En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Direktlänk till inlägg 16 april 2014

"DU är frisk även om du inte känner det själv"

Av Sara Modigh - 16 april 2014 12:45

 


Oavsett vad du anser vara bluff och ej, så är mina problem verkliga!
Jag har extrema svårigheter och mår väldigt dåligt både psykiskt och fysiskt. Jag kämpar allt jag kan dagligen för att hålla mig över ytan.

Om jag inte kämpar dygnet runt, varje timme, varje minut och varje sekund så sjunker jag och det fort.

Att leva med psykisk och fysisk ohälsa är allt annat än lätt och mina problem är ingen bluff. Det är en verklighet och inget att nedvärdera genom att säga till mig att all psykiatri är bluff och att jag inte är sjuk utan att det bara är vad jag tror.


Tror du inte att jag kan avgöra om jag har problem eller ej själv?
Tror du inte att jag inte känner om jag är sjuk eller ej?
Tror du inte att jag själv förstår mina egna svårigheter och begränsningar?

Eller skulle du inte kunna känna om du var förkyld? Skulle inte du kunna avgöra om du var trött eller pigg? Ledsen eller glad? Sjuk eller frisk?

Vad får dig att tro att jag saknar den förmågan att förstå min kropp och mitt sinne?

Vad är det som får dig att göra ett sådant uttalande om att jag är frisk men inte känner det själv?

Vad grundar du dina uttalanden på? 



Ibland undrar jag hur människor tänker. Varför går man in på någons blogg och skriver att den inte alls är sjuk. Hur ska man egentligen bemöta dessa kommentarer? Jag är trött på att psykisk ohälsa aldrig tas på allvar. Jag är trött på att människor säger åt psykiskt sjuka att det bara är att sluta vara ledsen/ha ångest och ta sig i kragen. Om det vore så lätt skulle man väl aldrig må dåligt?

Det är inte så att man är frisk men inte känner det. Psykisk ohälsa är också sjukdomar/funktionsnedsättningar/störningar precis som fysiska ohälsa.


Sluta beskylla de som är sjuka! Vi ha inte valt våra sjukdomar och det är inte heller så att vi bara tror att vi mår dåligt! Psykisk ohälsa är ett väldigt stort problem för väldigt många människor och måste tas på allvar.


 
 
Annie

Annie

16 april 2014 17:23

Men vad tröttsamt med såna kommentarer!!
Fattar dem ingenting eller .. :-(
Man är väl inte sjuk för att det är kul direkt? ...

Finns tyvärr så många okunniga och dumma människor.
Strunta i dem där dumma kommentarerna. Dem är väl avis el nåt ;-)
Kram på dig!

http://lifebyannie.bloggplatsen.se

Sara Modigh

16 april 2014 21:10

hehe tack.. Ja det är ju tråkigt att det finns så många som alltid ska lägga sig i och få för sig att säga till människor att deras sjukdomar och besvär inte är verkliga. Ska man behöva tappa ett ben innan de förstår att det är på riktigt?

 
sofie

sofie

16 april 2014 22:38

"psykiatri är bluff" ?? eh okej. men tänker du samma om vanliga sjukdomar då eller?
hur kan man skriva något sådant ens liksom? knäpp människa i varje fall

http://framtidstro.bloggplatsen.se

Sara Modigh

17 april 2014 00:59

Ja, jag säger det samma!

 
Maria

Maria

17 april 2014 09:44

Det finns ju så kallade troll på nätet som inte gör annat än att skriva elaka kommentarer på bloggar och annats. Så lättare sagt än gjort men försök att inte ta det så personligt fast kommentaren är riktad mot dig. Går ju ett program på tv nu som heter trolljägarna som handlar just om detta. Finns alltid folk överallt som bara ska jävlas. du är bättre än dem. Kram

http://www.borderlinelivet.blogg.se

Sara Modigh

17 april 2014 11:30

Ja, tack så mycket. Jag tar inte direkt åt mig. Men det finns säkert många andra som gör det. Jag tycker det är viktigt att säga ifrån och prata mer öppet om att psykisk ohälsa faktiskt är verklig.

 
MissManic

MissManic

18 april 2014 14:58

Jag har blivit bombad med kommentarer från samma människa.. Och personen är så feg att hen uppger en mailadress som inte existerar... Fega kräk!

http://www.missmanic.se

Sara Modigh

18 april 2014 15:06

Ja, jag håller med. Vågar inte ens stå för sina egna åsikter!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara Modigh - 27 april 2021 20:34

När man äntligen hittat något som fungerar, när jag äntligen börjat få kontroll på min sömn och min dygnsrytm. Vad händer då?  Jo, läkemedlet jag tar för att hjälpa mig komma till ro och bli trött på kvällarna ska nu inte längre subventioneras till...

Av Sara Modigh - 21 april 2021 14:30



Det har gått en lång tid sedan jag skrev sist, och det är mycket som har hänt under det senaste året. Jag har flyttat till en egen lägenhet, jag har fått en ny kontakt inom psykiatrin kallat Voss-teamet och jag har fått boendestöd som hjälper till oc...

Av Sara Modigh - 17 februari 2020 20:15

   ┏━━━━━━༻❁༺━━━━━━┓ MS-plack   Corpus callosum (Hjärnbalken ) - Multipla halvcentimeter stora förändringar   Centrum semiovale (Centrala...

Av Sara Modigh - 13 februari 2020 12:36

Det är så svårt att hitta mening med det här. Livet känns så hopplöst men vi har en vacker värld.  Så varför kan jag inte leva som jag bör. Vill känna att jag tillhör men är bara till besvär.    Så kan du lyfta mig från hålet jag har fastna...

Av Sara Modigh - 20 december 2019 04:47

Jag måste sova, men jag kan inte. Alldeles för mycket tankar snurrar runt inom mig. Jag får inte tyst på dem vad jag än gör. Så fort jag sluter ögonen kommer tankarna och med dem kommer ångesten. Jag vet inte vart jag ska göra av allt som virvlar...

Om Mig


Hej! Mitt namn är Sara och jag lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att öka kunskap och minska tabun

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Kategorier

Arkiv

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards