En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Direktlänk till inlägg 20 december 2014

Sex stycken år

Av Sara Modigh - 20 december 2014 10:30

Idag är det sex år sedan Jag började flytta mina saker från min mamma och in i min och Jakobs lägenhet. 

 

Sex år, det är ju inte klokt egentligen. 

Har det verkligen gått så lång tid sedan jag flyttade hemifrån. Jag känner mig gammal, och det känns som om tiden rinner iväg och jag känner mig dålig som inte uppnått mer under alla dessa åren. 

Jag mår väldigt dåligt över att inte ha någon utbildning eller att jag inte har nått jobb. 

Men jag vet allvarligt talat inte om jag ens skulle klara av ett jobb.. i alla fall inte som det är just nu. 


Sen börjar jag känna mig väldigt klaustrofobisk när jag sitter hemma i lägenheten. Det är trångt och vi får inte riktigt plats längre. Men vi har inte råd, tid eller ork till att flytta. 


Jag har trivts jättebra här under många år, och det kanske bara är för att jag är i en svacka i mitt mående och att det då går ut över lägenheten. Men just nu trivs jag inte här längre. 

Allt är fult, stökigt och trasigt och jag känner mig lika dan när jag sitter här och möglar hela dagarna. 


Även om den värsta stressen med skolan lagt sig och jag inte längre är så labil i mitt humör så mår jag fortfarande mycket dåligt. 

Jag känner mig ensam och dålig. Jag är jätterädd för framtiden. Hur ska vi någonsin klara oss? 

Jag kan inte bo här i denna lilla skitlägenheten i all evighet. 


Att allt ska vara så svårt. Jag önskar så att jag vore frisk och funktionshinderfri. Vardagen vore så otroligt mycket lättare om man klarade av att utbilda sig och ha ett jobb. Om man slapp oroa sig över pengar jämt och faktiskt hade råd att leva. 

Men ja, jag får väl vara glad att jag har någonstans att bo överhuvudtaget. 

Jag har en egen säng att sova i och jag har mat på bordet så jag inte behöver gå hungrig.

Det finns ju alltid de som har mindre.

Jag borde vara glad och tacksam för det jag har i stället för att må dåligt över det jag inte har.

Ska försöka ta mig ur den här härvan om framtidsdrömmar som får mig att må skit för att det känns som om jag aldrig kommer nå dem. 

Bättre att försöka må bra i det jag har. 


 

Jag har ett hem, det är varmt, det ger mig skydd, jag har en tv och jag har Netflix så jag kan titta på film och serier, jag har mat och jag har tid att sova och jag har en dator så jag kan blogga. Vi har en bil så vi kan ta oss runt. Jag har kläder, även om många är ärvda så har jag i alla fall något att ta på mig så jag slipper frysa. 

Jag har möbler, även de många ärvda eller köpta begagnade. Men jag har en säng att sova i, en tv-soffa att sitta i och bord att äta vid. 


Så ja, egentligen är jag väldigt tacksam över det jag har. 

Jag är väldigt glad för att jag har min lägenhet även om jag är ledsen på den emellanåt. 


 
 
Sara

Sara

20 december 2014 12:41

Hej Sara! Vad tråkigt att du mår sämre. Förstår att det är svårt med utbildning när du inte mår bra. Men det kommer. Jag hade en yngre kompis som läste till vårdadministratör 2 år (läkarsekreterare) lite mer stillasittande än än undersköterska men ändå vården. Du ör duktig på att skriva, på datorer och är social när någon pratar med dig skrev du. Kanske nått för dig? Jag tycker ditt hem ser jättefint ut!!! Tycker jag känner igen de fina hyllorna. Tiden går fort! Minns när ni flyttade till radhuset (ja fjällgatan med) och du fick tapeter med några solar eller var det månar på? Stor kram!

http://mariasdagbok.blogspot.se

Sara Modigh

20 december 2014 12:49

Ja, jag har faktiskt funderat på att utbilda mig till vårdadministratör då det känns som om det är större chans att det är något jag kommer orka jobba med i framtiden.

Ja, det är mammas gamla hyllor, fick ärva de av henne. Tycker väldigt mycket om dem.
och ja visst går tiden fort.
och ja det var solar som var på tapeterna. Massa svarta små solar haha :)

Kram!

 
Zara

Zara

20 december 2014 22:46

Jag tycker du är grym! Du har utvecklats så himla mycket bara det senaste året!
Jag tänkte nyligen efter vad jag gjort det senaste halvåret och det kändes verkligen bra att "upptäcka" vad man gjort.
Så det kan jag tipsa om att göra!

Det med skolan ser inte jag som ett misslyckande. Jag tycker du är grym som försökte och jag tror att du i framtiden kommer fixa att plugga. Du har säkert lärt dig nu lite vad som funkar och inte funkar för dig oså.

Massa kramar <333

http://onkens.blogspot.com

Sara Modigh

21 december 2014 10:16

Tack så mycket

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara Modigh - 27 april 2021 20:34

När man äntligen hittat något som fungerar, när jag äntligen börjat få kontroll på min sömn och min dygnsrytm. Vad händer då?  Jo, läkemedlet jag tar för att hjälpa mig komma till ro och bli trött på kvällarna ska nu inte längre subventioneras till...

Av Sara Modigh - 21 april 2021 14:30



Det har gått en lång tid sedan jag skrev sist, och det är mycket som har hänt under det senaste året. Jag har flyttat till en egen lägenhet, jag har fått en ny kontakt inom psykiatrin kallat Voss-teamet och jag har fått boendestöd som hjälper till oc...

Av Sara Modigh - 17 februari 2020 20:15

   ┏━━━━━━༻❁༺━━━━━━┓ MS-plack   Corpus callosum (Hjärnbalken ) - Multipla halvcentimeter stora förändringar   Centrum semiovale (Centrala...

Av Sara Modigh - 13 februari 2020 12:36

Det är så svårt att hitta mening med det här. Livet känns så hopplöst men vi har en vacker värld.  Så varför kan jag inte leva som jag bör. Vill känna att jag tillhör men är bara till besvär.    Så kan du lyfta mig från hålet jag har fastna...

Av Sara Modigh - 20 december 2019 04:47

Jag måste sova, men jag kan inte. Alldeles för mycket tankar snurrar runt inom mig. Jag får inte tyst på dem vad jag än gör. Så fort jag sluter ögonen kommer tankarna och med dem kommer ångesten. Jag vet inte vart jag ska göra av allt som virvlar...

Om Mig


Hej! Mitt namn är Sara och jag lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att öka kunskap och minska tabun

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Kategorier

Arkiv

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Skapa flashcards