En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Alla inlägg den 4 mars 2015

Av Sara Modigh - 4 mars 2015 12:30

 

Försöker trivas med min kropp och ibland är det svårt. 

Just nu är jag i en period då jag tittar mig i spegeln och bara ser allt fett som jag önskar inte fanns där.

Viket är så lustigt för jag tittar på andra tjejer av större modell och tycker att de är så vackra. Men jag själv ser bara att jag är ett enda stort fult daller. 

Självkänslan är inte den bästa med andra ord. 

Jag har gått upp en del i vikt igen och det gör mig ledsen.

Jag har kämpat med vikten i hela mitt liv och det fungerar inte. Jag försöker att äta bra och jag tycker att jag äter inte så tokigt men ändå går jag upp i vikt. Jag äter en halv fralla tillsammans med lite kvarg och frukt till Lunch och så ett mål mat enligt måltidsmåttet till middag och så lite kvarg, frukt och kex till kvällsmat. Jag tycker inte att det låter som att det är så extremt? Jag menar jag ser folk som käkar fyra ostmackor till frukost, äter gårdagens rester till lunch, kommer hem käkar ännu mera middagsmat och sedan äter kvällsmat och dessutom har mellanmål på allt detta. 

Men jag vet inte. Jag går ju upp i vikt av det jag äter. 

För att gå ner i vikt eller stå still måste jag ligga på så låga kalorier och det är svårt att få energi när kroppen ligger på svältnivå.

Jag mår mycket bättre sedan jag började äta mer igen. Men kilona rullar på allt mer och mer. Men jag kan inte leva på tusen kalorier om dagen, det går inte. Man är trött och ledsen hela dagarna när man inte får i sig någon mat. 


Jag mår bättre fysiskt och egentligen psykiskt också när varje dag inte längre består av ångest och kaloriräknande. Men ändå. Det finns något inom mig som hatar min tjocka kropp så innerligt att jag inte vet vad jag ska ta mig till. 

Men sen i nästa sekund känner jag, varför ska jag må dåligt över något så onödigt som hur jag ser ut? 
Det är ju inte som att jag är värdens fulaste egentligen och vad spelar lite fett och hud för roll på det stora hela? 

Nä, jag måste ta itu med de där tankarna innan det går för långt. Jag har varit i ätstörningsträsket flera gånger i mitt liv och jag vill verkligen inte fastna där. Jag är faktiskt hellre tjock än ätstörd. 

   

Om Mig


Hej! Mitt namn är Sara och jag lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att öka kunskap och minska tabun

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Kategorier

Arkiv

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards