En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Alla inlägg den 13 juli 2014

Av Sara Modigh - 13 juli 2014 13:15

Ofta ser man den där ständiga jakten efter att vara ett ideal. Det är otroligt många tjejer som svälter sig eller tränar ohälsosamt för att få någon form av drömkropp som ses som ett ideal...men ett ideal för vem?


Vem bestämmer vad som är snyggast och måste alla tycka att just det är snyggt?



  

Visst påverkas vi av media och den bild som media sänder ut. När man bara ser en sorts kropp om och om igen så känns det som om det är den enda kroppen som duger. 

Men sanningen är att vi alla gillar olika saker och vi ar alla både bra och dåliga delar vilket jag tycker är väldigt bra. 

Det är ju dessa saker som gör oss till egna individer, det som gör oss speciella. 


Om man riktar fokus bort ifrån just kroppar och tänker på natur istället så kan man ju tänka som såhär, Jag tycker att solnedgångar är otroligt vackra. Men det finns många som tycker att soluppgången är vackrare. Det är lättare att se och acceptera att människor tycker olika saker är fina när man släpper just tanken på kroppar och då också de ideal vi fått inlärda. 

Det är helt accepterat att säga att man tycker att mossiga kullar är vackra, men inte lika accepterat att säga att man tycker att *inte ideal* är det vackraste som finns. 

Gillar man det som inte är idealet så kallas det ofta för fetisch. Jag är en fetisch, för jag tillhör inte idealet vältränad, smal, lång, blond och reklamsnygg tjej. 



Men vet ni vad?! Det spelar ingen roll om man är ett ideal eller en fetisch! För alla är vackra på sitt sätt. Det finns alltid någon som tycker att du är den vackraste de sett! Så släpp alla negativa tankar på din kropp och börja acceptera dig själv som du är. Lär dig själv att känna dig vacker som du är istället för att pressa sig själv in i ett dåligt mående i jakten efter den perfekta kroppen. 

Om Mig


Hej! Mitt namn är Sara och jag lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att öka kunskap och minska tabun

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Kategorier

Arkiv

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards