En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Direktlänk till inlägg 17 maj 2014

Man skär sig bara för att få uppmärksamhet.

Av Sara Modigh - 17 maj 2014 13:30

När det gäller ordet ”uppmärksamhet” så tycker jag att det är ett ord som är väldigt farligt när det kommer till att användas mot självskadande personer.

Det kan säkert hända att någon självskadat för att de är desperata över att få synas & höras och för att få känna att någon tycker synd om dem. Men det är en så otroligt liten del av självskadandet som finns i samhället men är ändå så in etablerat i hos alla att det första människor tänker när de ser en självskada är att personen gjort det enbart för att få uppmärksamhet och därför ska man 1. Strunta i det, eller 2. Ge gliringar till personen som ”gjort något sådant för att få uppmärksamhet”. 


Trots att mitt självskadebeteende började 10 år innan jag gick ut med det öppet så har jag ända sedan dess fått höra att jag enbart skärt mig för att få uppmärksamhet eller bara gör det för att de ska tycka synd om mig. Att jag är en ”attensionwhore” och att jag borde ta livet av mig på riktigt istället för att sitta och tigga om uppmärksamhet.


Jag har aldrig i hela mitt liv gjort en självskadande handling i syftet att någon ska ge mig uppmärksamhet och tycka synd om mig, och jag har heller aldrig träffat någon som uttryckt att det skulle varit en huvudsaklig del i varför de självskadat. Det är ändå de orden som jag alltid fått höra ” du är bara ute efter uppmärksamhet”, aldrig har något tänkt utanför det påståendet och försökt förstå vad självskadande verkligen handlar om.


Självklart så är inte självskadandet likadant hos någon. Alla har sin egna "anledning" till varför de självskadar. Det kan handla om att ha kontroll över något, om att fysiskt straffa sig själv, att man vill fokusera på fysisk smärta istället för den psykiska och det kan handla om att man har börjat förknippa smärta med trygghet. 

Den största gemensamma nämnaren när det kommer till självskadande är psykisk ohälsa. Det behöver inte innebära att man är psykiskt sjuk utan det handlar mer om att man inte mår så bra. Man kanske har det jobbigt just nu och vet inte hur man ska hantera det. 

Att prata om att må psykiskt dåligt i dag är fortfarande tabubelagt. Många vet heller inte hur de ska sätta ord på hur dåligt de mår. Så något man kan tänka på när det kommer till självskadande är att det kan vara ett rop på hjälp. Personen vill visa med en handling hur dåligt hen mår för att den inte vet hur man pratar om, och berättar hur man mår psykiskt. 


Det finns väldigt många som inte kan sätta i ord hur de mår. Kanske för att de aldrig fått lära sig att prata om det?

Just därför är det väldigt farligt att inte snappa upp ett självskadebeteende fort. 

Att borsta bort ett självskadebeteende med en axelryckning och kommentaren "Det är bara för att få uppmärksamhet" kan vara det värsta beslut du tar i ditt liv. Inte för att det påverkar just dig, utan för att du just hjälpt någon att falla djupare ner i ett svart mörker av psykisk ohälsa, för att du just nu talat om för en individ som har svårt att uttrycka sig att deras smärta och rop på hjälp inte betyder någonting. Risken är stor att personen drar sig tillbaka och fortsätter sitt självskadande ännu mer gömt och kommer hela tiden må sämre och sämre. Det kommer bli svårare och svårare att någonsin ta sig ur det svarta mörkret. 

Kanske tar de sig aldrig ur, just för att de inte fick någon hjälp när de fortfarande hade en chans, och du är del i att hen inte fick hjälp. 
Så innan du säger "Det är bara för uppmärksamhet" , Tänk på det liv du kan förstöra med din handling.



 
 
Markolainen

Markolainen

17 maj 2014 20:09

Jag har skurit mig för uppmärksamhet flera gånger. Även missbrukat till viss del pga det.
Men även för andra anledningar.
"Personen vill visa med en handling hur dåligt hen mår för att den inte vet hur man pratar om, och berättar hur man mår psykiskt." - Det är enligt mig ett sätt att få uppmärksamhet.
"att deras smärta och rop på hjälp inte betyder någonting." - Det är också ett sätt att få uppmärksamhet.
Båda delarna är för att visa hur dåligt de mår och söka hjälp hos andra. När man visar någonting så vill man uppmärksamma någon om det. Vill man uppmärksamma något så söker man uppmärksamhet. Det var min anledning också när jag sökte uppmärksamhet.
Det är iaf vad jag tycker och tänker.
Antar dock att din poäng mer var att vara en fjortis och springa omkring i skolmatsalen med blödande vrister och skrika: "Tjoho allihopa! Nu har jag gjort det igen. Vem vill hångla?".
Ta hand om dig och se över om du har andra självdestruktiva beteenden. Finns en massa "osynliga" sådanna.

http://markolainen.bloggplatsen.se

Sara Modigh

17 maj 2014 23:02

Jag förstår hur du menar men jag håller inte riktigt med. Jag tycker att det är stor skillnad på "Tyck synd om mig jag behöver uppmärksamhet" och "Snälla hjälp, jag mår så dåligt och vet inte vad jag ska ta mig till". För det är ofta "tyck synd om mig uppmärksamhet" som människor tolkar ett självskadebeteende idag. Vilket är långt ifrån verkligheten. Men nu vet jag att det i alla fall finns en som skadat sig för att få folk att tycka synd om och ge uppmärksamhet till.
Du är faktiskt den första jag hört om som självskadat bara för att få uppmärksamhet. Tack för att du delar med dig av det.

 
A

A

18 maj 2014 08:23

Mycket bra skrivet. Det är så tragiskt för jag har också tänkt att det KAN vara en "uppmärksamhetagrej", trots att jag själv skadat mig. :-/ Fördomar
....

http://alfagamma.blogg.se

Sara Modigh

18 maj 2014 13:34

Ja, fördomar har vi alla och problemet är ju att man inte alltid är medveten om att det är en fördom. Vissa saker blir så djupt inrotade att man inte reflekterar över att det kan vara på ett annat vis.

 
Markolainen

Markolainen

19 maj 2014 18:14

Trodde alla gjorde det lite pga det faktiskt.
Skrivit ihop ett ganska långt papper som avhandlar mitt psyke och däribland mitt självskadebeteende. Här är anledningarna till att jag skär mig utan beskrivningar: självhat, dåligt mående, uppmärksamheten, visa upprördhet samt min tilldragelse till det.

Beskrivningen på uppmärksamhet löd såhär:
Uppmärksamheten man får av den gillar jag verkligen. Det är ett utmärkt sätt att få uppmärksamhet och sympati då de gamla sätten, ex drogerna börjat bli vardag och alla redan tyckt synd om en för det. Men att skära sig är ett nytt fenomen för mig och folk reagerar därför på det.

Jag är väl medveten om hur 'emo' det här låter. Kan inte rå för det. Är bara sådan. Men det där med uppmärksamheten har lugnat ner sig avsevärt nu efter bara 1/2 år. Det hade väl sin grund i att man inte kände sig behövd eller älskad och blandade ihop uppmärksamhet med kärlek eller men fick iaf någon form av bekräftelse från andra.
Nu gillar jag mig såpass mycket att jag inte behöver andras uppmärksamhet och skär mig bara av de andra anledningarna. Främst för att visa upprördhet faktiskt sjukt nog.

http://markolainen.bloggplatsen.se

Sara Modigh

19 maj 2014 20:53

Väldigt intressant hur olika självskadebeteenden kan vara. Själv har jag aldrig någonsin velat att någon ska tycka synd om mig. Jag hatar när folk tycker synd om mig för i min hjärna känns det som om jag måste sitta och vara ledsen och tycka synd om mig själv om personer i min omgivning blir ledsna för min skull.

Jag höll mitt självskadande hemligt i många många år för att jag inte ville att det skulle uppmärksammas och de allra flesta jag pratat med säger det samma.

Men kan förstå det där med att blanda ihop uppmärksamhet med kärlek. Det är ju rätt vanligt med personer som söker bekräftelse för att de inte känner sig älskade och då kanske den bekräftelsen kommer från att få uppmärksamhet för saker man gör. I ditt fall självskadandet.

 
Ingen bild

Julia

8 april 2016 14:09

Men även om man skär sig bara för att få folks uppmärksamhet så kan ju inte allt stå rätt till. Jag har aldrig skärt mig för uppmärksamhet, jag känner lite som dig där att det är som att man måste sitta och tycka synd om sig själv.. Och jag är inte alls den som vill att folk ska tycka synd om mig .. Jag skär mig för att få det att göra ont fysiskt så jag slipper tänka på hur ont det gör psykiskt! Sen kämpar jag dagligen med att ingen människa ska se mina armar.

Sara Modigh

8 april 2016 16:21

Ja precis så tänker jag med, att om man skär sig för att få uppmärksamhet så ligger det ändå något mer bakom det och det kan därför inte vara enbart för att få uppmärksamhet.
Att skära sig är inte ett friskt beteende oavsett vad det är för effekt man försöker uppnå genom självskadandet.
Jag har precis som du använt det som ett sätt att ersätta en smärta med en annan.
och även jag dolde mina självskador så mycket jag kunde. Idag är jag dock mer öppen med mina ärr och tänker inte så mycket på dem. De är en del av mig och det är bara att acceptera för det finns inget annat jag kan göra år det.
De sitter där de sitter och jag kan inte gå i långärmat och långbyxor dygnet runt året runt.

 
Ingen bild

Surtr

29 juni 2016 06:34

Kille, 30+ år. Skurit och bränt mig till och från sedan tonåren och finner det stimulerande på ett kreativt plan samt för känna att jag kan kontrollera smärtan.
"Inget allvarligt" vill jag ha det till själv, har gjort ett mönster med kniv/rakblad på vänster underarm och släckt ett antal cigg runtom så att det liknar ett armband med ärrvävnad. Tenderar även att släcka cigg på tungan ibland fast aldrig när jag är själv utan mer som partytrick och för att avhysa folk (det känns rätt rejält men läketiden är snabb så det är inte så farligt som det låter)

Vad gäller uppmärksamhet så uppskattar jag att känna mig stigmatiserad tror jag och tycker det är kul att provocera/chockera till och från när tillfälle ges.
Väldigt sällan att någon frågar mig om det och jag tänker inte mycket på det annars, ångrar inget av det heller.

Att kalla mig själv mentalt stabil vore en lögn men bortsett från det så är jag väldigt lugn, snäll och öppen person.




Sara Modigh

29 juni 2016 10:44

Tack för att du delar med dig av din historia, att kunna prata om självskador är väldigt viktigt för ett öppnare samtalsklimat och öka förståelsen kring självskador.
Alla människor med ett självskadebeteende har sin unika historia bakom och sin unika uppsättning av anledningar till att de självskadar.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara Modigh - 27 april 2021 20:34

När man äntligen hittat något som fungerar, när jag äntligen börjat få kontroll på min sömn och min dygnsrytm. Vad händer då?  Jo, läkemedlet jag tar för att hjälpa mig komma till ro och bli trött på kvällarna ska nu inte längre subventioneras till...

Av Sara Modigh - 21 april 2021 14:30



Det har gått en lång tid sedan jag skrev sist, och det är mycket som har hänt under det senaste året. Jag har flyttat till en egen lägenhet, jag har fått en ny kontakt inom psykiatrin kallat Voss-teamet och jag har fått boendestöd som hjälper till oc...

Av Sara Modigh - 17 februari 2020 20:15

   ┏━━━━━━༻❁༺━━━━━━┓ MS-plack   Corpus callosum (Hjärnbalken ) - Multipla halvcentimeter stora förändringar   Centrum semiovale (Centrala...

Av Sara Modigh - 13 februari 2020 12:36

Det är så svårt att hitta mening med det här. Livet känns så hopplöst men vi har en vacker värld.  Så varför kan jag inte leva som jag bör. Vill känna att jag tillhör men är bara till besvär.    Så kan du lyfta mig från hålet jag har fastna...

Av Sara Modigh - 20 december 2019 04:47

Jag måste sova, men jag kan inte. Alldeles för mycket tankar snurrar runt inom mig. Jag får inte tyst på dem vad jag än gör. Så fort jag sluter ögonen kommer tankarna och med dem kommer ångesten. Jag vet inte vart jag ska göra av allt som virvlar...

Om Mig


Hej! Mitt namn är Sara och jag lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att öka kunskap och minska tabun

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Kategorier

Arkiv

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Skapa flashcards