En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Direktlänk till inlägg 8 februari 2014

Saroten uppdatering

Av Sara Modigh - 8 februari 2014 14:00

Har tagit Saroten nu i ett par veckor. Vet inte vad jag väntade mig egentligen. Det är ju en form av psykofarmaka, Tricykliskt antidepressivum.

 

"Tricykliska antidepressiva, TCA, är en klass av antidepressiva läkemedel. De har sitt namn efter sin kemiska struktur, och de är heterocykliska föreningar med tre ringar. En närbesläktad grupp av läkemedel är tetracykliska antidepressiva (TeCA), med fyra ringar.

TCA började användas som läkemedel under 1950-talet och var fram till början av 1990-talet de dominerande läkemedlen mot depression.[1] TCA har en bred verkan, genom att de påverkar flera olika signalsystem i hjärnan. TCA ökar halterna av serotonin och noradrenalin och påverkar i viss utsträckning effekter av signalsubstanserna acetylkolin och dopamin.[2] Det innebär att verkan av TCA är mindre specifik än nyare antidepressiva som SSRI, som enbart ökar halten av serotonin. TCA är effektiva mot depression, men har många biverkningar och är mycket giftiga vid överdosering. Idag används TCA därför främst vid svårare fall av depressioner eller när depressioner behandlas på sjukhus."

 

Jag började ju ta den för att hantera den nervsmärta som jag har fått av min MS. Kan inte påstå att jag känner någon nämnvärd effekt ännu. Men biverkningar däremot känner jag av. Jag är förstoppad, har svårt att kissa, har muntorrhet och är otroligt trött. 

Jag har även känt mig mycket labil i mitt psyke. Jag får vredesutbrott (något jag inte har fått en enda gång sedan jag slutat med psykofarmaka), blir lättare upprörd eller ledsen och känner mig konstant mycket räddare och oroligare. Allt detta har kommit nu i samband med att jag började ta Saroten. Har inte kollat igenom biverkningslistan än. Men jag skulle inte bli det minsta förvånad om allt är biverkningar av medicinen efter som det kom så lägligt nu när jag började med den.

 

Det bränner fortfarande i ryggen..dygnet runt och hela tiden. Även myrkrypningar kommer varje gång jag anstränger mig genom att gå eller stå en stund.

 

Jag hoppas verkligen att den nya bromsen kommer att hjälpa mig att bli piggare och starkare. Jag har fått tid för inläggningen nu och det kommer att bli den 19e februari så inte så lång tid kvar nu.

 

Jag börjar bli lite nervös. Tänk om jag blir den procenten i statistiken som dör av den? Inte det att jag är rädd för att dö, men jag vill ju inte plågas. Det verkar nämligen som ett plågsamt sätt att dö på, att drabbas av den där sjukdomen JC viruset kan ge... PML (Progressiv multifokal leukoencefalopati).

 Det verkar vara ganska likt ms, att nerver skadas i hjärnan.. fast i mycket snabbare tempo. Man dör oftast av sjukdomen och det finns ingen bot. Dessutom liknar symptomen många gånger de symptom man får av ms och det känns ju läskigt för då kanske man inte tar så allvarligt på symptomen. Då kommer man kanske bli fruktansvärt handikappad den tid man har kvar.  


Får försöka hålla koll på mina symptom så jag märker plötsliga försämringar och kan meddela dem till mitt ms-team. 


Jaja.. Saroten pratade vi ju om egentligen så nu släpper vi orostankarna om Tysabri. Jag kommer fortsätta ta Saroten ett tag till. Antar att det inte ger full effekt förrän efter 6 - 8 veckor. Så den tiden får jag väl hålla ut med biverkningar och se om de ger med sig eller ej. Sen får man vägar för och nackdelar. Just nu är jag väldigt trött på de där medicinerna då de mest ger mig mer problem utan att ta bort något av de som skapade lidande innan jag började ta dem. 

Jag hoppas fortfarande på att få en förbättring både i psyke och smärta av medicinen. 

Men om det står mellan att känna en liten förbättring i nervsmärtan och sen var helt förstoppad så väljer jag hellre nervsmärtan som det är nu. Inte kul att behöva använda microlax för att ens kunna sköta magen. 

Inte kul att inte kunna kissa utan att ta i och att vara snustorr i munnen heller. 

Muntorrhet har ju gett mig så otroligt mycket problem tidigare och det är svårt att äta när man är så torr i munnen. 


Jag hoppas som sagt fortfarande på att det kommer bli bättre. Men det är svårt att hålla modet uppe ibland. 

 
 
Zara

Zara

8 februari 2014 16:30

Usch, hoppas verkligen det blir bättre, att din kropp bara behöver lite tid att vänja sig. Det är så jobbigt med biverkningar. :( Undra om det ska vara så, att man upplever att biverkningarna är värre än de anledningar som gör att man tar medicinen..

http://onkens.blogspot.com

Sara Modigh

8 februari 2014 20:36

Jaa, Jag är ju tyvärr väldigt känslig för biverkningar. Har ju fått sluta med alla psykmediciner jag någonsin provat pga att biverkningarna är värre än den eventuella positiva effekt de har gett.

 
Annie

Annie

8 februari 2014 18:00

Vad trist att äta en medicin och må dåligt av den :-( Hoppas det blir bättre! Inte kul få magproblem och inte kunna sköta magen ..
Jag äter själv saroten( mot nervsmärta pga mina diskbråck) men det funkar bra för mig. Jag tar bara laxoberal droppar ibland för magen, men har kunnat trappa ner på dropparna, så tar dem rätt sällan nu.
Har du provat laxoberaldroppar?

Hoppas du mår bättre snart!
Kram/

http://Lifebyannie.bloggplatsen.se

Sara Modigh

8 februari 2014 20:39

Nej det har jag faktiskt aldrig provat. Jag hoppas ju att detta är en biverkning som ger med sig efter ett tag så jag slipper magproblem. Har ju inte tagit den så länge och då kan det ju faktiskt vara så att biverkningarna går över efter ett tag. Jag hoppas på det i alla fall :)

 
Ingen bild

En som vet

14 maj 2014 20:19

Väldigt trist, tragiskt och sorgligt när det blir så. Förstår relativt väl såna här berättelser. Jag har haft kronisk ryggvärk i över 15 år. Det är dokumenterat, ryggförslitningar. De första 5 åren fick jag knappt nån hjälp. "Du som är så ung borde väl inte ha ont i ryggen. Sov lite mer så ska du se." Nu är jag äldre och får ingen direkt hjälp ändå. Jag har gjort flera olika behandlingar, som multimodal rehabilitering utan resultat. Sjukgymnastik, akupunktur osv.

Har du inte fått pröva opiater? Morfin och liknade? Det kanske inte hjälpte? Eller så får du inte det utskrivet?

Jag har också fått pröva några psykofarmaka mot kronisk ryggvärk. Nu sist amitriptylin. Av amitriptylin blev jag tröttare, men sov inte bättre vilket man ska kunna göra, och torr i munnen.

Hursomhelst, det är jättemycket snack om hur viktigt det är att förhindra beroende och problematiskt bruk ("missbruk") av smärtstillande läkemedel. För om du är beroende, oavsett om du sköter ditt recept eller inte, så är det "inte bra" att vara beroende. Det sänker din livskvalité.

Hur tänker sjukvården (och dom som bestämmer över sjukvården här) egentligen? Det är alltså bättre för din livskvalité att alltid ha ont? Det hör livet till. Man får lära sig att leva med det osv etc mm. Det finns studier som visar att självmordsfrekvensen hos obehandlade eller underbehandlade kroniska smärtpatienter är förhöjd.

Underbehandling är att man kanske får långtidsverkande morfin (mindre risk för beroende och "misskötsel"), men i alldeles för låg dos. Läkaren (sjukvård och samhället) tror att man minskar risken för beroende och misskötsel av morfin på detta sätt.

Det är precis tvärtom visar internationella studier. Man blir hjälpt i början, sen avtar effekten när man blir tolerant. Läkaren vill inte höja dosen. Så många gör det på eget bevåg (misskötsel!), får hjälp ett tag, höjer igen. Problemet nu är att receptet tar slut innan man får ett nytt. Detta bekräftar det sjukvården härjar om. Man blir beroende och tappar kontrollen.

Kunskapsläget utanför Sverige är annorlunda på många håll. Man vet att kroppen blir tolerant. Utan att man för den sakens skull är "beroende". Man vet också att dosökningar (svensk sjukvårds värsta skräck) pågår inte för evigt. Alla planar ut på en dos man blir stabil på. Alltså har effektiv smärtlindring.

Dock finns väl en del läkare som förstår sig på det här. Då är andra problemet att såna läkare kan bli prickade av Socialstyrelsen för överförskrivning. Eller så byter denna förstående läkare arbetsplats, och nästa läkare är inte lika förstående.

Vi som lever med smärta borde i rimlighetens namn få välja lite mer själva. Upplys människor om riskerna med en viss typ av medicin. Som med alla andra mediciner.

Problemet är ju inte att bli beroende av starka smärtlindrande mediciner. Problemet är att alldeles för få människor får dom. Och då oftast i för låg dos.

Hur kan förhindrandet av beroende vara viktigare än förhöjd livskvalité? Kunna umgås med sin familj. Leka med sitt/sina barn. Vara någorlunda aktiv, social, arbeta osv.

Jag kanske skrev en massa i onödan. Om du nu av någon anledning inte använder sån här typ av smärtlindring.

Hoppas iallafall att du kan få lite bättre livskvalité!

Sara Modigh

14 maj 2014 23:32

Du skriver absolut ingenting i onödan. Jag blir bara glad av att du tagit dig tid att skriva till mig. I dagsläget känner jag inte att jag behöver några starkare smärtlindrande mediciner. Jag har ont, men det är hanterbart och påverkar inte livet i så stor grad. Så än så läge försöker jag hålla mig på dem medicin jag har. Testade att sluta en period och smärtan blev då värre igen så jag har en viss effekt på smärtan av denna antidepressiva medicin jag fått utskriven för min nervsmärta.

Jag vet inte hur framtiden kommer bli, men det är stor chans att jag kommer få mer problem med smärta. Jag hoppas självklart att jag är en av de som slipper ha ont. Men jag hopas att jag åtminstone får bra medicinering när/om jag får för ont för att kunna leva normalt.

 
Ingen bild

Mig

4 september 2014 17:13

Till: en som vet

Känner så igen mig i vad du skriver.
Är själv tillbaka på ruta ett... med läkare som inte förstår.
Har du möjligtvis någon mailadress som jag jan få? Vill väldigt gärna "prata" mer med dig.
Vänliga hälsningar C

 
Ingen bild

mata

23 maj 2017 15:08

Hej, vad anser du om om Amitryptilin Saroten? Bidrar dom med kraftigviktuppgång samt om man minskar dosen går man ner i vikt då?

Sara Modigh

23 maj 2017 15:40

Du går aldrig ner i vikt enbart av att sluta med en medicin som fått dig att gå upp i vikt. En viktnedgång kräver alltid samma ansträngning oavsett vad man gick upp vikten av.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara Modigh - 27 april 2021 20:34

När man äntligen hittat något som fungerar, när jag äntligen börjat få kontroll på min sömn och min dygnsrytm. Vad händer då?  Jo, läkemedlet jag tar för att hjälpa mig komma till ro och bli trött på kvällarna ska nu inte längre subventioneras till...

Av Sara Modigh - 21 april 2021 14:30



Det har gått en lång tid sedan jag skrev sist, och det är mycket som har hänt under det senaste året. Jag har flyttat till en egen lägenhet, jag har fått en ny kontakt inom psykiatrin kallat Voss-teamet och jag har fått boendestöd som hjälper till oc...

Av Sara Modigh - 17 februari 2020 20:15

   ┏━━━━━━༻❁༺━━━━━━┓ MS-plack   Corpus callosum (Hjärnbalken ) - Multipla halvcentimeter stora förändringar   Centrum semiovale (Centrala...

Av Sara Modigh - 13 februari 2020 12:36

Det är så svårt att hitta mening med det här. Livet känns så hopplöst men vi har en vacker värld.  Så varför kan jag inte leva som jag bör. Vill känna att jag tillhör men är bara till besvär.    Så kan du lyfta mig från hålet jag har fastna...

Av Sara Modigh - 20 december 2019 04:47

Jag måste sova, men jag kan inte. Alldeles för mycket tankar snurrar runt inom mig. Jag får inte tyst på dem vad jag än gör. Så fort jag sluter ögonen kommer tankarna och med dem kommer ångesten. Jag vet inte vart jag ska göra av allt som virvlar...

Om Mig


Hej! Mitt namn är Sara och jag lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att öka kunskap och minska tabun

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Kategorier

Arkiv

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards