En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Direktlänk till inlägg 12 februari 2014

Nyhetsbrev från (H)järnkoll - Tydlig attitydförbättring till psykisk ohälsa på fem år‏

Av Sara Modigh - 12 februari 2014 19:06


Hjärnkoll

 

Tydlig attitydförbättring till psykisk ohälsa på fem år

Hjärnkoll - 2014-02-12 09:35 CET

Idag presenterar Hjärnkoll en omfattande befolkningsundersökning som visar att allmänhetens attityder och beteende gentemot personer med psykisk ohälsa har förbättrats betydligt mellan åren 2009-2013.  Särskilt stor är förbättringen i kampanjlänen Västra Götaland, Uppsala och Västerbotten där 13 av de 21 attityder som undersökts blivit positivare, jämfört med 9 av 21 för hela landet.

- Det är glädjande att attitydförbättringen är så genomgripande. Omgivningens attityder och beteende är avgörande för att motverka både stigmatiseringen och diskrimineringen mot personer med psykisk ohälsa. Därför är det viktigt att vi alla funderar över vår inställning till psykisk hälsa och ohälsa när det gäller våra kollegor, vänner, grannar, vår släkt och inte minst oss själva, säger Rickard Bracken, projektledare för Hjärnkoll.

Sedan 2009 genomför Hjärnkoll en årlig undersökning som mäter befolkningens attityder, kunskap och beteende till personer med psykisk ohälsa. Resultatet för 2013 visar att allmänheten är markant positivare idag än för fem år sedan. De största attitydförändringarna är att man är mer positiv till att personer med psykisk sjukdom ska vara delaktiga i samhället och att psykiatriska verksamheter bör bedrivas i öppna vårdformer. I Hjärnkolls ursprungliga kampanjlän Västra Götaland, Uppsala och Västerbotten är attitydförbättringen större än i resten av landet. 13 av de 21 attityder som undersökts har blivit positivare, jämfört med 9 av 21 för hela landet. Man är idag också betydligt mer positiv till att vara granne med, umgås med och arbeta med personer med psykisk ohälsa.

- Psykisk ohälsa är väldigt vanligt. Det är den vanligaste sjukskrivningsorsaken enligt Försäkringskassan. Genom att förändra våra egna attityder och beteenden kan vi förbättra livsvillkoren för oerhört många människor, säger Rickard Bracken.

Hjärnkoll arbetar koncentrerat i åtta kampanjlän där 340 ambassadörer skapar samtal om psykisk ohälsa: Västra Götaland, Uppsala och Västerbotten sedan starten 2009, Skåne sedan 2011 samt Örebro, Värmland, Jämtland och Norrbotten sedan hösten 2012. Hjärnkoll är del av regeringens psykiatrisatsning.

Befolkningsundersökningen som är genomförd av Centrum för Evidensbaserade Psykosociala Insatser (CEPI) består av en webbenkät med fyra olika frågeformulär där de svarande tar ställning till en rad påstående om attityder, kunskap och beteende till personer med psykisk ohälsa.

Läs hela undersökningen För mer information och för att intervjua en ambassadör kontakta Hjärnkolls projektledare Rickard Bracken, 08-600 84 11, rickard@handisam.se

Hjärnkoll är en nationell kampanj som arbetar för ökad öppenhet kring psykisk ohälsa med målet att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiskt funktionssätt. Kampanjen drivs av myndigheten Handisam och nätverket Nationell samverkan för psykisk hälsa (NSPH). Läs mer påwww.hjarnkoll.se

 
 

Läs på Mynewsdesk

Tydlig attitydförbättring till psykisk ohälsa på fem år

Resurslänkar

Läs rapporten  

 
 

Om Hjärnkoll

Hjärnkoll är en nationell kampanj som jobbar för att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykisk hälsa.

Så här ser det nämligen ut: Tre av fyra i Sverige har erfarenhet av psykisk ohälsa, antingen egen eller som närstående. Tr...

Besök nyhetsrummet »

Presskontakt


Rickard Bracken

Projektledare
rickard@handisam.se
08-6008411

Håll dig uppdaterad

Genom att följa Hjärnkoll på Mynewsdesk får du alla deras senaste nyheter i ett smidigt flöde på din översiktssida. Där samlas nyheter från alla företag du väljer att följa.

Du kan även välja att få dem som e-post i realtid.

Tjänsten är helt gratis!

Följ oss

Hjärnkoll tror att du kan vara intresserad av den här informationen. Vill du inte längre ta emot material från Hjärnkoll, använder du länken nedan för att avregistrera dig.

 

 
 
Ingen bild

Ruth

16 februari 2014 00:12

Det här får också du ta åt dej av, det du skriver om i din blogg, betyder mycket för att avdramatisera psykisk ohälsa! Du gör ett jättebra jobb, kram

Sara Modigh

16 februari 2014 14:07

Tack så mycket :D

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara Modigh - 27 april 2021 20:34

När man äntligen hittat något som fungerar, när jag äntligen börjat få kontroll på min sömn och min dygnsrytm. Vad händer då?  Jo, läkemedlet jag tar för att hjälpa mig komma till ro och bli trött på kvällarna ska nu inte längre subventioneras till...

Av Sara Modigh - 21 april 2021 14:30



Det har gått en lång tid sedan jag skrev sist, och det är mycket som har hänt under det senaste året. Jag har flyttat till en egen lägenhet, jag har fått en ny kontakt inom psykiatrin kallat Voss-teamet och jag har fått boendestöd som hjälper till oc...

Av Sara Modigh - 17 februari 2020 20:15

   ┏━━━━━━༻❁༺━━━━━━┓ MS-plack   Corpus callosum (Hjärnbalken ) - Multipla halvcentimeter stora förändringar   Centrum semiovale (Centrala...

Av Sara Modigh - 13 februari 2020 12:36

Det är så svårt att hitta mening med det här. Livet känns så hopplöst men vi har en vacker värld.  Så varför kan jag inte leva som jag bör. Vill känna att jag tillhör men är bara till besvär.    Så kan du lyfta mig från hålet jag har fastna...

Av Sara Modigh - 20 december 2019 04:47

Jag måste sova, men jag kan inte. Alldeles för mycket tankar snurrar runt inom mig. Jag får inte tyst på dem vad jag än gör. Så fort jag sluter ögonen kommer tankarna och med dem kommer ångesten. Jag vet inte vart jag ska göra av allt som virvlar...

Om Mig


Hej! Mitt namn är Sara och jag lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att öka kunskap och minska tabun

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Kategorier

Arkiv

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Skapa flashcards