En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Direktlänk till inlägg 29 maj 2014

Reagera mera

Av Sara Modigh - 29 maj 2014 13:45


Då och då poppar det upp historier om djur som blivit dåligt behandlade och/eller misshandlade, och i alla dessa fall kommer folkets reaktioner:


             

 

Liksom wow, All denna aggressivitet. Jag blir på riktigt rädd när jag läser hur brutala människor är. 

Det är mordhot och tydligt beskrivande handlingar av den tortyr som skall utföras. 


Det är inte rätt att behandla djur illa. Men det är fan inte heller rätt att sänka sig till deras nivå och bli lika brutala och vidriga.


Det finns få saker som upprör så mycket som när det kommer till djur som far illa. 
Varför är det egentligen så? 
 
I min mening finns det saker som är betydligt värre en ett misshandlat djur. 
Som till exempel massmord på sex miljoner människor!


Mänskligheten skrämmer mig som sagt ibland. Både genom människans förmåga att misshandla och döda djur och människans reaktioner och bristande respekt inför både människor och djur. 
Att ens sitta och skriva om att man vill tortera och mörda? Det är så otroligt obehagligt att den mentaliteten finns.  

Med vanlig ordning kommer också kommentarerna om psykiska sjukdomar fram. Så fort någon gjort något avskyvärt så diskuteras den psykiska hälsan.
"Det är något allvarligt psykiskt fel"
 
Kan man inte bara nöja sig med att det är en genomrutten människa?
Måste man dra in eventuell psykisk ohälsa i bilden? 
Psykisk ohälsa är inte synonymt med våldsbrott och kriminalitet är inte synonymt med psykiska diagnoser av diverse slag. 
Vi måste sluta använda psykiska sjukdomar som kraftuttryck för att beskriva hur "galna" och sjuka människor som utför hemska handlingar är. 

Vi har en alldeles snedvriden bild av psykisk ohälsa och mycket beror just på medias sätt att porträttera psykisk ohälsa. Majoriteten av artiklar som har med psykisk ohälsa att göra handlar om våldsbrott. 
Man använder psykisk ohälsa som någon slags förklaring och nöjer sig med det. 

Man stannar aldrig upp och frågar sig, är personen sjuk på riktigt och i så fall vad har det för relevans i de här brottet?

Sanningen är att ytterst få personer begår brott enbart för att de är psykiskt sjuka. Oftast finns det fler bakomliggande orsaker som leder till brott än att bara vara psykiskt sjuk. Några av de sakerna är exempelvis kön, ålder, missbruk, hemlöshet och att tidigare varit utsatt för brott. Finner man bara en eller få av dessa faktorer så ligger brottsprevalensen nere på 2 procent, det vill säga samma som hos personer som inte är psykiskt sjuka. Men ju fler av dessa svåra förhållanden man är drabbad av desto större risk finns det för att utveckla ett kriminellt beteende. (källa)


Istället för att reagera med denna ilska och aggressivitet mot personer som beter sig avskyvärt, varför inte föregå med gott exempel? Sluta upp att sprida fördomar och okunskap. Reagera mera när någon drar in psykisk ohälsa i diskussioner för att få det att låta hemskare. 
Psykiska diagnoser är inte förklaringar eller kraftuttryck att använda för att bevisa din synpunkt på hur hemsk någon eller något är!

 
 
Ina

Ina

29 maj 2014 23:21

Bra skrivet!

http://huvudtrassel.blogg.se

Sara Modigh

30 maj 2014 00:01

Tack :)

 
Mig

Mig

30 maj 2014 21:01

Go girl!
Fan va bra skrivet! Jag gick och var jätterädd i många år att folk skulle få reda på att jag är psykiskt sjuk just pga att media utmålar psykiskt sjuka som mördare och våldsverkare. Jag trodde att folk skulle vända och springa om de fick reda på min sjukdom. Nu för tiden vågar jag prata om det och t.o.m blogga men det var riktigt jobbigt ett tag. Varför sprider media inte kunskap istället? Hoppas det blir ändring i framtiden. Jag försöker dra mitt lilla strå till stacken med min blogg och är jätteglad att hitta din jättevettiga! Tack :)
Kramar

http://psykiskt-sjuk.bloggplatsen.se

Sara Modigh

30 maj 2014 21:40

Jaa, media bidrar mycket till att sprida fördomar kring psykisk ohälsa. Det är jättetrist att man som sjuk ska behöva skämmas och gömma sig.
Det är bra att det finns de som vågar prata öppet och hjälper till att bidra med riktig kunskap och erfarenhet.

 
Ingen bild

cecvove

3 juni 2014 02:04

man blir så glad av att få reda på att det finns fler vettiga människor i världen

Sara Modigh

3 juni 2014 10:11

Ja visst blir man ;)

 
Ingen bild

Mig

5 juni 2014 12:49

Fast, nääe nu håller jag inte med dig här. Ett djur kan inte skydda sig som en människa kan och den som håller på med djurplågeri ska få samma visa tillbaka.

Sara Modigh

5 juni 2014 13:48

Ja det är helt okej. Alla har rätt till sin åsikt :)
Fast föreställningen "ett djur är försvarslöst och alla människor kan försvara sig" håller inte jag med om. Jag skulle säga att ganska stor del av människor blir precis lika försvarslösa som ett djur i en sådan situation.

En av det sakerna som jag ogillar mest med det argumentet är att vi försvarar djur så oerhört mycket, medan en människa som blir utsatt för brott ofta skuldbeläggs. Där är det alltid offrets fel hen är korkad, har fel kläder eller så får offret får skylla sig själv som inte försvarade sig bättre.

Det är lite den vinkeln jag försöker poängtera med detta inlägget.
Om jag såg en hund och en människa som båda höll på att drunkna samtidigt skulle jag hundra fall av hundra rädda människan först.
Det spelar ingen roll att hunden inte hade valt att sätta sig i den där båten eller att människan var korkad som inte hade flytväst på sig Jag skulle ändå rädda människan först.

Jag älskar djur, men jag har förlorat både djur och människor jag älskat och att förlora en människa är hundra gånger värre än att förlora ett djur.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara Modigh - 27 april 2021 20:34

När man äntligen hittat något som fungerar, när jag äntligen börjat få kontroll på min sömn och min dygnsrytm. Vad händer då?  Jo, läkemedlet jag tar för att hjälpa mig komma till ro och bli trött på kvällarna ska nu inte längre subventioneras till...

Av Sara Modigh - 21 april 2021 14:30



Det har gått en lång tid sedan jag skrev sist, och det är mycket som har hänt under det senaste året. Jag har flyttat till en egen lägenhet, jag har fått en ny kontakt inom psykiatrin kallat Voss-teamet och jag har fått boendestöd som hjälper till oc...

Av Sara Modigh - 17 februari 2020 20:15

   ┏━━━━━━༻❁༺━━━━━━┓ MS-plack   Corpus callosum (Hjärnbalken ) - Multipla halvcentimeter stora förändringar   Centrum semiovale (Centrala...

Av Sara Modigh - 13 februari 2020 12:36

Det är så svårt att hitta mening med det här. Livet känns så hopplöst men vi har en vacker värld.  Så varför kan jag inte leva som jag bör. Vill känna att jag tillhör men är bara till besvär.    Så kan du lyfta mig från hålet jag har fastna...

Av Sara Modigh - 20 december 2019 04:47

Jag måste sova, men jag kan inte. Alldeles för mycket tankar snurrar runt inom mig. Jag får inte tyst på dem vad jag än gör. Så fort jag sluter ögonen kommer tankarna och med dem kommer ångesten. Jag vet inte vart jag ska göra av allt som virvlar...

Om Mig


Hej! Mitt namn är Sara och jag lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att öka kunskap och minska tabun

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Kategorier

Arkiv

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Skapa flashcards