En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Alla inlägg den 3 januari 2015

Av Sara Modigh - 3 januari 2015 10:00

Ett nytt år har börjat och många ser detta som en chans att sätta nya mål och börja om på nytt. 

Nyårslöften för mig känns som något man säger på nyår och två dagar senare är det brutet. Många gånger handlar det om livsstilsförändringar som "jag ska gå ner i vikt", "sluta äta godis" eller "Jag ska sluta röka".

Jag själv har aldrig haft några nyårslöften och kommer heller aldrig ha det då jag upplever det som tomma löften.

Ge aldrig några löften du inte kan hålla tycker jag. 


Däremot kan man sätta upp mål, ha en bild om vad man skulle vilja uppnå och något att kämpa mot. Sen om det tar ett eller tio år att nå målet spelar inte så stor roll. 

Jag tror att många blir hindrade när de bestämmer att "i år ska jag gå ner i vikt" (eller vad nu löftet var). För går det ett par månader utan framsteg så känner man helt plötsligt att man aldrig kommer hinna nå sitt mål innan året är slut och då ger man upp. 

Jag tror också att det är många som tänker "Jag sluta på nyår" och skjuter upp att sluta röka till exempel. 

Alla dagar är utmärkta dagar att starta en ny vana på. Så strunta i allt det där med nyårslöften. Det fungerar inte ändå. Risken är ju att man ger löften man inte kan hålla och misslyckas år efter år med att sluta äta godis, sluta röka och gå ner i vikt och detta kan ju på sikt påverka självförtroendet. Man upplever att man inte kan något och misslyckas med allt man försöker med. Det kommer ju tillslut leda till att man aldrig vågar göra förändringen att sluta röka för man känner att man ändå inte kommer klara det. Även fast man kanske skulle kunna det om man bara lät det ta den tid det tar.  


Jag kanske bara har en felaktig bild av detta med nyårslöften eller håller ni med mig?

Har ni haft några nyårslöften som ni hållit?



Om Mig


Hej! Mitt namn är Sara och jag lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att öka kunskap och minska tabun

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Kategorier

Arkiv

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Skapa flashcards