En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Alla inlägg den 2 oktober 2014

Av Sara Modigh - 2 oktober 2014 10:45

 

   

Blir hela filmen förstörd för att pippis pappa är en Söderhavskung??

 

 

Är man inte svensk om man inte älskar ordet neger och använder det så ofta man kan?

 

 

Jaha, är det? På vilket sätt är det mer rasistiskt att ta bor rasistiska slurs i en barnbok?

Berätta gärna!

 

Nä fy jag orkar inte.. Hur kan man bli så upprörd över att ett ord ska klippas bort ur en barnfilm?

Varför varför varför är det så viktigt att använda ordet neger? 

Varför vill vuxna människor skydda detta? 

Över trettiotusen människor har gått med i gruppen jag just blev inbjuden till. En grupp jag aldrig kommer gå med i!

 

Det jag slås av är hur vuxna människor blir arga och tar illa upp för att man vill göra en liten minimal ändring för att barn inte så få sitt självförtroende slaget i spillror och för att barn inte ska känna sig kränkta av en klassisk barnfilm. 

Tänk dig själv att du som barn tittar på tv med dina vänner och du ensam blir utpekad i filmens värld som något roligt, något att skrattas åt. 


Låt oss tänka på det här på ett sätt som du förstår lättare?

Säg att vi var djur istället. Säg att Pippi Långstrump och alla hennes vänner var fina hästar, stora starka och högtvärderade. Du själv är en gris, men har många vänner som är hästar. Du bor i ett samhälle där hästar ofta skrattar åt dig. Du blir inte respekterad på samma sätt som hästarna och hästarna får oftast fördelar som du inte får. 

En dag efter skolan går du hem till en hästfamilj med dina kompisar.

Där sätts filmen "Pippi Långstrump" på. 

Mitt i filmen börjar Pippi grymta som en gris och trycka upp mulen för att det ska likna en grisnäsa, detta medans Tommy och Annika skrattar högt åt hur rolig Pippi är.

Alla hästkompisarna skrattar högt, du försöker skratta med. Men i ditt lilla grishjärta skär det till som om en kniv just skurit dig där. Du känner dig så ledsen och utskrattad.


Du går hem och gråter dig till sömns den kvällen...


Är det sådana känslor vi vill framkalla hos barn i en barnfilm?


Nej det är det inte. Detta är en gammal film och precis som mycket gammalt måste det uppdateras för att följa utvecklingen i samhället. För tack gode gud att vi faktiskt utvecklas. 

För bara decennier sedan hade kvinnor ingen rösträtt, Vi använde mörkhyade som slavar, Kvinnor fick inte tala om de inte blev tilltalade först, homosexuallitet klassades som en sjukdom och så vidare. 


Ska vi inte sträva framåt istället för bakåt i samhället?


Ni som skriver att era barn minsann ska få ha originalen, för de är de ända rätta. Läser ni originalen på alla böcker?

Där det är Snövits biologiska mamma som vill döda henne. Där Törnrosa blir våldtagen i sömnen och vaknar först efter att ha fött tvillingar, när en av tvillingarna suger på hennes finger och därmed suger ut giftet. Det slutar inte där, utan kungen som våldtog henne blir kär, vilket hand fru drottningen ogillar skarpt och försöker döda tvillingarna genom att koka dem och få kungen att äta upp dem och även bränna Törnrosa på bål.

I Askungen där styvsystrarna skär av sig tår och hälar för att passa i skorna, Vilket prinsen upptäcker när han ser blod i skorna. Och detta kanske är lite av en spoiler alert..Men Ariel DÖR, för prinsen gifter sig med en annan kvinnan. 

 

Jag menar jag tyckte Disney versionerna var otäcka när jag var liten.. 

 

Att ta bort ett ord ur böckerna eller filmerna, att ta bort en gest kommer inte förändra vem Pippi är. 

Det kommer inte förstöra berättelsen och framför allt gör vi att fler barn kan få uppskatta Pippi. 

Om Mig


Hej! Mitt namn är Sara och jag lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att öka kunskap och minska tabun

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Kategorier

Arkiv

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Skapa flashcards