En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Alla inlägg under april 2014

Av Sara Modigh - 16 april 2014 12:45

 


Oavsett vad du anser vara bluff och ej, så är mina problem verkliga!
Jag har extrema svårigheter och mår väldigt dåligt både psykiskt och fysiskt. Jag kämpar allt jag kan dagligen för att hålla mig över ytan.

Om jag inte kämpar dygnet runt, varje timme, varje minut och varje sekund så sjunker jag och det fort.

Att leva med psykisk och fysisk ohälsa är allt annat än lätt och mina problem är ingen bluff. Det är en verklighet och inget att nedvärdera genom att säga till mig att all psykiatri är bluff och att jag inte är sjuk utan att det bara är vad jag tror.


Tror du inte att jag kan avgöra om jag har problem eller ej själv?
Tror du inte att jag inte känner om jag är sjuk eller ej?
Tror du inte att jag själv förstår mina egna svårigheter och begränsningar?

Eller skulle du inte kunna känna om du var förkyld? Skulle inte du kunna avgöra om du var trött eller pigg? Ledsen eller glad? Sjuk eller frisk?

Vad får dig att tro att jag saknar den förmågan att förstå min kropp och mitt sinne?

Vad är det som får dig att göra ett sådant uttalande om att jag är frisk men inte känner det själv?

Vad grundar du dina uttalanden på? 



Ibland undrar jag hur människor tänker. Varför går man in på någons blogg och skriver att den inte alls är sjuk. Hur ska man egentligen bemöta dessa kommentarer? Jag är trött på att psykisk ohälsa aldrig tas på allvar. Jag är trött på att människor säger åt psykiskt sjuka att det bara är att sluta vara ledsen/ha ångest och ta sig i kragen. Om det vore så lätt skulle man väl aldrig må dåligt?

Det är inte så att man är frisk men inte känner det. Psykisk ohälsa är också sjukdomar/funktionsnedsättningar/störningar precis som fysiska ohälsa.


Sluta beskylla de som är sjuka! Vi ha inte valt våra sjukdomar och det är inte heller så att vi bara tror att vi mår dåligt! Psykisk ohälsa är ett väldigt stort problem för väldigt många människor och måste tas på allvar.


Av Sara Modigh - 15 april 2014 15:00

"Tidigare studier visar till exempel att fler än var tredje person i Sverige anser att samhället bör skyddas från personer med psykisk sjukdom och fler än var femte skulle inte bjuda in en person i sitt hem om de visste att personen har en psykisk sjukdom" Journalister måste bli mer noggranna 


Detta är synen vi har på psykisk sjukdom, många tar idag avstånd från människor som drabbats av psykisk ohälsa.

Psykisk ohälsa är idag så vanligt att tre av fyra har erfarenhet av psykisk ohälsa antingen genom att de själva är drabbade eller genom att de har en anhörig som har drabbats av psykisk ohälsa. Så då kan man ju fråga sig varför så många har en rädsla och så stor okunskap om något som är så vanligt?
Mycket beror nog på medias inflytande. Så mycket som 40% av alla artiklar om psykisk ohälsa handlar om våldsbrott vilket är mycket beklagligt. 

Medias vinkling av psykisk ohälsa bidrar till mer okunskap och fler fördomar vilket i sin tur försvårar tillfrisknandet för de som drabbas eftersom många drar sig för att söka hjälp av rädsla för att klassas som psykiskt sjuka. 


Det är ofta så att psykiatriska diagnoser skrivs ut i artiklar om våldsbrott som egentligen inte kan styrkas, då det många gånger är baserat på diagnoser satta av grannar, polismän eller journalister.

Detta bidrar så klart till ännu mer oförståelse och okunskap när det gäller olika psykiatriska diagnoser.


Några som är populära att använda i media är "Psykopat" och "ADHD". 

Men sanningen är att de allra flesta människor med psykisk ohälsa har aldrig och kommer aldrig att begå ett brott. Men när man läser om psykisk ohälsa i tidningar ser det onekligen ut som att alla med psykisk ohälsa är kriminella och är potentiella mördare. 

Men det är inte en spegling av verkligheten utan en förvridning i från media. 


Det skulle gå att likställa med att media börjar skriva om att alla mördare röker. Tillslut efter ett par decennium kommer alla vara rädda för folk som röker och ta av stånd från rökare baserat på de fördomar det fått lära sig av media. 


Jag tycker det är otroligt viktigt att lyfta fram hur media påverkar människor som är drabbade av dessa diagnoser som de använder för att betona hur "galen och farlig" en brottsling är. 
Jag tycker också att det är viktigt att poängtera att bara för att någon har en diagnos och begår ett brott så behöver inte diagnosen vara orsaken. 


Media borde ju vara en plats där man kan få kunskap och chansen att lära sig, inte en plattform för att sprida okunskap och fördomar. Inte en plats där man diskriminerar en redan utsatt grupp. 


Jag tycker att det är på tiden att man slutar använda psykiska diagnoser för att beskriva hur farliga, galna eller våldsbenägna människor är. Detta geller både media och folk i allmänhet. Sluta sätta diagnoser på människor som enligt dig beter sig illa!

Uttrycket "Hon är psykiskt sjuk" när man beskriver någon som beter sig konstigt kränker en hel folkgrupp och bidrar till att öka fördomar och försvåra livet för de som är sjuka på riktigt. 

"Hobbypsykologer borde avlivas" i mitt tycke. I alla fall de hobbypsykologer som sätter diagnoser på alla människor de anser vara "fel".


Att man gång på gång drar paralleller mellan psykisk sjukdom och oönskade beteenden eller till och med brott gör man (kanske omedvetet) en hel grupp människor en stor ogärning. Många människor idag förknippar psykisk ohälsa med våld och kriminalitet och vi måste sätta stopp för detta. Ingen ska behöva gå och vara rädda för att söka hjälp för sina problem av rädslan att bli utstötta och diskriminerade. 


Av Sara Modigh - 14 april 2014 12:45

Jag var tre/fyra år första gången jag fick dödsångest. Jag minns att tittade på ett inspelat avsnitt av Pelle Svanslös julkalender. Plötsligt var paniken bara där. Jag kunde inte andas, inte prata. Sedan dess har det fortsatt.

 
När jag var sex år separerade mina föräldrar (thank God for that). Då var jag så ledsen att jag trodde jag skulle dö. På riktigt. Det var då jag skar mig första gången. Jag låg på en bänk på sexårs och svor medan jag grät: "Jävla, jävla dag", om och om igen. Vilket var väldigt upproriskt, för inte fick man svära.
 
Jag började även bli mobbad. Det började redan smått på dagis. Minns inte riktigt idag hur illa det var, men jag vet att jag hade ångest, hur mycket jag hatade de allra flesta i klassen och sökte medel för att skada dem i spådomsböcker.
 
När jag var tio år och gick i fyran orkade jag inte med skolan längre. Min bästa kompis och hennes bror skulle byta och jag fick panik av bara tanken på att bli lämnad ensam. Så jag flyttade efter till samma skola. Där träffade jag underbara och fina människor. Människor som inte sa något om mitt utseende. En kille frågade till och med chans. Det varade i en dag, men det var stort för mig då.
 
Mamma och pappa försökte prata så lite som möjligt med varandra. Bodde hos mamma och hos hälsade på hos pappa ibland.
 
Pappa har alltid kunnat vara lite väl fysisk. Han har kunnat ta i och trycka mig mot väggar så att jag fått blåmärken medan han skrikit mig i ansiktet högröd av ilska. Han kunde även kommentera min figur, ta tag i mitt fett och säga "Vad är det här då?".
 
Mamma hade det väldigt tufft. Fick för ett tag sedan reda på att min mormor är alkoholist. Vi var där rätt ofta, men fick ibland åka hem för att hon var full. Detta minns inte jag. Mamma har dock inte heller alltid varit världens bästa. Hon har alltid varit expert på att skamfila och skuldbelägga. Jag lärde mig tidigt att man måste säga förlåt när man gjort fel. En gång när jag var runt fem (tror jag) hade jag och mamma bråkat. Jag tyckte inte att jag gjort fel egentligen, men uppenbarligen tyckte hon det. Jag bad om förlåtelse, men det enda hon svarade med korslagda armar var "Ja, jag hoppas att du skäms." Jag var typ fem. Kom igen. Efter den dagen lovade jag mig själv att bara be om förlåtelse om jag menade det.
 
När jag var tolv år träffade mamma en ny kille. Sommaren 2006 flyttade vi ut till honom och hans barn. Då träffade jag våra nya grannar. En av dem var en kille som var ett år yngre än mig. Jag blev kär. På riktigt. För första gången. Min dåvarande bästa vän var mycket snyggare än mig och såg framför allt mognare och äldre ut. Hon tog inte mina känslor på allvar. De blev tillsammans. Många skulle inte ta den här kärleken på allvar. "Man kan ju inte bli kär när man är tolv år, då vet man inte vad kärlek är". Det är det dummaste jag hört. Jag är idag förlovat och har varit kär i två personer till utöver det här. Jag vet vad jag kände, och det jag kände var sann kärlek.
 
Samtidigt bråkade jag något enormt med mamma, hennes kille och pappa träffade jag inte så ofta. Den här killen jag var kär i mobbade även mig. Han blev extremt mobbad av sin pappa och mobbade även sina kompisar, och mig. Sa att jag var ful, fet och äcklig. Jag hatade honom inte då, jag bara blev extremt ledsen. Det var under en dag den sommaren jag försökte ta mitt liv.
 
När jag var tretton började jag skära mig. Hade sedan ett uppehåll tills jag började gymnasiet och var 16 år. Tror jag. 
 
När jag gick i åttan och var fjorton år sökte jag hjälp för första gången. Hos en specialpedagog på skolan. Jag fick henne att lova att inte berätta något för mina föräldrar, jag ville verkligen inte att de skulle veta något, dels för att de var det största problemet. Ett tag senare kom jag till skolan och kallades till henne eller om det var rektorn? Jag minns inte. Hon sa att hon inte kunde hjälpa mig mer och att jag måste få bättre, mer professionell hjälp. Hon fick in mig på BUP, vilket gjorde att mina föräldrar fick veta om mitt psykiska tillstånd. Eller inte riktigt. Jag gick dit en gång, ljög för dem eftersom min mamma satt med, och kom aldrig tillbaka. Har aldrig vågat lita på en vuxen människa sedan dess.
 
Samtidigt som detta hade jag hittat en ny kärlek. Olycklig kärlek dock. Han bodde lååångt bort. Vi pratade mest bara på telefonen. Men jag var kär. Ville ringa honom varje dag, hela tiden. Höra hur hans dag varit, ville berätta om min och så vidare. Han var fyra år äldre och jag var ett sexobjekt, precis som så många andra. Jag var fortfarande bästa vän med hon som "stal" den förra killen. En kväll smsade hon mig att han skickat runkvideos till henne också. Under denna period skulle jag också få ett småsyskon på pappas sida med hans nya fru. Vilket jag befarat så länge jag kunnat minnas. Var så rädd att pappa skulle glida ifrån mig, och även hans fru (vilket blev fallet). När jag åkte till min farmor och farfar för att träffa pappa smsade jag med min kompis som sa att jag bara klagade över småsaker och var oerhört egoistisk. Jag höll på att gå sönder. Jag hatar henne fortfarande till viss del för det smset. Idag har jag berättat för henne att jag faktiskt var kära i båda dessa killar, på riktigt. När hon förstod det skämdes hon, det syntes.
 
När jag var femton år och gick i nian blev jag tillsammans med min första pojkvän. Jag kände inte lika mycket för honom som för de två tidigare killarna. Men han var min bästa vän. Knappt två år senare gjorde han slut. Jag vet fortfarande inte varför. Men jag blev förkrossad. För han var som sagt min bästa vän. Och man gör inte slut med sin bästis. 
 
En och en halv månad senare träffade jag min nuvarande fästman. Och jag har aldrig varit så lycklig som under vår första sommar tillsammans. För första gången någonsin kunde jag andas. Även om jag hade ångest ibland så var det överkomligt och jag skar mig bara litelite. Vi bestämde oss dock för att låta det vara en sommarromans eftersom han skulle flytta för att studera på universitet i september. Efter bara en månad av vårat förhållande insåg vi att vi ville vara tillsammans och att vi skulle klara av ett distansförhållande. Detta var 2012. 
 
Mars 2013 hände det värsta i mitt liv. Det som rev upp allt och gjorde mitt mående tusen gånger värre. Vi hade en trekant. Jag blir galen av att bara skriva det. Vill skrika, skära och slå sönder allt runt omkring. Det har fortfarande inte blivit bättre. Jag har aldrig mått så här dåligt konstant under så långt tid; det är nu över ett år sedan.
 
Sedan första gången jag kom i kontakt med sjukdomen MPD (Multiple personality disorder) känt igen mig i detta. Inte i blackoutsen, men i personlighetsbytena. Sedan det i mars hände har dessa personligheter splittrats ännu mer. För mig innebär det att jag inte kan välja vilken del av mig som ska komma fram om när. Jag kan inte välja på vilket sätt jag ska vara över huvud taget. Har dock ingen diagnos för det. Men jag utreds för att ha dissociativa drag.
 
Inte förrän september 2013 sökte jag hjälp. Jag hade då flyttat från min mamma och var myndig. Jag fick göra ett depressionstest där maxpoängen var 63 eller så. Jag fick 48, vilket visade på djup depression. Jag blev efter två möten på umo skickad till vuxenpsyk och efter två möten där skickad till psyk för unga vuxna. 
 
Fick väldigt fort medicin. Har alltid varit emot stående tabletter eftersom jag har hört och sett vad de kan göra. Fick då i alla fall Atarax, som inte hjälpte alls, tvärt om, jag blev mer deprimerad av dem och fick ångestattacker. Fick då Largigan som en sista utväg innan stående medicinering. De funkar inte heller. Så nu ska jag börja med Abilify.
 
Har sedan en tid tillbaka även utvecklad sömnsvårigheter. Så nu sitter jag här, klockan 1.42 på natten och skriver detta. För jag vet att om jag lägger mig kommer jag ha ångest tills jag somnar.
 
Mina föräldrar pratar inte alls längre och jag är hela tiden rädd att min pappa ska behandla mina småsystrar, nu på fem och två och ett halvt år, som han behandlade mig och min äldsta lillasyster. Samtidigt vet jag att han blivit bättre. 
 
Träffade en psykolog på psyk som tycker jag ska arbeta med trauma bearbetning och kroppskännedom. Hon tyckte även det lät som om jag lider av posttraumatisk stress. Gjorde även om skattetestet om depression, har nu sjunkit till 40, men jag ligger fortfarande under kategorin "svårt deprimerad" enligt det tydligen.
 
Det mest jobbiga är att det inte bara är en period. Det har nu varit så här sedan jag var runt fyra år. Men nu får jag i alla fall hjälp.
 
Jag har nu berättat för mina föräldrar om min psykiska ohälsa och det gör det lättare för dem att förstå och acceptera när det inte går. Samtidigt har jag då tappat mitt driv; förut var det ju att de inte fick veta något som gjorde att jag gick till och klarade skolan. Nu har jag tappat det och har missat en hel kurs på min utbildning inom socionomprogrammet. 
 
Jag är så trött på människor som inte vågar säga psyk. Som inte vågar röra vid ämnet. När jag säger till folk att jag ska gå till psyk säger jag det som att jag ska gå till vårdcentralen, ändå får jag ett väldigt annorlunda bemötande. De backar och vågar verkligen inte fråga någonting om varför jag ska dit. Bara "störda" människor går på psyk. De är "psykfall". 
 
Jag har som sagt varit fullt funktionabel bland människor och i skolan fram tills nu. Ändå har jag alltid mått så här. Är jag ändå ett psykfall? 
 
Tillsammans med detta har jag genomgått stora operationer för hjärta, fot och njure. Den hjälp jag får för min psykiska och fysiska ohälsa är i princip den samma. Den ena hjälpen är bara för kroppen och den andra för sinnet. No biggie. 
 
Jag hoppas jag kan hjälpa någon med min historia på något sätt. Att de kanske känner igen sig, känner sig lite tröstad eller mindre ensam eller vad som helst.
 
Jag tänker inte säga att det blir bättre. Vem är jag att förutspå det? Det jag däremot kan säga är att det blir inte kan bli bättre i detta liv om man bara ger upp. Det är bara en kamp mot dig själv. En evig, och svår kamp, men det är ändå du som styr den.
 
 
Av Sara Modigh - 13 april 2014 12:00

Igår var det möhippa och full fart hela dagen. Det var otroligt roligt!


Dagen började med att möhippe-gänget kom och klädde mig fint.

 


Sedan åkte vi iväg och så fick jag lite uppdrag att fullfölja. 

Jag skulle blandannat fotografera vissa saker som exempelvis två djur tillsammans, tre blommor, ett gammalt par som håller hand och något som gör mig glad. 

 


Här är bilden som symboliserar något som gör mig glad:

  



Sedan åkte vi upp till A6 köpcenter och där fick jag gå in på kicks och få en "fin" sminkning. 

 

Efter att ha sprungit runt på a6 gick vi till Ikea och fikade och på vägen fick jag be 5 personer om äktenskaps råd. 


Några av råden jag fick var:


Kompromissa och kramas mycket

Gå aldrig till sängs ovänner

och 

Var snäll och ärlig.


Sedan åkte vi hem och pysslade lite inför bröllopet

 

och sedan var det dags för klädbyte. Med min nya outfit gick vi sedan till Willys där jag fick handla lite mat som vi sedan åkte med hem till Jakobs föräldrar där vi mötte upp Jakob och svensexegänget.

 

Väl där åt vi mat, spelade bordscurling och spelade Mario kart. Jag förlorade helatiden i Mario spelet men tjejerna vann på Curlingen. 

   


Det har varit en lång dag med otroligt mycket skratt och jag är så glad att fått vara med om en så rolig dag. 

Så jag vill tacka alla som var med för denna underbart fina dag och vi ses snart igen och jag hoppas att det blir lika roligt då. Bara två veckor kvar tills jag är gift nu :)



Av Sara Modigh - 11 april 2014 13:30

Har du någon gång fått höra kommentaren "det är ju ingen rolig sjukdom det där"? Det har nämligen jag fått höra vid ett par tillfällen. Då undrar man ju så klart. Vilka sjukdomar är roliga?


Kan inte direkt komma på någon sjukdom som skulle vara rolig att få. 


Däremot kan jag komma på sjukdomar som kanske skulle vara mindre jobbiga. Men jag kan också komma på massor som jag skulle tycka var värre också! 

MS är definitivt en för djävlig sjukdom och jag skulle gärna byta bort den mot nått mindre djävligt. Något som inte var kroniskt och obotbart. Något som inte kan göra mig svårt handikappad i framtiden.  


Men men, nu är det som det är och man får göra det bästa möjliga av situationen. 

Jag lever en dag i taget och gör så gott jag kan för att inte oroa mig över sommaren, behov utav rullstol, framtida skov eller att drabbas av PML.


Just nu är jag i en rätt bra period. Men det finns ju massor med små saker som stör mitt vardags liv, som till exempel värmekänsligheten, den brännande smärtan, myrkrypningarna och den ständiga feberkänslan. 

Varje gång jag upplever en ny känselstörning blir jag nervös att det är starten på ett nytt skov. 

Just nu har jag fått ett relativt nytt symptom och det är att jag då och då får en ilning av iskalla myrkrypningar i händerna. 


Det mest handikappande är ju värmekänsligheten. Redan nu känner jag hur jobbigt det är att åka bil när bilen stått i solen. Jag vågar inte ens tänka på hur det kommer bli i sommar när det är varmt på riktigt. 

Förra sommaren fick jag ju så gott som isolera mig under hela sommaren, för jag klarade verkligen inte av värmen. 
Antar att det kommer bli likadant denna sommaren för redan nu sitter jag ju med AC:n på lägsta inställningen och dör av värmeslag ändå. 


Usch uscu usch...


Ja ja, Den dagen den sorgen. Jag tjänar inget på att gå och oroa mig över det nu. Jag får passa på att vara ute mycket nu innan det blir för varmt istället. 

Av Sara Modigh - 9 april 2014 09:00

Jaa, nu är det då sannerligen fullt upp! 


Idag: prova den nya klänningen för att se hur mycket den behöver läggas upp. Sedan hem och fixa med bordsplacering, fixa med allt pyssel, skriva gästinformation om alla gäster och sedan är det dags att åka till tandläkaren igen. 

Efter det kommer Ruth och ska hjälpa till att skriva gästinfo om Jakobs släktingar. 

 

(Det är inte den klänningen som jag ska ha på bilden)

 

Igår var vi hos farmor och farfar och dagen innan dess var vi hos pappa för att laga skitbilen som ännu en gång är trasig och dagen innan dess var vi hos mormor och planerade. Sedan utöver allt detta så är det ju ett ständigt pyssel med att göra placeringsskyltar och sy servettringar och allt annat som vi kommit på att vi ska göra själva :P


Men det känns som om saker börjar falla på plats, många delar är färdiga så det känns skönt. 


Har fått hem skorna, köpt ny brudklänning, tärnornas kläder är fixade, slipsar till killarna är färdigt och sminket som skulle köpas är köpt...

På tal om sminket. Jag var på Make up store för att köpa ett läppstift och en maskara till bröllopssminkningen. Jag som inte har så stor koll på smink gick in och bad om att få ett läppstift i en neutral färg. Då målade hon på lite läppstift och när jag såg mig själv i spegeln trodde jag att jag skulle svimma. Om det inte var för att 1 April precis varit så hade jag trott att det var ett skämt. På riktigt herregud vad hemskt det såg ut :P

Vet inte om det är normalt men hon hade målat med läppenna utanför min mun för att få den att se större ut. Det såg ju ut som om jag va en clown eller något för det var så mycket färg utanför läpparna. Hon hade dessutom målat så på sig själv också så då vågade jag inte säga något. Tack och lov fick jag sminka av mig innan jag gick ut från affären :P


Som sagt det är fullt upp nu är det bara två veckor och 3 dagar kvar till bröllopet. Det börjar bli väldigt pirrigt nu :P 



Av Sara Modigh - 7 april 2014 14:45

Ja, just nu vet jag inte riktigt vad jag ska tro eller tänka. Känns som jag hållet på att tappa förståndet eller något. 

Min yrsel som kommer när jag reser mig är tillbaka igen efter ett kort uppehåll. Vet inte varför jag blir så yr. Men antar att det kan röra sig om blodtrycksfall när jag reser mig. 

Många gånger när jag ställer mig upp svartnar det för ögonen och det snurrar till i huvudet. Nu har det också blivit så att all känsel i armarna och händerna blir helt konstig. Det känns som en våg av iskalla myrkrypningar. Precis som om all blodtillförsel stryps av eller nått. Likadant blir det om jag blir rädd. Poff säger det så blir det kallt och stickigt i händerna i någon sekund. 

Det är en väldigt mysko känsla. 


Inte nog med detta, jag typ "tappar hjärnan" eller hur man ska förklara det. När jag skulle gå på toa här om dagen satte jag mig nästan på en liten sittpuff som vi har stående i badrummet för att vi förvarar tvål och sådant i den, istället för att sätta mig på toaletten.

Sedan en annan gång så skulle jag stänga vardagsrumsdörren och stod i en lång stund och famlade med handen för att hitta låset. För att sedan inse att vardagsrumsdörren självfallet inte har ett "toalettlås".


Vad är det som händer? Jag fattar inte.


Så här virrig och tankspridd har jag aldrig varit. Jag har dessutom börjat förlägga saker hela tiden. Vet inte hur många gånger jag slarvat bort min mobil, mina glasögon eller andra saker. Det tycker jag är jättejobbigt för jag har alltid haft superkoll på var allting är. Även saker som Jakob lagt ifrån sig någonstans har jag haft koll på vart det ligger.


Som om detta inte räckte så har jag igen börjat få (än så länge knappt märkbara) talsvårigheter. Jag tänker en mening i huvudet och blir sedan helt chockad när det helt plötsligt kommer ut ett helt annat ord än det jag tänkte säga. Det går liksom inte att förklara. Det är som om min mun blir kapad av någon annan som slänger ut fel ord. 

Hemma med Jakob kanske det inte spelar så stor roll. Men tänk när vi gifter oss! 


" jag vill älska dig, 
dela glädje och sorg med dig
och vara dig trogen
tills robotar skiljer oss åt."  

 

Det skulle ju vara jättehemskt!

 

Just nu känns det som om jag inte vill prata inför någon annan än Jakob för jag vet inte vad som kan ploppa ur min mun. 

 

aja, jag får försöka att inte tänka mer på det just nu. Tillbaks till uppdateringen om vad som händer i min kropp.


Sedan jag satte in spiralen och skar ut p-staven så har min nervsmärta ökat väldigt mycket. Det bränner som en solbränna på ryggen hela tiden och fram åt kvällarna klättrar jag nästan på väggarna för att jag inte kan koppla bort smärtan. Jag misstänker att det kan vara så att smärtan av att ta ut P-staven utan ordentlig bedövning tillsammans med smärtan från att sätta in spiralen triggade igång något som gör att min nervsmärta känns värre. 


Utöver dessa saker så har jag väl bara lite "smågrejer" som huvudvärk många dagar i veckan, feberkänsla som kommer framåt eftermiddagarna, diarré i en månads tid, Trötthet på morgonen och att jag får varma röda fötter eller händer som nästan känns lite inflammerade då och då. 


Jippie vilket roligt liv jag har!


 

Ser nästan lika sjuk ut som jag känner mig dessutom :(


Men men. Man får väl se det positivt. Det kunde ju vart värre. Det HAR varit värre!

Nu har jag klagat färdigt för idag. Blir bara ledsen av att tänka på all skit så nu ska jag försöka distrahera mig med något annat. Har ni några tips på hur man kan göra för att distrahera sina tankar från en kropp som strejkar så skriv gärna en kommentar så blir jag kanske lite gladare.

Om Mig


Hej! Mitt namn är Sara och jag lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att öka kunskap och minska tabun

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Kategorier

Arkiv

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards