En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Alla inlägg den 3 augusti 2014

Av Sara Modigh - 3 augusti 2014 13:00

"Du säger att du lider av ångest, du kanske ska fokusera att lyssna på mkt glada låtar? Då kanske du ändrar mer humör i vissa situationer"


Jaa, tack så mycket för ditt tips. Om jag bara kommit på att min sjukdom berodde på mitt musikval så hade jag kunnat bli fri från min ångest för länge sedan. 


Ibland blir man bara skräckslagen över de råd man får. Kunskapsnivån är så otroligt låg att det är pinsamt i många fall. Idag är det tydligen musik som ska bota mig. 

Jaa, glad musik kanske kan påverka humöret.. HUMÖRET!! Min ångestproblematik är inget humör!


Det är inte så att jag sitter hemma och lyssnar på deppig musik och gör mig själv ledsen och kallar det att må dåligt. 

Det är mycket mer komplext än så. 


Generaliserat ångestsyndrom är inte ett humör framkallat av musik, och bryts inte heller med hjälp av att bara "fokusera på att lyssna på glad musik". 

Dessutom tycker jag inte att min musik är deppig och jag mår inte dålig eller får ångest av den. Jag får inte heller mindre ångest bara för att jag lyssnar på glad musik. 



Jaa, musik kan ha stor inverkan på måendet och påverkar hjärnan på många olika sätt. Men att förringa min problematik på det viset är bara onödigt! 

Jag tror inte ett skit på att jag skulle må bättre om jag hade en annan musiksmak och det är inte mitt humör det är fel på. 



Jag vet att detta var menat väl, men det är så klumpigt sagt. 

Jag känner mig förminskad när mitt helvete, mitt dåliga mående och min långa kamp beskrivs som ett humör som blir bättre om jag lyssnar på annan musik. 

Om Mig


Hej! Mitt namn är Sara och jag lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att öka kunskap och minska tabun

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Kategorier

Arkiv

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Skapa flashcards