En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Direktlänk till inlägg 24 oktober 2014

Fysiska och psykiska begränsningar

Av Sara Modigh - 24 oktober 2014 17:30

Jag har gjort otroligt många framsteg den senaste tiden. Framsteg som jag är glad över. Men samtidigt finns det alltid en baksida av allt. 

Det känns som om omgivningen ibland glömmer bort de begränsningar som finns i mitt liv. 


Det finns saker som jag verkligen inte klarar av! Det spelar ingen roll hur mycket jag utvecklats det går bara inte!

Jag kan inte, jag orkar inte, så sluta pressa mig!


Jag tycker det är så fruktansvärt jävla jobbigt med alla förväntningar på vad jag ska klara nu. Bara för att man gjort framsteg så förväntas man helt plötsligt klara de allra största utmaningar man har. Man ska klara precis allt!


Det känns som om det finns människor som inte riktigt förstår att jag redan gör precis allt jag kan. Så orden "men kan du inte", "men om du gör så", "går det inte om" är så kränkande!

Jag kämpar allt jag kan, tro mig jag har försökt på alla vis jag kan, orkar och förmår..SÅ NEJ JAG KAN INTE! Låt mig göra saker i min egen takt och efter min egen förmåga. Jag måste själv få avgöra vad jag klarar av och inte!


Alla hinder jag någonsin kämpat för att ta mig över känns så otroligt små och bortkastade ..helt obetydliga. För jag har ju fortfarande hinder kvar och så länge jag har det så ska fokus bara ligga i att trycka upp det i mitt ansikte och få mig att känna mig som en värdelös skit för att jag inte klarar av det ni tycker att jag ska klara.


Jag mår så himla dåligt för allt jag önskar är att få känna att jag duger som jag är. Men varje gång jag 

ställs in för hinder som omgivningen förväntar sig att jag ska klara så mår jag så fruktansvärt dåligt. Jag känner mig så misslyckad och all min kamp känns meningslös, för vad jag än gör kommer jag aldrig duga. 


Jag vet att jag borde kämpa för mig själv och för att själv må bättre. Men det är inte lätt när man lever i ett samhälle som säger att man ska kämpa för att passa in i en Svensson-norm. 

Skit samma hur du mår, bara du jobbar, betalar skatt och fungerar i vardagen. 


Just precis nu känner jag mig tyngd av det folk förväntar sig av mig, jag känner mig ledsen och oförstådd. Det känns som att människor i min närhet inte förstår att jag inte har en millimeter kraft över till mer kamp just nu.


Jag känner mig som en dålig människa för att jag inte klarar det som ni vill att jag ska klara. Men jag gör verkligen ALLT!


Just nu vill jag helst bara lägga mig ner och ge upp helt och hållet för att allt är så jobbigt och svårt. Men jag kämpar så jävla mycket varenda sekund i mitt liv för att mota bort ångest, negativa tankar och jag har alltid ont och mår dåligt. 


Så snälla just give me a break!



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara Modigh - 27 april 2021 20:34

När man äntligen hittat något som fungerar, när jag äntligen börjat få kontroll på min sömn och min dygnsrytm. Vad händer då?  Jo, läkemedlet jag tar för att hjälpa mig komma till ro och bli trött på kvällarna ska nu inte längre subventioneras till...

Av Sara Modigh - 21 april 2021 14:30



Det har gått en lång tid sedan jag skrev sist, och det är mycket som har hänt under det senaste året. Jag har flyttat till en egen lägenhet, jag har fått en ny kontakt inom psykiatrin kallat Voss-teamet och jag har fått boendestöd som hjälper till oc...

Av Sara Modigh - 17 februari 2020 20:15

   ┏━━━━━━༻❁༺━━━━━━┓ MS-plack   Corpus callosum (Hjärnbalken ) - Multipla halvcentimeter stora förändringar   Centrum semiovale (Centrala...

Av Sara Modigh - 13 februari 2020 12:36

Det är så svårt att hitta mening med det här. Livet känns så hopplöst men vi har en vacker värld.  Så varför kan jag inte leva som jag bör. Vill känna att jag tillhör men är bara till besvär.    Så kan du lyfta mig från hålet jag har fastna...

Av Sara Modigh - 20 december 2019 04:47

Jag måste sova, men jag kan inte. Alldeles för mycket tankar snurrar runt inom mig. Jag får inte tyst på dem vad jag än gör. Så fort jag sluter ögonen kommer tankarna och med dem kommer ångesten. Jag vet inte vart jag ska göra av allt som virvlar...

Om Mig


Hej! Mitt namn är Sara och jag lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att öka kunskap och minska tabun

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Kategorier

Arkiv

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Skapa flashcards