En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Alla inlägg den 10 november 2014

Av Sara Modigh - 10 november 2014 12:00

Ja jisses vilken helg det har varit. I fredags, direkt när Jakob kom hem från jobbet Packade och lastade vi bilen och lämnade katterna hos farmor och farfar så att vi kunde åka till Uppsala.
Jakobs bror fyller nämligen trettio så det var lite firande för familjen i helgen.

Även om det var svårt och jobbigt så är jag glad att jag följde med. Alla gjorde allt för att det skulle bli så bra som möjligt för mig. Jag kände mig väldigt krånglig och i vägen i bland men det gick bra ändå. 

Jag har skrivit mycket både inför och under helgen för att bearbeta mina känslor och tankar. 

Men det är ingen jag vill dela med mig av just nu. Jag vill inte skriva något som kanske sårar min familj. För faktum är ju att det hänt innan att mitt dåliga mående sårat. 


Så jag väljer att inte skriva om allt jag känt och tänkt för nu är resan avklarad och det är onödigt att dra upp då. 


Vi åkte som sagt på fredagseftermiddagen så vi var inte framme i Uppsala förrän vid åtta tiden.

När vi kom dit så satt vi och ratade lite och kollade på lägenheten. Jakobs bror hade även hyrt ett Gästrum i källaren på ett hus bredvid. Men jag vågade inte sova där för rummet bredvid var också uthyrt och toaletten var ute i korridoren.

Jag har väldigt svårt för att gå på toa när det är folk i närheten, och så vaknar jag 3-4 gånger varje natt för att gå på toa. På grund ut av min ms sover jag ju också i bara trosor för det går inte att sova annars. Så att klä på sig och klä av sig femhundra gånger per natt kändes alldeles för jobbigt.

Samtidigt så kan jag inte heller sova om det är folk i närheten.

För vi hade ju fått sova i Simon och Jennys gästrum så hade Jakobs föräldrar kunnat sova i gästrummet. Men då ligger jag vaken tills alla somnat och sen sover jag så dåligt för jag vågar inte sova när någon vaknat. Så jag ligger alltid på helspänn hela natten och halvsover i väntan på att någon vaknar så att jag också måste gå upp.


Sovandet löste sig som så att Jag och Jakob fick bo i Jakobs systers lägenhet och Paulina bodde hos Simon och sov på hans soffa. Lite omständligt men det bästa för att det skulle fungera för mig.    

På lördagen så började vi dagen med att Jakob for iväg och letade fram lite frukost till oss

 

Efter att vi ätit var det dags att åka till Simon och mötas upp så att vi skulle kunna gå på stan och titta runt.

Det var trevligt att se Uppsala. Men tråkigt att de inte hade så mycket speciella och roliga affärer. Det var ju mest samma skit som finns överallt. Vi gick på stan tillsammans en stund.

     

 

Vi var inne i två spelaffärer och någon inredningsbutik i alla fall och vi gick och jag och Jakob tittade på domkyrkan.

   

 

Sedan mötte vi upp en kompis till Jakob som vi gick och åt lunch tillsammans med. Vi mötte upp resterande familj på fiket och satt där och pratade rätt länge.

 

Sedan åkte Jag, Jakob och Paulina till en secondhand butik, men jag måste säga att jag tyckte att den inte hade så mycket kul så det var ju lite tråkigt. 

Jag tycker om att gå på secondhand man kan inte så roliga saker och kläder där. 

 

Sedan bar det av hem till Simon igen för det blev tjusig middag Älgstek, med potatisgratäng och rödvinssås. Väldigt fin mat :)

och sedan blev det mörk chokladtårta till efterrätt. Jag kunde varken äta tårtan eller såsen men det gjorde inte så mycket. Potatisgratäng är ju rätt krämigt i sig och jag  fick en bulle istället för tårtan så jag slapp få migrän :P

Då kände jag mig lite krånglig men det gick ju bra ändå. 


Efter maten var det dags för presentöppning och Simon fick av oss ett internskämt. Men det såg i alla fall ut såhär:

 

Denna bild använde vi som omslag på förpackningen med pingvindräkten som vi gav Simon i trettio års present. 

Skämtet är i det stora hela att Simon och några kompisar var utklädda till pingviner när en man gick förbi och sa till sin femåriga son " Titta Tim, Morötter" och pekade på de som var utklädda till pingviner.

Så därför tyckte vi att han kunde behöva en ordentlig pingvindräkt. 


Vi spelade också lite spel under både lördagen och Söndagen. Bland annat så spelade vi Boonanza som Jakob köpte i en av spelbutikerna. 

Det spelet tyckte jag var roligt.


På Söndagen hann vi inte med så mycket mer än att äta lite och spela spel innan vi skulle ta och åka hem. 

Vid två rullade vi ifrån Simon och vi var på väg hem. 


Jag och Jakob bestämde att vi skulle ta och åka och köpa lite godis att ha i bilen och då kände vi att vi gör det här i Uppsala så vi inte behöver köpa godis på en mack eftersom det är så dyrt där. Vi körde till Ica som vi visste vart det låg men där fanns ju inga parkeringsplatser. 

Så vi körde åt ett annat håll för att se vart vi skulle hamla och efter många om och men hittade vi ett Willys där vi kunde köpa några chokladbitar. 

Äntligen var vi på väg igen.


Vi körde på, men det hade tagit nästan en timme att hitta en affär och handla. 

När vi åkt en bit, hände det som inte fick hända. Vår bil totaldog mitt på motorvägen innan vi ens hunnit fram till Stockholm. 

Vi fick ringa efter en bärgare som fick bogsera oss till närmsta verkstad, som då låg i Akalla. 

Medan vi väntade på att Bärgaren skulle komma så fick vi ringa Jakobs föräldrar som var en timme före oss så att de fick vända. 

 I den stunden. När vi satt där i bilen på motorvägen och för varje bil som for förbi så kände man hur hela bilen svajade så verkligen skakade jag av ångest. 


Hundratals kilometer hemifrån med massor av packning och ingen trygghet av en egen bil att färdas i. 

Min mardröm slog in. Jag sa flera gånger innan resan att jag inte trodde att vår bil skulle klara den. 

När bärgaren kom så bogserade vi som sagt till Akalla

 

Och där mötte Jakobs föräldrar upp oss så vi kunde flyta över allt som låg i bilen till deras bil. Det blev trångt, men inte så trångt som vi trodde först så vi fick plats alla i bilen med all packning och vi löste det genom att jag fick sitta fram och Jakob kunde köra så att det kändes bäst för mig. 

Jag tycker att det är lite trångt i bilar så får lätt panik men har svårt att säga till när det blir för mycket. Så att Jakob var den som satt bredvid känns bäst då det bara är honom jag skulle kunna säga något till. 


Så Jakob körde och vi stannade på vägen hem och åt korv med mos på Statoil och vid nio var vi äntligen hemma igen. 

Det var skönt att det gick att lösa allt i alla fall. Eller nästan allt. Vi har ju från och med nu ingen bil längre. För vi har inga mer pengar att lägga på skrothögen. Det är inte värt pengarna och tiden att bogsera hem den igen och vi har inte råd att laga den på en verkstad uppe i Stockholm för att sen ta tåget dit och köra hem den när den är klar.


Så vi får väl se hur vi gör med bil nu. Jakob måste ju ha bil till jobbet nu när han jobbar i Bodafors. 

Det tar ju oerhört lång tid att åka bussar och tåg för att ta sig dit. 

Vi tar oss ju inte heller hem till våra föräldrar utan bil så vi kommer ju bli väldigt låsta om man inte har en bil, men samtidigt så undrar man ju om det är värt att köpa en till. 

femtiotusen lade vi på den bilen vi haft nu i typ ett år.  Vi har inga pengar till sådant. 

Jag vet inte hur vi ska klara oss utan bil. Jag tål ju varken kyla eller värme så jag får väl stanna hemma under hela sommaren och vintern och bara gå ut när det är vår och tidig höst. 


Nä vi måste ha en bil. Jag kommer inte klara mig annars. Bilen är det som gjort att jag kunnat bryta min isolering från första början. 

Men hur ska man göra?

Köpa en billig gammal Volvo och ha så länge den rullar, eller ta ett lån och köpa en nyare bil och hålla tummarna för att den aldrig går sönder? 


Usch, att livet ska vara så komplicerat. 


Jaja, nästa gång vi åker till Uppsala tar vi tåget!

Det har ju vart trevligt där ändå efter alla om och men. 

Om Mig


Hej! Mitt namn är Sara och jag lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att öka kunskap och minska tabun

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Kategorier

Arkiv

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Skapa flashcards