En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Direktlänk till inlägg 15 augusti 2014

Första veckan

Av Sara Modigh - 15 augusti 2014 12:57

Sitter på bussen hem just nu. Det känns helt ofattbart att jag skulle sitta på en buss?? Jag trodde aldrig att jag någonsin skulle kunna åka buss igen. Men det gör jag, och jag är glad att det är något som faktiskt funkar bra för det känns väldigt motigt just nu.

Det blev många tårar igår när jag för första gången på många år verkligen ställs öga mot öga med min ADD. Jag har otroligt svårt att hänga med, klarar inte av att lyssna och skriva samtidigt och jag kan knappt ens stava mitt namn under stress.
Det känns väldigt svårt just nu. Men som sagt minst en månad måste jag gå.

När jag får min bok kanske det blir bättre, jag har också fått mitt inlogg till läroplattgormen nu så det underlättar nog lite också.

Det är mycket som ska in, någon som har tips på hur man pluggar?
Pluggandet fick mig att gråta halva dagen igår så det funkar liksom inte för mig.

Men nu är iallafall första skolveckan avklarad.

 
 
Ingen bild

Emman

15 augusti 2014 14:22

Mitt förslag är att du spelar in föreläsningarna, antingen bara med ljud eller också med ljud och bild. Mobilen fungerar ju bra för sånt. Så kan du under föreläsningarna bara sitta och lyssna och ändå ha materialet när du kommer hem :)

Sara Modigh

15 augusti 2014 15:09

Bra idé :)

 
Ingen bild

Julia

15 augusti 2014 15:03

jag har iofs aldrig gått på högskolan eller så (går nu natur på gymnasiet) men jag har också social fobi och vet nog lite vad du pratar om ändå. Hur som helst, det viktigaste när man pluggar är att kunna prioritera enligt mig. Typ (nu vet jag inte hur det funkar för er men ändå) behöver jag plugga till det här provet eller göra de här läxorna? Vad tjänar jag på i längden? Vi har typ 2 prov + inlämningsuppgift varje vecka och på det läxor. I början gjorde jag allt, men att sova två timmar hela tiden fungerar ju inte i längden... så prioritera det viktigaste!

Men samtidigt måste man ju också fundera på vad som är viktigast; sin hälsa eller att läraren blir nöjd med en. Annars går det alltid att "belöna" sig själv. När jag har gjort det här får jag ta en kaka eller något. Och tänka på hur nöjd du kommer vara när det väl är över.

Oavsett hur du gör så önskar jag dig lycka till! Kram :)

Sara Modigh

15 augusti 2014 15:11

Tack så mycket. Tror det tar ett tag innan jag kommer in i pluggandet och lär mig vad som verkar viktigast att lära sig för att klara proven.

 
Ingen bild

Anna

15 augusti 2014 15:29

Det borde finnas möjlighet att du får stöd. På högskolan kan man ha rätt till anteckningshjälp och längre tid vid tentor(prov) och även möjlighet att sitta själv vid tentorna( lätt störd av ljud). Kolla hur det ligger till!!!

Sara Modigh

15 augusti 2014 22:07

Får kolla upp det. Tack för tipset.

 
Helene

Helene

17 augusti 2014 10:12

Spännande! Vad pluggar du?

För mig fungerar det att plugga tre timmar om dagen (de dagar då det inte är någon föreläsning/seminarium/liknande). Jag brukar då äta frukost i lugn och ro och sedan plugga ca 30-60 min. Beroende på hur pigg i huvudet jag känner mig. Därefter tar jag en paus ca 10-30 min (tittar ut genom fönstret, försöker vara i nuet, vila, eller göra något praktiskt som att diska). Därefter upprepar jag. När jag fått ihop ca 2 timmar brukar jag ta en längre paus på en timme, eller flera timmar och spara den sista pluggtimmen tills kvällen.

De dagar jag har föreläsning(ar)/liknande så bruka jag plugga runt en timme hemma. På helger pluggar jag oftast ingenting utan tar ledigt :) Viktigt att våga ta ledigt och vila!

http://helenesoderberg.blogg.se

Sara Modigh

17 augusti 2014 15:48

Tack för tipset, första veckan fick jag sitta från 08-20 varje dag för att hinna med. Men ska försöka att lägga upp det bättre när jag får min bok. Mycket av tiden har ju gått åt till att leta den info som står i boken. Jag pluggar för att bli undersköterska.

 
Ingen bild

p

17 augusti 2014 16:07

Intressant blogg, jag känner igen mig i dig! Min är liknande blogg, www.pennni.blogg.se, du kan kolla om du har lust. :)
Ha det bäst!

 
Zara

Zara

18 augusti 2014 11:16

Jag har säkert boken om du vill låna!

Skriv med olika färger, det funkade i alla för mig.
Då kunde jag komma ihåg olika områden för jag kom ihåg vilken färg det hade och då kunde jag lättare komma ihåg vad jag skrev.

Jag är helt imponerad av hur grym du är som klarar såhär mycket! :D Åka buss, gå i skolan och utsätta dig för massa prövningar. Du är grym!

http://onkens.blogspot.com

Sara Modigh

18 augusti 2014 13:21

Tack :D boken var ny för den här terminen så förmodligen inte samma bok som du har :/
Men bra tips :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara Modigh - 27 april 2021 20:34

När man äntligen hittat något som fungerar, när jag äntligen börjat få kontroll på min sömn och min dygnsrytm. Vad händer då?  Jo, läkemedlet jag tar för att hjälpa mig komma till ro och bli trött på kvällarna ska nu inte längre subventioneras till...

Av Sara Modigh - 21 april 2021 14:30



Det har gått en lång tid sedan jag skrev sist, och det är mycket som har hänt under det senaste året. Jag har flyttat till en egen lägenhet, jag har fått en ny kontakt inom psykiatrin kallat Voss-teamet och jag har fått boendestöd som hjälper till oc...

Av Sara Modigh - 17 februari 2020 20:15

   ┏━━━━━━༻❁༺━━━━━━┓ MS-plack   Corpus callosum (Hjärnbalken ) - Multipla halvcentimeter stora förändringar   Centrum semiovale (Centrala...

Av Sara Modigh - 13 februari 2020 12:36

Det är så svårt att hitta mening med det här. Livet känns så hopplöst men vi har en vacker värld.  Så varför kan jag inte leva som jag bör. Vill känna att jag tillhör men är bara till besvär.    Så kan du lyfta mig från hålet jag har fastna...

Av Sara Modigh - 20 december 2019 04:47

Jag måste sova, men jag kan inte. Alldeles för mycket tankar snurrar runt inom mig. Jag får inte tyst på dem vad jag än gör. Så fort jag sluter ögonen kommer tankarna och med dem kommer ångesten. Jag vet inte vart jag ska göra av allt som virvlar...

Om Mig


Hej! Mitt namn är Sara och jag lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att öka kunskap och minska tabun

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Kategorier

Arkiv

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards