En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Direktlänk till inlägg 17 juni 2014

Vet du vad som är giftig för din katt?

Av Sara Modigh - 17 juni 2014 15:15

Ibland är det svårt att motstå att ge sin lilla älskling någonting från bordet. Men har du koll på vad som är giftigt för katten? En handling där du egentligen menar väl kan om det vill sig så sluta väldigt olyckligt.

Det gäller att hålla koll på katten så den inte hoppar upp och tar något du lämnat framme. 

Det finns en seglivad myt om att katter vet vad som är bra och dåligt för dem och tyvärr är det inte sant. Katter äter det de tycker luktar gott oavsett om det är nyttigt eller livsfarligt för dem. 


 


Alkohol -  Alkohol påverkar nervsystemet och är farligt för alla djur att få i sig.

Symtomen är kräkningar, diarré, apati, andningssvårigheter, koma, skakningar, kramper.


Avokado - I Avokado finns ett ämne som heter Persin som är giftigt för de flesta djur. 

Symtomen är gastrointestinal irritation, kräkningar, diarré, andnöd, vätskeansamling runt vävnader i hjärtat och även död


Ben - Ben är inte giftigt i sig utan är faktiskt väldigt bra för katten, MEN det är otroligt viktigt att man ALDRIG ger katten tillagade ben. Ett kokt ben förlorar sin "spänstighet" och kan därför splittras i små sylvassa ben bitar som kan fastna i halsen på katten eller ge svåra inre skador. 


 

Choklad,  och andra kakaokällor -  teobromin som är ett ämne i kakao är ett diuretikum och hjärt stimulerande som kan orsaka diarré och andra mag-tarmkanalen nöd, och även koma och död hos katter. All choklad bör undvikas!

 

Citronolja - Om katten får i sig citronolja försöker kroppen metabolisera limonenet och linalolet som finns i citronoljan i levern, vilket orsakar leverskada eller nedsatt funktion i levern. Citronolja finns i bland annat insektsspray, parfym, schampoo och som livsmedelstillsats.

 

Fett - Om katten äter för mycket mycket fett kan det orsaka pankreatit (inflammation i bukspottskörteln).

 

Fisk - Det är framför allt rå fisk som är dåligt för katten. En fisk då och då är inte så farligt. Men i större mängder är fisk inte bra. Det beror framför allt på att rå fisk hämmar upptaget av thiamin (en b-vitamin). Fisk innehåller också tungmetaller som inte är så bra för katten.

Utöver detta så innehåller också fisk ett för högt mineralvärde för katten vilket kan bidra till att katten drabbas av struvit (kristaller i urinen) och fisk är också en stark allergen hos katter som bidrar till allergi hos katten. 

 

Fruktkärnor - Fruktkärnor innehåller giftet Cyanid vilket inte är bra för någon. Den främsta faran för cyanidförgiftning är om kärnorna tuggas sönder. Cyanidförgiftning stör blodets förmåga att frigöra syre i vävnaderna, så att katten kvävs trots att blodet är fullt av syre.

Sväljs de däremot hela kan de orsaka tarmstopp då kärnorna inte kan brytas ner och då kan fastna i tarmen på katten.


Hundmat - Oavsiktligt intag av hundmat kommer inte att orsaka problem. Men upprepad utfodring kan leda till undernäring och hjärtsjukdomar då hundmat inte täcker kattens behov av Taurin som är en viktig del av kattens kost. Brist på taurin kan leda till att katten blir blind eller drabbas av hjärtsjukdomen Dilaterad kardiomyopati.


Jäst och bröddeg - Bildar gaser i mage och tarmar, jäsningen i sin tur bildar alkohol. Vid förtäring av jäst eller deg uppstår symptom som Svullen mage, diarré, kräkningar, förvirring, koordinationsproblem, skakningar, apati, andningssvårigheter,  kramper och/eller koma.

 

kaffe, Te  och alla andra koffeinhaltiga produkter - Koffeinet retar nervsystemet och orsakar skakningar och kräkningar eller diarré. Koffein är farligt för alla djur och är dödligt i förstora mängder. 

Tecken på koffein förgiftning:

Inom 1-2 timmar efter exponering: mild till svår hyperaktivitet, rastlöshet, kräkningar, takykardi (förhöjd hjärtfrekvens), hypertoni (förhöjt blodtryck), onormal hjärtrytm, darrningar, hypertermi (förhöjd kroppstemperatur) anfall och kollaps.



Lakrits - En regelbunden lakritskonsumtion under längre tid kan ge upphov till skadliga effekter. Det är glycyrrhizinsyra som är ett ämne med aromgivande och sötande effekt och som förekommer naturligt i lakrits som ger skadorna. Exempel på symtom är felaktig saltbalans, högt blodtryck och ödem

 

Lever - lever är en viktig del av kattens kost, MEN i förstora mängder ger det A-vitaminförgiftning vilket kan vara bra att tänka på.


Läkemedel - Man ska självklart inte ge läkemedel till sina djur som är avsedda för dig. Om katten blivit sjuk är det bästa att ta den till en veterinär. En enda värktablett med acetylsalicylsyra kan döda din katt.

 

Lökar - (samtliga), purjolök, gräslök, vitlök och även blommlökar är giftiga för katten. Toxinerna som finns i lök bryter ned kattens blodkroppar och orsakar därför anemi. 

 

Mjölk - Mjölk dödar inte katten, men katter är laktosintoleranta och man bör därför inte ge katten mjölk eftersom det kan ge magproblem som diarré, uppkördhet och gasig mage. Vill du ändå ge katten mjölk som en tillfällig belöning så finns det speciell kattmjölk att köpa på djuraffären. Men det bästa är att låtabli.

 

Nötter -  Så lite som 1g per kroppsvikt räcker för att förgifta din katt så lämna aldrig nötter obevakade. De innebär också en risk för att fastna i halsen, samt om det är nötter med skal som tyggas sönder så kan de vassa skalbitarna göra skada i hals och mun. 


 

Potatis, rabarber, betor, tomat- och potatisplantor - I dessa finns höga halter av Oxalat, som påverkar kattens matsmältningssystem, urinsystem och nervsystem. Oxalater kan bidra till urinstopp genom att det bildas njursten som fastnar i urinvägarna och bör därför undvikas.

De innehåller även och innehåller den giftiga alkaloiden Glycoalkaloid Solanin, vilket kan orsaka svåra gastrointestinala problem. 

 

Salt - Salt i förstora mängder påverkar balansen mellan elektrolyterna som påverkar upptaget av övriga mineraler.


Sharonfrukt - Kan orsaka inflammation av inre organ och organkollaps.

 

Stark mat - Stark mat är inte giftigt, men det påverkar kattens matsystem precis som det kan påverka en människa med känslig mage. 

 

Svamp - Svampar innehåller många olika toxiner beroende på vilken sorts svamp det är. Men även svampar som är ätliga för oss människor är giftiga för katter även om giftsvampar är mycket farligare. 

 

Tobak: Intag av nikotin kan leda till hjärtklappning, kollaps, koma och död. 

 

Vindruvor/Russin - Man vet inte exakt vad det är som orsakar förgiftningen, men en enda vindruva eller ett russin per ½kg räcker för att orsaka förgiftning. Det okända toxinet skadar njurarna och ger därför symptom som ökad törst, kräkningar, diarré, aptitlöshet, apati (slöhet) och magsmärtor.

Äter katten för många vindruvor eller russin så kan det leda till njursvikt och döden. 

 

Äggvita (Rå ) - äggvitan ska inte ges rå, men kan med fördel ges tillagad. I äggvitan finns ett enzym (Avidin) som  bryter ner och förhindrar upptaget av biotin (vitamin B7).  Gulan däremot kan man ge till katten rå.





Utöver mat och dryck så finns det även väldigt många blommor och växter som är giftiga för våra katter. 
Det bästa är att kolla upp innan du köper hem något i fall det är giftigt. 


Här är några av de växter som är farliga för våra katter:
 
Afrikas vita lilja, Allamanda, Alocasia, Amaryllis, Amaryllisväxter, Artemisia, Asparagus med bär, Azalea, Benved, Berberisväxte, Bolltistel, Browallia, Brunfelsia, Buxbom, Chrysantemum, Clivia, Convallaria, Delphinium, Dipladenia, Euphorbia, Fingerborgsblomma, Flaskfot, Fredskalla, Giftig Digitalis, Giftig Doronicum, Guldginst, Haemanthus, Helleborus, High Caparall, Hyacint, hyacinter, Julros, Julstjärna, Järnek, Kalla, Kaprifolväxter, Karakinbuske, Kattsvans, Klänglilja, Korallbär, Korallranka, Kristitörnekrona, Kroton, Lejogapsväxter, Liljekonvalj, Liljeväxter, Mahonia, Malört, Mistel, Murgröna, Nakna Jungfrun, Papaver, Pingstliljor, Prickblad, Påsk och Pingstlilja, Påsklijor, Ranunkelväxter, Riddarsporre, Rosensköna, Silverax, Silverkalla, Skogsolvon, Spansk peppar, Stormhatt, Vallmo, Vårkrage, Yucca Palm, Ökenros, Ökenstjärna





 
 
Annie

Annie

17 juni 2014 15:35

Bra och viktigt inlägg!:-)

http://lifebyannie.bloggplatsen.se

Sara Modigh

17 juni 2014 15:35

Tack :)

 
Maria

Maria

18 juni 2014 08:22

Tack för informationen, många saker som jag inte visste där. Men jag ger min katt bara kattmat och ibland får hon några räkor eller slicka en liten klick grädde från mitt finger.
Men det jag funderar på är tomater, för i kattmaten jag köper är det ibland tomater med. Men kanske inte är farligt med lite grann.

http://www.borderlinelivet.blogg.se

Sara Modigh

18 juni 2014 12:55

I nästan alla kattmat man köper finns det tyvärr ingredienser som inte är bra för katten, men som används som utfyllnad för att få ner priset på maten.
Men de har blivit godkända för försäljning och är därför inte livshotande mängder i, men man måste då vara extra vaksam så katten inte får i sig mer av det och hålla koll efter symptom på förgiftning.

 
Ingen bild

Lena

23 november 2015 13:15

Broccoli fick katten smaka på o gillade verkligen..Det är väl inte farligt för den.

Sara Modigh

23 november 2015 13:26

Små mängder broccoli bör inte vara någon fara.
Det är först i väldigt stora mängder som det skulle kunna bli skadligt för katten :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara Modigh - 27 april 2021 20:34

När man äntligen hittat något som fungerar, när jag äntligen börjat få kontroll på min sömn och min dygnsrytm. Vad händer då?  Jo, läkemedlet jag tar för att hjälpa mig komma till ro och bli trött på kvällarna ska nu inte längre subventioneras till...

Av Sara Modigh - 21 april 2021 14:30



Det har gått en lång tid sedan jag skrev sist, och det är mycket som har hänt under det senaste året. Jag har flyttat till en egen lägenhet, jag har fått en ny kontakt inom psykiatrin kallat Voss-teamet och jag har fått boendestöd som hjälper till oc...

Av Sara Modigh - 17 februari 2020 20:15

   ┏━━━━━━༻❁༺━━━━━━┓ MS-plack   Corpus callosum (Hjärnbalken ) - Multipla halvcentimeter stora förändringar   Centrum semiovale (Centrala...

Av Sara Modigh - 13 februari 2020 12:36

Det är så svårt att hitta mening med det här. Livet känns så hopplöst men vi har en vacker värld.  Så varför kan jag inte leva som jag bör. Vill känna att jag tillhör men är bara till besvär.    Så kan du lyfta mig från hålet jag har fastna...

Av Sara Modigh - 20 december 2019 04:47

Jag måste sova, men jag kan inte. Alldeles för mycket tankar snurrar runt inom mig. Jag får inte tyst på dem vad jag än gör. Så fort jag sluter ögonen kommer tankarna och med dem kommer ångesten. Jag vet inte vart jag ska göra av allt som virvlar...

Om Mig


Hej! Mitt namn är Sara och jag lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att öka kunskap och minska tabun

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Kategorier

Arkiv

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Skapa flashcards