En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Alla inlägg den 14 januari 2015

Av Sara Modigh - 14 januari 2015 13:00

 


Jaha, och så dök detta upp i mitt nyhetsflöde. En väldigt smal och söt tjej hyllas för sina extrakilon och äter en bulle till frukost med orden "Lite celluliter har alla - no biggie"


Vad är det för bild som vi egentligen sänder ut till unga tjejer med det här?

Det är okej att ha extra kilon om vi fortfarande är väldigt smala? 

Att överhuvudtaget kalla det "extra kilon" som om hon hade några över tycker jag känns väldigt väldigt konstigt, och att skriva att hon trotsar alla idealen för att hon käkar en bulle till frukost? Alltså nej!

Hon är en smal tjej som uttalar sig att hon alltid varit smal och i texten skrivs det också att hon ska sluta äta socker för att bli mer hälsosam. Så att ingen får för sig att det är okej att äta bullar till frukost. 

För den bilden kan man ju inte sända ut till folk. 

Så istället för att bli ett hyllande inlägg för kvinnor som vågar bryta normen och idealen så blev det ju precis tvärt om. En smal tjej som går upp några kilon, får lite större rumpa men klassas ändå som smal och som tjatar om att ändra sin kost för att uppnå det där "hälsosamma" idealet som ligger över oss alla. 


Fitness är det nya idealet som alla förväntas leva upp till. Men ska vara hälsosam, sluta äta socker och gärna träna flera gånger om dagen. Räkna kalorier, bara äta bra saker och vad som är bra är otroligt svårt att reda ut för det beror helt på vem man frågar. 

 

Jag tycker inte det finns något att hylla i det där blogginlägget som Zara skrev, visst kul för henne att hon har gått upp i vikt på de rätta ställena och känner sig sexig. 

Men jag tycker inte på något sätt att det är så revolutionerande att det ska skrivas i media om hur hon "bryter idealen". För det gör hon inte. 

Hon känner sig sexig för att samhället bestämt att det är snyggt med smala tjejer med stora rumpor. 

Hade hon istället bara lagt på sig fett på magen och det sett ut som hon hade fått en ölmage och hon skrev så där då hade det vart en annan femma. För det är INTE ett ideal idag.

Förstår inte folk det problematiska med att normalviktiga hyllas för att de trivs i sin egen kropp med alla sina "extrakilon" som inte ens existerar.


Varför inte låta tjocka tjejer få lite plats i media när man talar om att bryta smalhetsidealen som finns för tjejer?

Eller tjejer eller killar som på riktigt inte passar in i det ideal som vi förväntas leva upp till och som ändå är självsäkra och älskar sig själva som de är?  Riktiga förebilder och inte alla dessa "Jag är normalviktig, vit och söt och jag älskar mig själv som jag är"

Det är inte så svårt att uppnå det när man ser ut så som man förväntas se ut och har miljoner starka förebilder att identifiera sig med. 

Vart vi än vänder oss ser man smala vita kvinnor i all media. Det är det som är idealet och har varit under lång tid. 


Så nej Zara Larsson trotsar inga ideal genom att vara vit, smal och älska sig själv!


Kom tillbaks igen när du har tjugo kilos övervikt och säg det där så får vi väl se hur hyllad du blir!


Tillslut vill jag bara säga, Älska dig själv som du är oavsett om du passar in i ideal eller inte. 

Alla är vi värdefulla och värda att älskas. 



Always be yourself!

 

 Unless you can be Batman, then always be Batman ;) 


Om Mig


Hej! Mitt namn är Sara och jag lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att öka kunskap och minska tabun

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Kategorier

Arkiv

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Skapa flashcards