En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Direktlänk till inlägg 25 augusti 2014

Nu lugnar vi ner oss lite

Av Sara Modigh - 25 augusti 2014 14:30

Ja, som ni kanske förstått av mina senaste inlägg så har det varit väldigt tufft för mig med allt skolarbete. 

Meningen är ju att jag skulle gå på halvfart, men alla lektionerna är på helfart och att gå på alla lektionerna och plugga hela dagarna blev för mycket för mig. Jag klarade mig med nöd och näppe igenom den första pluggperioden fram till provet. Men sedan brast det. Jag mår sämre än jag gjort på länge psykiskt och det psykiska går ut över det fysiska så att även min MS påverkas vilket jag inte förväntade mig att det skulle göra så kraftigt. Flera gamla symptom som försvunnit har kommit tillbaka. Yrsel, myrkrypningar, nervsmärtor och så vidare börjar spöka igen. 


Så idag satt jag ner med min lärare och vi lade upp en ny planering. Jag kommer bara att gå på lektionerna nu, och sedan när denna kursen är slut för mina klasskompisar går jag på en så kallad studieverkstad där man får hjälp att plugga. Då gör jag alla inlämningsuppgifter, instuderingsfrågor och prov då istället. Så jag pluggar bara i skolan är det tänkt vilket jag tror blir bättre för mig. 


Det funkar inte att gå från noll till 110 över en natt. Jag har suttit och gråtit i princip varje dag för att det känts som om jag håller på att drunkna i all stress. 

Så idag känns som första dagen sen skolan började som om jag kan slappna av och andas igen. 


Bara att gå på lektionerna och åka buss fram och tillbaka till skolan är ju egentligen jobbigt nog så det kommer väl fortsätta vara tufft. Men jag kan i alla fall hinna varva ner och sova ordentligt. 


Min lärare kollade lite snabbt igenom mitt prov jag skrev i fredags och av det hon läste sa hon att det förmodligen lutade mot ett C i betyg så det känns i alla fall bra att veta att jag är godkänd där och att jag nu kan släppa den delen och gå vidare. 


Jag måste bara säga det att det inte bara är pest och pina med skolan. Jag trivs bra på skolan som är rätt liten. Bara två utbildningar Undersköterska och väktare, och jag tycker väldigt bra om lärarna. Det är skönt när man verkligen känner att lärarna vill att det ska gå bra och när de vill göra det så bra som möjligt för mig. Så var det ju aldrig i grundskolan. Där blev man pressad in i en mall och passade inte den fick man skylla sig själv.  Jag passade aldrig i den skolformen som var då. Så jag hoppas att det nya upplägget kommer funka bättre.

Även om det är ett högt tempo så är det kul på föreläsningarna, det är intressant att lyssna på och de hittar på lite roliga repetitionsövningar ibland. Vi fick spela memory med latinska ord idag och en annan dag hade vi som en tipspromenad fast utan promenaden vilket jag tycker var roligt. 


Och som sagt, mitt tempo blir ju lie lägre nu när jag bara går på lektionerna och pluggar i skolan sedan. 


Imorgon ska jag träffa en LSS handläggare för att prata om vilka möjligheter för hjälp som finns där ifrån. 

Känner att jag måste ta all hjälp jag kan få om jag ska klara mig igenom detta. 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara Modigh - 27 april 2021 20:34

När man äntligen hittat något som fungerar, när jag äntligen börjat få kontroll på min sömn och min dygnsrytm. Vad händer då?  Jo, läkemedlet jag tar för att hjälpa mig komma till ro och bli trött på kvällarna ska nu inte längre subventioneras till...

Av Sara Modigh - 21 april 2021 14:30



Det har gått en lång tid sedan jag skrev sist, och det är mycket som har hänt under det senaste året. Jag har flyttat till en egen lägenhet, jag har fått en ny kontakt inom psykiatrin kallat Voss-teamet och jag har fått boendestöd som hjälper till oc...

Av Sara Modigh - 17 februari 2020 20:15

   ┏━━━━━━༻❁༺━━━━━━┓ MS-plack   Corpus callosum (Hjärnbalken ) - Multipla halvcentimeter stora förändringar   Centrum semiovale (Centrala...

Av Sara Modigh - 13 februari 2020 12:36

Det är så svårt att hitta mening med det här. Livet känns så hopplöst men vi har en vacker värld.  Så varför kan jag inte leva som jag bör. Vill känna att jag tillhör men är bara till besvär.    Så kan du lyfta mig från hålet jag har fastna...

Av Sara Modigh - 20 december 2019 04:47

Jag måste sova, men jag kan inte. Alldeles för mycket tankar snurrar runt inom mig. Jag får inte tyst på dem vad jag än gör. Så fort jag sluter ögonen kommer tankarna och med dem kommer ångesten. Jag vet inte vart jag ska göra av allt som virvlar...

Om Mig


Hej! Mitt namn är Sara och jag lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att öka kunskap och minska tabun

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Kategorier

Arkiv

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Skapa flashcards