En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Direktlänk till inlägg 27 maj 2015

Internationella MS-Dagen

Av Sara Modigh - 27 maj 2015 12:30

Idag är det då den internationella MS-dagen, så jag tänkte att jag skulle prata lite om

Multipel Skleros idag.

Det är nämligen så att jag vet att det är många runt omkring mig som inte riktigt vet vad MS är eller hur det påverkar mig. Så jag tänkte ta upp lite av de vanligaste frågorna som jag brukar få. 



Vad är det som händer i kroppen? MS är en Autoimmun sjukdom där kroppen attackerar 

ett skyddande lager kallat Myelin som sitter runt nervceller i centrala nervsystemet (CNS). Det vill säga hjärnan och ryggmärgen. 

Enkelt förklarat kan man säga att detta Myelin isolerar nerverna för att nervimpulser ska kunna färdas fortare. Det fungerar lite som plasten runt elkablar.

När man har MS så attackerar alltså kroppens immunförsvar detta myelinet på olika ställen i CNS och det uppstår inflammationer som skadar isoleringen kring nerverna.

 

Då påverkas hur nervsignalerna skickas och det blir glapp, signalerna färdas långsamt eller kanske inte kan komma fram alls. Detta gör ju att man kan få en rad olika besvär beroende på vilka nerver som är drabbade.  Man kan se sjukdomen genom att man får förhårdnader (skleros) eller ärrbildningar och plack som man också kallar det på nerverna när man har eller har haft dessa inflammationer.

 

Vad är ett skov?  

Ett skov är när nya aktiva inflammationer uppkommer och man får nya symptom på sin sjukdom.

Skov innebär alltså att man får en tillfällig kraftig försämring i sjukdomsförloppet. Ett skov uppkommer plötsligt och varar i mellan ett dygn upp till flera veckor.

De symptom man får när man har ett skov kan gå tillbaka helt eller delvis.

Under de första åren är det vanligt att man får ett eller två skov per år, men det kan skifta kraftigt mellan olika personer. Hos en del personer kan det gå flera år mellan skoven, medan andra har flera skov första året. 


Hur påverkar sjukdomen dig?

Jag har haft flera skov och många har lämnat kvar små rester som jag känner av mer eller mindre varje dag. Har nervsmärta i huden på ryggen, myrkrypningar i benen, kan inte lyfta händerna ovanför huvudet utan att få känselstörningar och bli helt utmattad, har fatigue som kommer och går, sen har jag också yrsel och tinnitus

Huvudvärk har jag nästan dagligen, svår värmekänslighet, ont i leder, har en försvagning i vänster sida av kroppen, har dålig balans och måste koncentrera mig väldigt mycket när jag går så blir snabbt trött av att vara ute och gå. Detta är det som jag lever med dagligen och som är rester från alla de skov jag haft.

För det mesta mår jag ju bra och det är bara små saker kvar som blir värre om jag är stressad, har ångest, är trött, anstränger mig fysiskt eller om jag blir förkyld eller om jag utsätts för liknande belastning på kroppen. 


Varför får man MS?

Man vet inte riktigt varför vissa drabbas. Det finns många teorier och det forskas mycket om sjukdomen. Men vad det är som gör att vissa blir sjuka och andra inte det vet man inte. 

Det man vet är att sjukdomen är vanligare hos kvinnor. Det har också visat sig att risken för att få MS är större ju längre från ekvatorn man bor. MS är också delvis ärftlig, 20 % av alla MS-patienter har en nära släkting med MS och det finns även andra faktorer som man tror kan påverka risken att drabbas så som till exempel D-vitamin brist, Cigarettrökning och om man har en infektion med

Epstein-Barrvirus.


Kan jag få MS?

Det finns en risk, precis som att man kan drabbas av cancer så kan man drabbas av MS. 

Men att gå och oroa sig för att man kanske kan bli sjuk är dumt för då är det lätt att glömma att leva medans man är frisk. 

I Sverige finns det cirka 20 000 personer med MS vilket är ungefär 1,8 per 1000 invånare och det är ungefär 10 per 100 000 invånare som drabbas av MS per år. Så risken är väl unge för 0,1% att man drabbas


Finns det ingen bot?

Nej, det finns inget som kan bota sjukdomen idag. Men det finns många bromsmediciner på marknaden och det forskas ständigt efter nya mediciner och behandlingar.

Så bara för att man får diagnosen så behöver det inte betyda att livet är slut. 

Jag mår otroligt mycket bättre idag än vad jag gjorde för några år sedan. Sen jag fick påbörja den behandlingen som jag har idag har jag bara mått bättre och bättre. 

Jag har inte haft några skov på över ett år och placken i hjärnan har minskat vilket är otroligt skönt att veta.


Tveka inte att fråga om det är något ni undrar över. 

Mer kunskap gynnar alla!


© Sara Modigh - En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

 
 
Ingen bild

Carmen

3 juni 2015 05:08

Tack för all info om MS! Mycket bra att ha en dag för att uppmärksamma sjukdomen. Även att man kan samla in pengar till forskning osv. Så man förhoppningsvis ska kunna hitta ännu bättre mediciner och även botemedel!!

Dock kan jag inte sluta oroa mig att jag själv ska drabbas :( Min kära mor drabbades för ca 9 år sen. Har ororat mig ända sedan dess. Kanske kommer sluta att jag åker in på en undersökning om det eller liknade...

Just nu är jag i stort sätt fysiskt frisk. Hoppas jag!!! Men funderingarna kommer! :( Borde kanske prata med någon om det. Känns jobbigt att gå och bära denna oro kring detta. Hmm....

Men fortsätt kämpa Sara! Du är stark!!! /Carmen

Sara Modigh

3 juni 2015 12:28

Ja, jag förstår din oro. Men risken att drabbas är ändå rätt liten och om dagen kommer så får man ta det då.
Det bästa du kan göra är att träna och hålla kroppen så frisk som möjligt ifall det skulle hända.
Den finns det så otroligt mycket bättre mediciner nu och det kommer fler och fler.
Många kan ju leva relativt problemfritt med diagnosen.
Sen jag började med min medicin går inte ens att jämföra för jag mår så mycket bättre.

Jag håller tummarna för dig att du inte drabbas och du vet vart jag finns om du vill fråga något :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara Modigh - 27 april 2021 20:34

När man äntligen hittat något som fungerar, när jag äntligen börjat få kontroll på min sömn och min dygnsrytm. Vad händer då?  Jo, läkemedlet jag tar för att hjälpa mig komma till ro och bli trött på kvällarna ska nu inte längre subventioneras till...

Av Sara Modigh - 21 april 2021 14:30



Det har gått en lång tid sedan jag skrev sist, och det är mycket som har hänt under det senaste året. Jag har flyttat till en egen lägenhet, jag har fått en ny kontakt inom psykiatrin kallat Voss-teamet och jag har fått boendestöd som hjälper till oc...

Av Sara Modigh - 17 februari 2020 20:15

   ┏━━━━━━༻❁༺━━━━━━┓ MS-plack   Corpus callosum (Hjärnbalken ) - Multipla halvcentimeter stora förändringar   Centrum semiovale (Centrala...

Av Sara Modigh - 13 februari 2020 12:36

Det är så svårt att hitta mening med det här. Livet känns så hopplöst men vi har en vacker värld.  Så varför kan jag inte leva som jag bör. Vill känna att jag tillhör men är bara till besvär.    Så kan du lyfta mig från hålet jag har fastna...

Av Sara Modigh - 20 december 2019 04:47

Jag måste sova, men jag kan inte. Alldeles för mycket tankar snurrar runt inom mig. Jag får inte tyst på dem vad jag än gör. Så fort jag sluter ögonen kommer tankarna och med dem kommer ångesten. Jag vet inte vart jag ska göra av allt som virvlar...

Om Mig


Hej! Mitt namn är Sara och jag lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att öka kunskap och minska tabun

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Kategorier

Arkiv

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Skapa flashcards