En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Alla inlägg den 5 augusti 2014

Av Sara Modigh - 5 augusti 2014 13:15

Axamobadet, Axamosjön

 


Axamo badplats är en rätt fin strand med både gräs och sand. vattnet är klart och botten är bra. Det är också en rätt varm sjö.

Tycker den är helt okej men kan vara lite mycket folk där då det är en camping där.  

Har ett litet hopptorn vid ena bryggan. 

Finns även ramp för handikappade så de kan bada också vilket är bra dock vet jag ej vart rampen ligger så har inte kunnat kolla hur den är. 


Axamosjön har även en väldigt bra hundbadplats på andra sidan sjön. 


Bunnströms badplats, Bunn

     

Svårt att hitta till stranden då den som vi brukade bada i förr tydligen nu var uppköpt? Men vi körde runt lite och hittade ett fint område med en stor öppen yta, liten lekplats och en sandstrand..

Men dock mycket vassa stenar så detta var inte en hit enligt mig..

Dock hittade vi inte till den rätta badplatsen så den kanske är bättre.. där skulle det i alla fall finnas en brygga


Hunnerydsbadet, Landsjön

 

Här har vi badat mycket som barn. Jag tycker att detta är en fin badplats där de har en bra brygga, sandbotten och  sand- och grässtrand. 

På sensommaren växer det dock ganska mycket alger(?) här. Men det gör det väl i de flesta sjöar när det blir varmt i vattnet. 
Finns lekplats men en liten klätterställning och gungor, volleybollplan, grillplats och omklädningsrum här så det är en populär strand för barnfamiljer. 




Lovsjöbadet, Barnarp

 

Här trivdes jag bra. Tyckte att trots en lite lustig brygga att det var väldigt fint här. 

Vattnet var fint, bottnen var bra och sjön låg fint till. Dock dåligt med parkeringar. 

Men jag tyckte att botten var väldigt bra här och vattnet kändes rent. 

Det blev djupt fort så man kunde dyka från bryggan vilket jag tycker är bra. 


Munkabobadet, Angerdshestra

 

Förmodligen sämsta sjön hittils. Låg långt bort från oss och var jättesvår att hitta, sen var det kolsvart vatten som var jättekallt på botten och varmt på ytan.  Nej hit tänker jag inte åka igen :P


Rocksjöbadet, Jönköping

 

Får plus för att det är typ enda handikappvänliga badplatsen i hela kommunen de har en ramp så man kan komma ner i vattnet med exempelvis rullstol, samt att det är lätt att ta sig dit med buss då sjön ligger precis mellan stan och A6


Minus är för min del folkmassorna som är på restaurangen som ligger precis vid badplatsen och att den ligger så mitt i stan.  

Jag gillar lite mer privata bad så man inte behöver skämmas när man leker. 



Stråkenbadet, Bottnaryd

 

Inte heller denna var någon favorit, långgrunt och snuskig botten.

Sedan var det så mörkt vatten så man såg inte alls vad det äckliga man trampade på var. Hua va läbbigt! 

Ingen brygga att dyka ifrån fanns det heller så det var tråkigt tycker jag.. 


Tahebadet, Taberg

 

Helt okej badplats som jag kan tänka mig att återvända till. Fint område med sandbotten och både gräs och sandstrand. 

Finns omklädningsrum, WC, grillplats och lekplats här så ännu en bra strand för barnfamiljen. 

Jag gillade denna sjön faktiskt. 


Tenhultsbadet, Tenhult

 

Ännu en botten sjö, med betoning på botten som även här var väldigt äcklig.

Vattnet här kändes smutsigt och botten var äcklig att gå på. 

Plus var väl att det fanns en volleyboll plan om man skulle gilla sådant. 



Uddebobadet, Lekeryd

 

I denna sjön har jag typ vuxit upp. Här badade vi allra mest när vi var små, och jag förstår varför. Detta är fotfarande en av de sjöar jag tycker bäst om. 

Den har en brygga som är lite vinglig på ena sidan vilket vi lekt mycket med när vi var yngre, sedan finns även ett hopptorn vilket gillas. 

Att det även är en bra avdelad bit för små barn tycker jag är bra. Ingen risk att komma ut på alldeles för djupt vatten här där det blir djupt rätt fort. 

Även här finns omklädningsrum, WC, Grillplats och lekplats. 


Västersjöbadet, Axamo

 

Denna sjön har inte något sådär jättespeciellt direkt. Varken negativt eller positivt. 

Den är fin och helt ok för ett kvälls dopp. Men inte den roligaste att leka i då det inte finns någon brygga eller liknande. 

Har ett hundbad en liten bit bort om man vill bada sin fyrbenta vän. 


Vättern, Beachvolleyplanerna

     

Vättern har sin charm och det är trevligt att bada där när det väl blivit varmt... Men jag gillar inte när det är så långgrunt. Jag vill inte behöva gå en kilometer för att komma till midjedjupt vatten. Sen var det alldeles för mycket sten i början.. så blä för vätterstranden. 

 


Åsabadet, Norrahammar

 

Den klara favoriten. En enligt mig väldigt bra sjö. Den har en hög brygga som man kan simma under och hoppa ifrån. Det blir djupt fort och den har ett hopptorn. Botten är fin sand och stranden är både sand och gräs. Här har vi badat mest i sommar. 

Finns grillplats, WC och några mysko träningsredskap man kan leka på.

Här finns även en kiosk och kanotuthyrning men det har jag inte provat på så det vet jag inget om haha..


Örserumsbadet, Ören

 


Den enligt mig äckligaste botten haha.. Var blålera på botten som jag tycket var väldigt obehagligt att stå på så vågade inte sätta ner fötterna. Sen låg den också väldigt långt bort.. Men den hade en liten flotte man kunde simma ut till vilket var rätt trevligt. 

Om Mig


Hej! Mitt namn är Sara och jag lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att öka kunskap och minska tabun

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Kategorier

Arkiv

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards