En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Alla inlägg under juli 2014

Av Sara Modigh - 9 juli 2014 12:15

Jaa, imorgon var det då dags att få medicin påfyllning igen. Tycker veckorna går väldigt fort så det känns som man är på sjukhuset väldigt mycket.

Men jag tycker ändå att det är skönt att slippa sköta medicineringen själv. Dropp var fjärde vecka är mycket bättre än en spruta varannan dag. 


     

Får mitt sjätte dropp i morgon och tycker det funkar väldigt bra faktiskt. 
Inga hemska biverkningar och jag behöver som sagt inte tänka på något annat än att ta mig till sjukhuset en gång i månaden. 


Imorgon ska dessutom vara sista gången med övervakning, så efter det kommer det inte ta lika lång tid heller. Nu i början har jag ju fått sitta kvar i en timme efter droppet och bara vänta för att se om något händer. Men risken minskar tydligen efter sex gånger eller något för sen behövde jag inte övervakas mer :P

Av Sara Modigh - 7 juli 2014 16:46

Så här till sommaren och min födelsedag tycker jag att allt känns något tyngre. Just nu tänker jag mycket på mamma. 

Jag saknar henne väldigt mycket och tänker på allt hon missar, sådant som hon borde fått se!

Jag är ledsen över att mamma inte finns hos oss längre. Det har snart gått två år sedan hon dog och det är så mycket som hänt både bra och dåligt där jag hade velat ha min mamma vid min sida. 


Det är en så stor del som fattas mig. Jag känner mig halv. 

 

Det är så tomt utan dig mamma.



Av Sara Modigh - 5 juli 2014 21:59

Idag har varit en väldigt trevlig dag. 

Det började med att vi åkte iväg för att titta på vår gamla sommarstuga som vi hade när vi var små. 


Det var väldigt trevligt att se hur det såg ut. Det var väldigt mycket mindre än jag kom ihåg. 


Sedan satte vi oss ute i naturen och fikade , Jag, Jakob, Mormor, Alfons och Matilda. Det var jättetrevligt faktiskt.

 

Efter det åkte vi hem till pappa och åt grillat och lekte lite med de små pojkarna.

Efter maten åkte jag och Jakob och badade tillsammans med Alfons och Matilda. 

Det var jättekallt haha :P

Men ändå skönt. Men får ju passa på de få dagarna som det är varmt. 

Tror inte det kommer bli att bada i alla sjöar denna sommaren. Aldeles för kallt i de flesta. Typ bara 17 grader och det är för kallt för mig. Måste vara 20 annars går det inte :P

 

Men det gick ganska bra idag ändå, det var kallt men ändå rätt skönt när man väl kom i. Känner mig nedsvalkad. 

Fick en gratis piggelin också när vi tankade så blev svalkad på insidan också ;)



Imorgon ska vi kanske åka och spela minigolf också. Det kan bli kul :D 

Jag hoppas att jag vinner, men chansen att det skulle hända är väl minimalsik, för jag är värdelös på allt som har med bollar att göra. haha


Hur har er dag varit idag?

Av Sara Modigh - 3 juli 2014 16:45

Haha, alltså detta jävla hyckleri som pågår ibland oss egentligen.

Vet inte varför men på senaste tiden har det poppat upp många diskusioner om vilka människor som är hemska pga vilket slags kött de äter.


Exempelvis så är det ramaskri över kina för att de äter hundar där..

Jag förstår inte varför folk blir så upprörda över att en annan matkultur käkar hund samtidigt som de själva sitter och mumsar på sina köttbullar och skinkmackor. 

     

Vi äter kor som i Indien är heliga, i Chile äter man marsvin som vi brukar ha att gulla med och
i Kina äter man hundar medans vi har dem som familjemedlemmar. 

Är det så konstigt att det ser olika ut runt om i världen? 

 

Titta bara hur det ser ut runt om oss, vissa äter sningar, andra krokodiler och den tredje kor.

 

Jag anser att om man blir arg över ett någon käkar ett visst sorts kött så är dubbelmoralen så grymt stor. Varför är det mer okej för oss att käka heliga kor än det är för asiater att äta hundar?

Argumentet men hunden är ett husdjur fungerar inte, för det finns många som har kaniner, sniglar, grisar osv som husdjur också!

 

 

Sen är det ju allt tjatet om att Halalslakt är så jävla hemskt.. Ja det kanske det är, men hur mycket bättre är det att bli skjuten av en bultpistol? Det finns ju dessutom studier som säger att det "bedövningar" vi använder i Sverige bara tillfogar onödig smärta. 

 

Kan vi inte bara komma överens om att all slakt faktiskt är jävlig för djuret, men att det är en del i att äta kött. Sluta sitta och försöka övertyga dig själv om att ditt kött är bättre än andras för at stilla ditt samvete.

Käka du dina köttbullar och låt andra käka sina hundar, katter, kaniner, grisar, kängrur, strutsar, krokodiler, grodor, duvor, marsvin, sniglar, renar, och allt vad det nu kan vara. Det bästa är att du bestämer vad just DU vill stoppa i din mun. Vill du inte äta hundar så slipper du och vill du inte äta kor slipper du det.


 

Kanske kan du ta och läsa på lite om hur slakt går till.. Rekomenderar dessa sidor:

Halalslakt

Svensk slakt

Av Sara Modigh - 1 juli 2014 23:21

 

Idag var jag och min syster nere på stan och kollade in matmässan.

Tyckte att det mest verkade vara ost och korv.. Men det var intressant ändå. Hade lite olika mat man kunde köpa och äta. Fans till exempel hamburgare av krokodil eller kamelkött om någon vill prova något sådant :P


Hade väldigt trevligt nere på stan med Tildis. Vi gick runt och tittade lite, köpte fudge och åt lunch på kafé Braheparken där vi satt och pratade en hel del.

         


Efter lunchen gick vi ock kollade i lite affärer. Hittade två spel som jag skulle vilja ha

   


Gillar sådana där frågespel :)


Vi, eller snarare jag provade lite kläder också. Men hittade inget som jag ville ha så fick nöja mig med det jag redan har. Men vi hittade ett läskigt omklädningsrum :P

 

Nästan så man blev åksjuk av att vara där inne :P


Men sedan började det regna en massa så då var det inte så roligt att gå på stan längre så då åkte Tildis hem och jag tog mig också hemåt. 


Är nöjd efter en trevlig dag med syrran :D


Om Mig


Hej! Mitt namn är Sara och jag lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att öka kunskap och minska tabun

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Kategorier

Arkiv

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Skapa flashcards