014 00:55

Tack så mycket :)

 
Ingen Annan Än Anna

Ingen Annan Än Anna

7 februari 2014 08:09

Så duktig du är! Bra kämpat :D

http://annanykom.blogg.se

Sara Modigh

7 februari 2014 13:46

Tack :)

 
Ingen bild

Ruth

7 februari 2014 08:10

Hej, Superwoman, du är verkligen stark! Du är så stark som orkat sluta röka och dricka cola, och bra att du äter lite mer! Grattis. Och på bilderna ser man mer av dej, trots att du är mindre, du är jättefin! Kram

Sara Modigh

7 februari 2014 13:46

Tack så mycket

 
Ingen bild

Jakob

7 februari 2014 10:51

Är så stolt över dej! :)

Sara Modigh

7 februari 2014 13:46

Tack

 
Linnea

Linnea

7 februari 2014 10:55

grattis! Sjukt bra jobbat! Kram på dig

http://thefatcheerleader.com

Sara Modigh

7 februari 2014 13:45

Tack :D

 
Mikaela

Mikaela

7 februari 2014 15:11

Wow, så häftigt! Du är en riktig inspiration!

http://familjeniingenstans.bloggplatsen.se

Sara Modigh

7 februari 2014 17:19

Tack så mycket :)

 
melissa

melissa

10 februari 2014 18:33

med gud vilken skillnad.. så vacker.. och så duktig du är som kan gå ner så mkt.. jag orkar knappt gå ner 5 kilo =(.. oavsett hur jag försöker lyckas jag alltid gå upp igen.. ojoj 40 kg..super woman

http://detandrahuset.weebly.com

Sara Modigh

10 februari 2014 18:46

Tack :)
Känns väldigt skönt att jag klarat av det :)

 
Ingen bild

Anna Petersson

10 februari 2014 19:48

Otroligt strongt att ha gått ned så mycket i vikt! Du är jättesnygg (men av döma av dina bilder så var du snygg förut också :) kram

Sara Modigh

10 februari 2014 21:58

Tack så mycket :D

 
Junitjej

Junitjej

16 mars 2014 09:16

Verkligen imponerande!!! Heja dig!

http://www.junitjejen.se

Sara Modigh

16 mars 2014 12:28

Tack :)

 
Emma

Emma

28 mars 2014 14:45

Sjukt starkt gjort tjejen! :)

http://www.baraholm.blogg.se

Sara Modigh

28 mars 2014 14:56

Tack så mycket :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara Modigh - 27 april 2021 20:34

När man äntligen hittat något som fungerar, när jag äntligen börjat få kontroll på min sömn och min dygnsrytm. Vad händer då?  Jo, läkemedlet jag tar för att hjälpa mig komma till ro och bli trött på kvällarna ska nu inte längre subventioneras till...

Av Sara Modigh - 21 april 2021 14:30



Det har gått en lång tid sedan jag skrev sist, och det är mycket som har hänt under det senaste året. Jag har flyttat till en egen lägenhet, jag har fått en ny kontakt inom psykiatrin kallat Voss-teamet och jag har fått boendestöd som hjälper till oc...

Av Sara Modigh - 17 februari 2020 20:15

   ┏━━━━━━༻❁༺━━━━━━┓ MS-plack   Corpus callosum (Hjärnbalken ) - Multipla halvcentimeter stora förändringar   Centrum semiovale (Centrala...

Av Sara Modigh - 13 februari 2020 12:36

Det är så svårt att hitta mening med det här. Livet känns så hopplöst men vi har en vacker värld.  Så varför kan jag inte leva som jag bör. Vill känna att jag tillhör men är bara till besvär.    Så kan du lyfta mig från hålet jag har fastna...

Av Sara Modigh - 20 december 2019 04:47

Jag måste sova, men jag kan inte. Alldeles för mycket tankar snurrar runt inom mig. Jag får inte tyst på dem vad jag än gör. Så fort jag sluter ögonen kommer tankarna och med dem kommer ångesten. Jag vet inte vart jag ska göra av allt som virvlar...

Om Mig


Hej! Mitt namn är Sara och jag lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att öka kunskap och minska tabun

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Kategorier

Arkiv

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards