En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Direktlänk till inlägg 29 maj 2015

5 låtar

Av Sara Modigh - 29 maj 2015 17:00

Vilka 5 favoritlåtar om psykisk hälsa eller ohälsa du vill tipsa om?   


Tipsa och tipsa vet jag inte om man kan kalla det.

Men jag väljer dessa låtar för musiken var för mig en väldigt viktig del av mitt liv när jag mådde som sämst. 
   

Jag lyssnade på mycket musik även om den inte handlade direkt om psykisk ohälsa så var det ändå något i musiken som jag kunde relatera till och som jag kände igen eller fan tröst i när jag mådse som sämst. 
   

Några av de låtarna som jag lyssnade mest på är dessa:


1. 

Sugarplum fairy - Sweet jackie: Den här låten lyssnade jag väldigt mycket på när jag gick i högstadiet. 

"They teach her to be nothing at all. They teach her to shut up, and to sit where they want her to.

Precis så upplevde jag allt i mitt liv. Att alla ville bestämma över mig och att de ville tvinga in mig i en mall som inte alls passade mig. 

Jag skulle vara en fin och duktig liten flicka som bara skulle sitta tyst och aldrig säga ifrån. 


2. 

NIN - Everyday is exactly the same: "Varje dag är exakt den samma", det tyckte jag då. Varje dag var fylld med ångest och jag upprepade samma rutiner och samma känslor stormade varje dag.

"I think I used to have a voice. Now I never make a sound."  En mening som verkligen fastnade i mig för det var precis så som jag upplevde det. Att jag ropat på hjälp så länge och det aldrig var någon som lyssnade. Så jag slöt mig och höll allt inom mig. Detta var också en låt från när jag gick i högstadiet för det var främst då jag relaterade så mycket till musik. Musiken var ju det enda jag hade just då. 



3. 

System of a down - Sad Statue

Detta var från min period av hata mänskligheten och allt som har med männisor att göra period. Jag var arg över alla orättvisor och "What is in us that turns a deaf ear to the cries of human suffering" var en mening som representerade all den frustration jag kände. 

System of a down är en av få grupper som jag faktiskt fortfarande lyssnar på. 


4. 


Limp Bizkit - Eat You Alive : För mig handlade denna låten mer om min ångest och hur jag kände mig jagad av den. Det var som om ångesten skrek "i'd eat you alive".

Texten och musiken beskrev även hur jag kände mig behandlad av de män som jag använde som ett sätt att självskada mig själv med. "But I want you, ain't nothing wrong with wanting you cause I'm a man and I can think what the hell I want, you got that straight?" Hur de hade rätten att att använda min kropp precis hur de ville. 


5. Evanescence - Field Of Innocence

 Finns inte på Spotify, men detta var också en låt som var viktig för mig i högstadiet. 

"I still remember the world
From the eyes of a child
Slowly those feelings
Were clouded by what I know now

Where has my heart gone?
An uneven trade for the real world
Oh! I, I want to go back to
Believing in everything
And knowing nothing at all"


Jag upplevde att jag fick växa upp fortare än andra barn runt om kring mig. De som inte hade större bekymmer än dagens läxor och vem de skulle umgås med efter skolan. 

Jag hade en stor tyngd på mina axlar och jag hade fått uppleva alldeles för mycket smärta redan då. 

Då önskade jag ofta att jag kunde få vara ett litet barn igen. Ett barn som ännu inte fått erfara det helvetet som jag genomgick just då.  - © Sara Modigh - En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet



#5min5maj




© Sara Modigh - En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

 
 
Ingen bild

krille8206

30 maj 2015 20:20

Tack för att du är med och ändrar attityderna mot psykisk ohälsa!! Du har en jätte bra och viktig blogg!

Mvh kristian (H)

Sara Modigh

30 maj 2015 21:43

Tack själv :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara Modigh - 27 april 2021 20:34

När man äntligen hittat något som fungerar, när jag äntligen börjat få kontroll på min sömn och min dygnsrytm. Vad händer då?  Jo, läkemedlet jag tar för att hjälpa mig komma till ro och bli trött på kvällarna ska nu inte längre subventioneras till...

Av Sara Modigh - 21 april 2021 14:30



Det har gått en lång tid sedan jag skrev sist, och det är mycket som har hänt under det senaste året. Jag har flyttat till en egen lägenhet, jag har fått en ny kontakt inom psykiatrin kallat Voss-teamet och jag har fått boendestöd som hjälper till oc...

Av Sara Modigh - 17 februari 2020 20:15

   ┏━━━━━━༻❁༺━━━━━━┓ MS-plack   Corpus callosum (Hjärnbalken ) - Multipla halvcentimeter stora förändringar   Centrum semiovale (Centrala...

Av Sara Modigh - 13 februari 2020 12:36

Det är så svårt att hitta mening med det här. Livet känns så hopplöst men vi har en vacker värld.  Så varför kan jag inte leva som jag bör. Vill känna att jag tillhör men är bara till besvär.    Så kan du lyfta mig från hålet jag har fastna...

Av Sara Modigh - 20 december 2019 04:47

Jag måste sova, men jag kan inte. Alldeles för mycket tankar snurrar runt inom mig. Jag får inte tyst på dem vad jag än gör. Så fort jag sluter ögonen kommer tankarna och med dem kommer ångesten. Jag vet inte vart jag ska göra av allt som virvlar...

Om Mig


Hej! Mitt namn är Sara och jag lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att öka kunskap och minska tabun

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Kategorier

Arkiv

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards