En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Alla inlägg den 5 mars 2015

Av Sara Modigh - 5 mars 2015 10:15

När jag vaknade i morse kunde jag knappt styra min kropp. Jag fick koncentrera mig för varje rörelse för att ta mig upp och ta på mig ett par trosor och för att gå på toa och borsta tänderna. 

Det är som om kroppen inte riktigt vill vakna på morgonen, det tar lång tid för kroppen att komma igång.

Min högersida känns bättre nu igen. Men vänster är fortfarande lite slö.

Det är läskigt när det blir så här.

Jag har känt av det förut också. Men inte så tydligt som idag.

Men jag antar att det var för att jag sov så länge och så tungt efter ett par dagar då jag inte sovit så mycket. 

Ja, MS är en händelserik sjukdom. Ingen dag är den andra lik känns det som.


Igår mådde jag så otroligt dåligt av värmen..Vilken värme liksom?

Men i alla fall. Jag tog p mig ytterkläderna för att gå till Willys och handla lite och innan jag hunnit ut genom ytterdörren var jag helt överhettad. Hissturen kändes som en evighet innan man tillslut kom ut och kunde svalka av sig. 

Det är riktigt jobbigt när det blir så. Sen gick det ganska bra inne på Willys, men när jag kom hem igen kändes det som om hela huden brändes av värmen i min lägenhet.

Jag öppnade balkongdörren och alla fönster som gick att öppna för att försöka vädra ut lite, slängde av mig alla kläder men inget hjälpte. Så fick ta en handduk och blöta med kallvatten och lägga mig ner med den över mig för att inte förgås av värme medans stackars Jakob frös och fick bädda ner sig under duntäcke.

 


Jag har symptom som kommer och går oftast när jag är stressad och trött så kommer det. Man ibland så känner jag av det utan uppenbar anledning också. 

Oftast är det en brännande smärta i ryggen. Det känns som om jag sitter vid något väldigt varmt som värmer enbart mitt ryggslut. Det är otroligt irriterande, det kommer mest fram på jobbiga dagar med mycket ångest, stress och sådant. Men kan också komma ibland om jag frusit mycket under dagen.

Sen är det myrkrypningarna och de känner jag av dagligen. 

Ju mer jag rör benen desto värre blir myrkrypningarna. 

Det sticks och bubblar som om mina ben var fyllda med kolsyra, och vi alla vet ju vad som händer med en kolsyrad vätska om man skakar runt på den. 

När jag sätter mig ner efter att ha varit ute och gått så sticks det väldigt intensivt ett tag.

Men jag är glad att det i alla fall går över. Men när man triggat igång det en gång blir det lättare och lättare att få intensiva myrkrypningar under den dagen.

Det är väl de två sakerna som är de vanligast återkommande problemen jag har.

Den har jag ju saker som jag inte riktigt klarar av som jag mår väldigt dåligt av på ett sätt som inte riktigt går att förklara.

Man känner sig matt, svimfärdig, svettig, illamående, sjuk, darrningar hela kroppen känns som gelé och det är när jag blir utsatt för värme. Men det är svårt, för vad som är för varmt ändras ofta. Ett tag var min egen kroppstemperatur för varmt och en annan dag så kan jag bada eller duscha jättevarmt utan problem. Ibland klarar jag inte av att krama en annan människa för det blir för varmt och andra dagar hår det bra. Ibland kan jag stå med ytterkläder inomhus och en annan dag mår jag pest av det. Så som ni förstår är det väldigt svårt att beräkna. 

Jag får en liknande känsla av att lyfta saker ovanför huvudet. Det känns som om all energi försvinner ur kroppen och jag känner mig verkligen sjuk för jag blir så svag och trött samtidigt som det gör ont och går iskalla stötar genom armarna. 

Det är ganska komplicerat speciellt eftersom jag även har problem att börja mig fram eftersom jag får huvudvärk av det. Det känns som om hjärnan är svullen och utsatt för ett alldeles för högt tryck. 

Det påminner även lite om huvudvärken jag fick efter min lumbalpunktion. Fast inte lika farligt och bara under tiden jag står framåtböjd. 


Jaja, det är bara att lära sig leva med det. 

Om Mig


Hej! Mitt namn är Sara och jag lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att öka kunskap och minska tabun

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Kategorier

Arkiv

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards