En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Direktlänk till inlägg 21 april 2015

Beachkropp

Av Sara Modigh - 21 april 2015 17:45

Jaha, då har hysterin börjat. Man ska gå på ena dieten efter den andra och det ska tränas, tränas och tränas. Allt för att nå den där strandkroppen.

För ve och fasa om man inte har den snyggaste kroppen någonsin när man ska bada?


Jag har inte någon platt mage, inte smala lår, ingen fast rumpa och inga magrutor överhuvudtaget. 

Jag är så trött på den där hysterin med att man ska ändra sin kropp bara för att kunna åka och bada på sommaren. Jag menar varför åker man och badar? Är det bara jag som åker dit för att BADA och inte visa upp min snygga kropp och titta på och bedöma andras kroppar? 


Men ja, det är kanske så att jag är annorlunda. För kroppar bedöms hela tiden. Runt om kring oss så värderas man efter sin kropp och man ska ständigt graderas utifrån skalor efter hur snygg man är, vad som är snyggt och vad som är fel. Man ska hela tiden värderas efter hur "knullbar" man är. 

Det spelar ingen roll om man är ett dugg intresserad, man ska ändå vara snygg nog att  knullas för annars är man en dålig människa. 


       

     

 

 

 

Ett inte helt ovanligt scenario. En man som ska försöka få mig att ändra mig till det HAN tycker är snyggt för att jag ska bli "snygg nog" att knullas. Jag menar VARFÖR i hela friden skulle jag bry mig?

Jag har väl inte hår under armarna för någon annans skull och jag skulle aldrig hela mitt liv raka mig bara för att behaga någon annan!   Allra minst någon random människa på nätet.    

Dessutom så är jag redan gift så om du vill knulla mig eller inte spelar absolut inte någon som helst roll :) 

 


Ja, jag har gått upp i vikt, jag är hårig och mina badkläder är något försmå. Men vet ni vad?



DET SKITER JAG I!


Det är dags att ta tillbaka rätten till sin egen kropp. Min kropp är bara min och det är jag som bestämmer över den!

Dina kroppsfixerade åsikter betyder ingenting för mig. Jag går på stranden för att bada, ha roligt, att svalka mig och umgås med familj och vänner. 


Jag blir så förvånad när jag ser vuxna människor sitta och skamma andras kroppar. Jag kan verkligen inte förstå varför man gör sådant. 

När jag tänker på personer som sitter och tisslar och tasslar om andras kroppar så går mina tankar alltid till tonåringar så när vuxna människor beter sig på det viset så tycker jag det är så konstigt. 

Det är ett så omoget beteende. 


Stör min kropp dig så finns det en väldigt enkel lösning. Vänd bort ansiktet eller slut det som kallas för ögonlocken. Att blunda är faktiskt väldigt underskattat kan jag tycka. 


Så om ni inte tål att se en människa i badkläder så blunda nu!

     

Det här är jag, precis så som jag ser ut just nu. 

Jag är inte smal och vältränad, Jag har ingen fint brunbränd hy och jag har inte rakat bort ett enda hårstrå från min kropp. 

Det är så här jag ser ut. Jag är en blek, tjock liten tjej med tydliga spår av ett dåligt mående. 

Jag skämdes länge så mycket att jag aldrig vågade åka och bada både på grund av min vikt och på grund av mina ärr. 

Jag lade alldeles för mycket vikt på vad andra tyckte och tänkte om mig eller ja, snarare om min kropp. 

Men jag har insett att vad någon annan tycker om mig grundat på vad de tycker om min kropp inte har någon betydelse så länge jag själv trivs och mår bra. 

Det finns så mycket viktigare saker i livet än att ha en snygg modellkropp. 

Alla människor är så mycket mer än bara det yttre och jag tycker synd om människor som är så snabba med att döma någon annan bara för att de inte är snygga nog. 


Vad spelar det för roll om mina lår går ihop, om jag är blek eller har håriga ben och armhålor så länge jag trivs och mår bra?


Kasta bort alla ideal och mål och gå och bada!

Låt inte drömmar om en annan kropp få dig att skjuta upp ditt liv. Lev nu med den kropp du har!

Man vet aldrig när din tid tar slut så uppskatta att du faktiskt kan åka och bada på sommaren. 

Sen jag fick Multipel skleros så har jag fått en helt annan syn på livet. Vi måste verkligen leva varje dag för man vet inte hur morgondagen kommer att se ut. 


Så dra på dig dina badkläder och åk iväg och bada med just din beachkropp så mycket som du bara vill och kan. Jag hoppas att jag kommer få en lika bra sommar som förra året med massor av bad och skoj.

 

 
 
issa

issa

21 april 2015 18:30

Så bra skrivet! De får ta dig för den du är och passar det inte kan de ju gå liksom. Jag rättade mig väldigt mycket efter mitt ex och gjorde si och så och inte det jag ville eller inte ville... Blev en ond cirkel som ledde till att jag blev negativ och var aldrig glad.. Så den tiden är över, jag gör vad jag vill och det gör alla andra också. Ingen ska behöva rätta sig efter någon annan vad gäller utseende osv. Stark är du!

http://www.izzieblue.bloggplatsen.se

Sara Modigh

21 april 2015 18:34

Tack så mycket, och skönt att höra att du kommit ur det negativa och gör vad du vill!

 
Anna

Anna

21 april 2015 20:27

Stort tack för ditt inlägg. Precis vad jag behövde läsa:-) Du är jättefin som du är och det är förmodligen jag med, jag har bara svårt att se det:-)

Kram

http://sneckan81.bloggplatsen.se

Sara Modigh

21 april 2015 20:46

Tack själv för en fin kommentar :)

 
Ingen bild

Maria

22 april 2015 19:14

Hej! Jag är själv en badälskare och gladde mig så åt din förra badsäsong där du betygsatte baden. Jag är tjock och badälskare och det var min man också, men vad vi njöt av att bada och känna oss fria och lyckliga!

Sara Modigh

22 april 2015 20:27

Ja, jag älskar att bada och jag tycker det är så tråkigt att det är så många som vill bada men inte vågar för att de skäms över sina kroppar.

 
Ida

Ida

23 april 2015 10:47

Hej! Jätte bra inlägg trodde jag var ensam om att chatta men kan man säga idioter som tycker sig själv vara störst snyggast i världen. Och jag känner att jag vill inte lära känna människor för jag klarar inte av att höra att jag är ful och tjock. Men jag vet att jag är vacker som jag är men all det försvinner när någon säger att jag är ful tjock äcklig. Har inte vågat bada på 9år för jag är för rädd för att någon säger att säga att jag är tjock och äcklig. Var på stan igår och gick förbi ett gäng ungdomar och dom stannade upp mig och frågade när jag skulle börja träna för att jag är så fet att jag inte borde få gå på stan för dom blev äcklade av att se mig. Så idag så känns inte mitt självförtorende på topp och jag vill inte lämna lägenheten för att det ska hända igen.

http://imaturtle.bloggplatsen.se

Sara Modigh

23 april 2015 14:22

Så tråkigt att höra att du mår så dåligt.
Det är fruktansvärt att andra människor lägger sig i och förstör för andra på det där sättet.

 
Bodypalace

Bodypalace

13 maj 2015 14:18

Bra inlägg! Får jag dela det på min bloggs facebook? :)

http://bodypalace.se

Sara Modigh

13 maj 2015 15:09

Det får du gärna göra :)

 
Vivi

Vivi

13 maj 2015 17:48

Jättebra inlägg, hejja tjejen!! Skönt att vi är fler 😊

http://www.missvivis.se

Sara Modigh

13 maj 2015 18:15

Tack tack :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara Modigh - 27 april 2021 20:34

När man äntligen hittat något som fungerar, när jag äntligen börjat få kontroll på min sömn och min dygnsrytm. Vad händer då?  Jo, läkemedlet jag tar för att hjälpa mig komma till ro och bli trött på kvällarna ska nu inte längre subventioneras till...

Av Sara Modigh - 21 april 2021 14:30



Det har gått en lång tid sedan jag skrev sist, och det är mycket som har hänt under det senaste året. Jag har flyttat till en egen lägenhet, jag har fått en ny kontakt inom psykiatrin kallat Voss-teamet och jag har fått boendestöd som hjälper till oc...

Av Sara Modigh - 17 februari 2020 20:15

   ┏━━━━━━༻❁༺━━━━━━┓ MS-plack   Corpus callosum (Hjärnbalken ) - Multipla halvcentimeter stora förändringar   Centrum semiovale (Centrala...

Av Sara Modigh - 13 februari 2020 12:36

Det är så svårt att hitta mening med det här. Livet känns så hopplöst men vi har en vacker värld.  Så varför kan jag inte leva som jag bör. Vill känna att jag tillhör men är bara till besvär.    Så kan du lyfta mig från hålet jag har fastna...

Av Sara Modigh - 20 december 2019 04:47

Jag måste sova, men jag kan inte. Alldeles för mycket tankar snurrar runt inom mig. Jag får inte tyst på dem vad jag än gör. Så fort jag sluter ögonen kommer tankarna och med dem kommer ångesten. Jag vet inte vart jag ska göra av allt som virvlar...

Om Mig


Hej! Mitt namn är Sara och jag lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att öka kunskap och minska tabun

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Kategorier

Arkiv

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Skapa flashcards