En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Direktlänk till inlägg 7 april 2014

Bör man vara orolig?

Av Sara Modigh - 7 april 2014 14:45

Ja, just nu vet jag inte riktigt vad jag ska tro eller tänka. Känns som jag hållet på att tappa förståndet eller något. 

Min yrsel som kommer när jag reser mig är tillbaka igen efter ett kort uppehåll. Vet inte varför jag blir så yr. Men antar att det kan röra sig om blodtrycksfall när jag reser mig. 

Många gånger när jag ställer mig upp svartnar det för ögonen och det snurrar till i huvudet. Nu har det också blivit så att all känsel i armarna och händerna blir helt konstig. Det känns som en våg av iskalla myrkrypningar. Precis som om all blodtillförsel stryps av eller nått. Likadant blir det om jag blir rädd. Poff säger det så blir det kallt och stickigt i händerna i någon sekund. 

Det är en väldigt mysko känsla. 


Inte nog med detta, jag typ "tappar hjärnan" eller hur man ska förklara det. När jag skulle gå på toa här om dagen satte jag mig nästan på en liten sittpuff som vi har stående i badrummet för att vi förvarar tvål och sådant i den, istället för att sätta mig på toaletten.

Sedan en annan gång så skulle jag stänga vardagsrumsdörren och stod i en lång stund och famlade med handen för att hitta låset. För att sedan inse att vardagsrumsdörren självfallet inte har ett "toalettlås".


Vad är det som händer? Jag fattar inte.


Så här virrig och tankspridd har jag aldrig varit. Jag har dessutom börjat förlägga saker hela tiden. Vet inte hur många gånger jag slarvat bort min mobil, mina glasögon eller andra saker. Det tycker jag är jättejobbigt för jag har alltid haft superkoll på var allting är. Även saker som Jakob lagt ifrån sig någonstans har jag haft koll på vart det ligger.


Som om detta inte räckte så har jag igen börjat få (än så länge knappt märkbara) talsvårigheter. Jag tänker en mening i huvudet och blir sedan helt chockad när det helt plötsligt kommer ut ett helt annat ord än det jag tänkte säga. Det går liksom inte att förklara. Det är som om min mun blir kapad av någon annan som slänger ut fel ord. 

Hemma med Jakob kanske det inte spelar så stor roll. Men tänk när vi gifter oss! 


" jag vill älska dig, 
dela glädje och sorg med dig
och vara dig trogen
tills robotar skiljer oss åt."  

 

Det skulle ju vara jättehemskt!

 

Just nu känns det som om jag inte vill prata inför någon annan än Jakob för jag vet inte vad som kan ploppa ur min mun. 

 

aja, jag får försöka att inte tänka mer på det just nu. Tillbaks till uppdateringen om vad som händer i min kropp.


Sedan jag satte in spiralen och skar ut p-staven så har min nervsmärta ökat väldigt mycket. Det bränner som en solbränna på ryggen hela tiden och fram åt kvällarna klättrar jag nästan på väggarna för att jag inte kan koppla bort smärtan. Jag misstänker att det kan vara så att smärtan av att ta ut P-staven utan ordentlig bedövning tillsammans med smärtan från att sätta in spiralen triggade igång något som gör att min nervsmärta känns värre. 


Utöver dessa saker så har jag väl bara lite "smågrejer" som huvudvärk många dagar i veckan, feberkänsla som kommer framåt eftermiddagarna, diarré i en månads tid, Trötthet på morgonen och att jag får varma röda fötter eller händer som nästan känns lite inflammerade då och då. 


Jippie vilket roligt liv jag har!


 

Ser nästan lika sjuk ut som jag känner mig dessutom :(


Men men. Man får väl se det positivt. Det kunde ju vart värre. Det HAR varit värre!

Nu har jag klagat färdigt för idag. Blir bara ledsen av att tänka på all skit så nu ska jag försöka distrahera mig med något annat. Har ni några tips på hur man kan göra för att distrahera sina tankar från en kropp som strejkar så skriv gärna en kommentar så blir jag kanske lite gladare.

 
 
Ingen bild

Carmen

7 april 2014 19:18

Usch då låter inge vidare :/
Kolla på en rolig/mysig film med din fästman kanske :)?!
Kram !

Sara Modigh

7 april 2014 19:51

Ja det får jag försöka göra :)

 
Zara

Zara

7 april 2014 21:18

Fina du <3
Låter jobbigt.
Men jag när jag läste om dina symtom (jag kan ju såklart ha tokfel ) så tänkte jag på att det påminner lite om de vi pratar om på mitt jobb och att det om det nu är så skulle kunna vara stress. Känner du dig extra stressad just nu inför bröllopet?
Hoppas att det är det och inget allvarligt ( det är ju också allvarligt på sitt sätt såklart )

KRAMAR!

http://onkens.blogspot.com

Sara Modigh

7 april 2014 21:22

Ja, jag känner mig ju rätt stressad i och för sig. Men tycker att jag varvar ner rätt bra nu på kvällarna och sådär. Har känt mig mer stressad förut i alla år än jag känner mig nu. Men det kan ju hända att stressen ter sig mer fysiskt en psykiskt nuförtiden.

Hoppas att allt är bra med dig.
Kram!

 
Ingen bild

TheTruth

9 april 2014 00:37

Hej! Du har inget att oroa dig för egentligen. DU är frisk även om du inte känner det själv. Ta en titt på dem här och hjälp till att sprida dem :)!

Psykiatri är en bluff!

http://www.youtube.com/watch?v=PcuhhJ1BaMk
http://www.youtube.com/watch?v=TC34j2hTnvA
http://www.youtube.com/watch?v=II96QkZaz1E
http://www.youtube.com/watch?v=1OB-AzVBj3E

Hjälp till att sprida sanningen!

Sara Modigh

9 april 2014 12:00

Det räcker med att titta ett par sekunder på första länken innan man snabbt inser att detta bara är bluff och båg. Det är skillnad på att ha en psykisk sjukdom och att ha känslor som står i proportion till det som skett i livet!
Att vara ledsen över att man gjort slut med sin pojkvän och att vara deprimerad är INTE samma sak!


Dessutom så pratade jag om min MS. Jag är inte frisk. Jag har en kronisk sjukdom i hjärnan och ryggmärgen som ger mig massor med neurologiska problem och det är inte bara "som jag känner"!

Ta reda på lite fakta och sluta sprida massa skit från KMR och scientologerna!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara Modigh - 27 april 2021 20:34

När man äntligen hittat något som fungerar, när jag äntligen börjat få kontroll på min sömn och min dygnsrytm. Vad händer då?  Jo, läkemedlet jag tar för att hjälpa mig komma till ro och bli trött på kvällarna ska nu inte längre subventioneras till...

Av Sara Modigh - 21 april 2021 14:30



Det har gått en lång tid sedan jag skrev sist, och det är mycket som har hänt under det senaste året. Jag har flyttat till en egen lägenhet, jag har fått en ny kontakt inom psykiatrin kallat Voss-teamet och jag har fått boendestöd som hjälper till oc...

Av Sara Modigh - 17 februari 2020 20:15

   ┏━━━━━━༻❁༺━━━━━━┓ MS-plack   Corpus callosum (Hjärnbalken ) - Multipla halvcentimeter stora förändringar   Centrum semiovale (Centrala...

Av Sara Modigh - 13 februari 2020 12:36

Det är så svårt att hitta mening med det här. Livet känns så hopplöst men vi har en vacker värld.  Så varför kan jag inte leva som jag bör. Vill känna att jag tillhör men är bara till besvär.    Så kan du lyfta mig från hålet jag har fastna...

Av Sara Modigh - 20 december 2019 04:47

Jag måste sova, men jag kan inte. Alldeles för mycket tankar snurrar runt inom mig. Jag får inte tyst på dem vad jag än gör. Så fort jag sluter ögonen kommer tankarna och med dem kommer ångesten. Jag vet inte vart jag ska göra av allt som virvlar...

Om Mig


Hej! Mitt namn är Sara och jag lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att öka kunskap och minska tabun

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Kategorier

Arkiv

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards