En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Direktlänk till inlägg 22 juli 2014

Vem är jag utan mitt missbruk?

Av Sara Modigh - 22 juli 2014 16:45

Argumentet "Jag vet inte vem jag är utan missbruket" är det sämsta argumentet för att fortsätta sitt missbruk som finns, för 90% kan inte svara på vem de är med missbruket och varför det är värt att riskera sitt liv för att vara den.

Vi måste sluta vara så rädda för att släppa taget. 

Vi måste sträva efter utveckling och att färdas framåt i livet. 


Det är lite det som är att leva. Annars existerar man bara. 

Under hela livet har du en framtid som är oviss. Du vet inte alls vad som kommer att hända och varje val du gör påverkar din framtid. 


Nej, jag tänker inte acceptera ditt missbruk. Jag tänker inte stå bredvid och möjliggöra ditt fortsatta självskadande, drickande, knarkande eller vad det nu kan vara.


Jag vet att det är svårt att sluta, för jag har själv varit där.  I ett sjutton år långt missbruk med hopplöshetskänslor och tankar på att jag aldrig skulle bli fri från självskadorna som var en så stor del av mitt liv att jag inte ens kunde minnas hur det var att inte självskada. 

Man kan inte sluta över en dag med något missbruk. Det krävs styrka, vilja och beslutsamhet. Du måste förändra hela ditt tankesätt kring ditt missbruk. 

Du måste sluta lura dig själv! Sluta intala dig själv om att du vet vad du gör, att du har kontroll och att det du gör är bra för dig och att det får dig att må bättre. 


Ta första steget och acceptera att du har ett missbruk som du inte har kontroll över och börja förändra ditt sätt att tänka kring ditt missbruk.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara Modigh - 27 april 2021 20:34

När man äntligen hittat något som fungerar, när jag äntligen börjat få kontroll på min sömn och min dygnsrytm. Vad händer då?  Jo, läkemedlet jag tar för att hjälpa mig komma till ro och bli trött på kvällarna ska nu inte längre subventioneras till...

Av Sara Modigh - 21 april 2021 14:30



Det har gått en lång tid sedan jag skrev sist, och det är mycket som har hänt under det senaste året. Jag har flyttat till en egen lägenhet, jag har fått en ny kontakt inom psykiatrin kallat Voss-teamet och jag har fått boendestöd som hjälper till oc...

Av Sara Modigh - 17 februari 2020 20:15

   ┏━━━━━━༻❁༺━━━━━━┓ MS-plack   Corpus callosum (Hjärnbalken ) - Multipla halvcentimeter stora förändringar   Centrum semiovale (Centrala...

Av Sara Modigh - 13 februari 2020 12:36

Det är så svårt att hitta mening med det här. Livet känns så hopplöst men vi har en vacker värld.  Så varför kan jag inte leva som jag bör. Vill känna att jag tillhör men är bara till besvär.    Så kan du lyfta mig från hålet jag har fastna...

Av Sara Modigh - 20 december 2019 04:47

Jag måste sova, men jag kan inte. Alldeles för mycket tankar snurrar runt inom mig. Jag får inte tyst på dem vad jag än gör. Så fort jag sluter ögonen kommer tankarna och med dem kommer ångesten. Jag vet inte vart jag ska göra av allt som virvlar...

Om Mig


Hej! Mitt namn är Sara och jag lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att öka kunskap och minska tabun

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Kategorier

Arkiv

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Skapa flashcards