En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Direktlänk till inlägg 9 juli 2015

Semester jämt

Av Sara Modigh - 9 juli 2015 10:45

"Har du semester nu?" 
-Nej, jag är sjukskriven.
"Jaha, då har du ju semester jämt då." 

Nej hörru du! Att vara sjukskriven och ha semester är INTE samma sak!
Jag kan inte ta ledigt från min sjukdom för att kunna koppla av och ha det roligt med familj och vänner. Jag kan inte lämna min sjukdom hemma och åka iväg på en utomlandsresa.

Jag kan aldrig någonsin ta semester från att vara sjuk. 
Jag är alltid sjuk, även om ni inte kan se det så är jag sjuk i inte bara en sjukdom som jag kämpar med dygnet runt år in och år ut utan flera olika sjukdomar och problem.

Mina sjukdomar sitter i hjärnan och därför ser ni inte hur sjuk jag faktiskt är.


Ett brutet ben kan man se men mina sönderärrade nervceller kan ni inte se, så när ni kommer med era "Men du som är så ung och ser så pigg ut kan ju inte vara så sjuk" Ta och lägg ner! Hur många sjukdomar syns på riktigt på utsidan så att ni med bara en blick på en bild kan se vad för sjukdom personen har och hur omfattande den är?

Bara för att jag inte sitter i rullstol betyder inte det att jag inte har problem som jag tampas med dagligen. Problem som jag gladeligen skulle ta semester ifrån om jag kunde!

 Men det kan jag inte, så då får man försöka göra det bästa av situationen. Jag gör allt för att hålla mig över ytan och fokusera på att göra saker jag mår bra av. 

Jag har ett mål i livet och det är att skratta så mycket det går hur jävligt livet än är. 

Så även om jag har en positiv syn på livet, skrattar och ler så är inte mitt liv perfekt.

Det är riktigt jobbigt att vara sjuk, det är en kamp dagligen och det är så mycket jag måste jobba med och tänka på för att inte falla. 


Så nej, jag har inte semester jämt!

 
 
Ingen bild

Johan Gunnbäck

9 juli 2015 11:06

Tack! Bra skrivet! Känner igen det där "fenomenet". Ibland känns det som jag tappat tron på medmänskligheten!

Sara Modigh

9 juli 2015 11:31

Tack själv :)

Förstår att jag inte är ensam om detta. Det är en tråkig attityd folk har när de tror att man lever lyxliv och har semester och bara ligger och latar sig när man är sjukskriven.
Skulle vilja fråga nästa gång de som säger sådär är superförkylda, om de skulle vilja känna sig sådär sjuka och ynkliga resten av livet utan hopp om bättring mot att de får vara sjukskrivna ett tag?
Tror knappast att svaret skulle bli ja då.

 
Annie

Annie

9 juli 2015 12:18

Riktigt bra skrivet!

Att vara sjukskriven är definitivt ingen semester ..
Vad jag känner igen mig i det där som du skriver om,tyvärr.

Sjukskriven=är ju lika med sjuk! eller har dem missat nåt ..

Jag skulle gärna byta om jag kunde, så kunde dem få vara hemma och vara sjuka ..

Är det ok om jag frågar dig lite om MS? jag börjar blir riktigt nojjig. Tror det är nåt annat än diskproblematik nu.
Mina nervstickningar blir bara värre känns det som och jag domnar av i vä fot :( och det sticker jätte mycket i fötterna.
Känner mig även svagare på vä sida, ben och fot.

Hur började dina symtom för MS ( om du minns föstås )? och vad hade du för symtom då? är det lika som du har nu eller annorlunda?

Vet inte än om jag tror att det skulle kunna vara det jag har. Har lite tankar om Borrelia också, ja det snurrar i huvudet nu.
Har läkartid veckan som kommer iaf, hoppas det går bra då.

Förresten kan det "klia" på din hud?

Många frågor här ;) Hoppas det är ok :)

Kramar

http://www.lifebyannie.bloggplatsen.se

Sara Modigh

9 juli 2015 14:51

Det är helt okej att du frågar!
Förstår att du oroar dig. Det gjorde jag också. Jag hade alla möjliga olika symptom men det första jag sökte vård för var att jag vaknade upp en dag och min syn fungerade inte normalt vilket skrämde mig väldigt mycket.
Men vet att jag innan dess hade haft symptom som påverkade min känsel. Jag hade bland annat en period då det hela tiden kändes som jag trampade på något. Det var som om jag hade något i strumpan fast det var inget där.
Sen hade jag även en period då det hela tiden kändes som jag hade något som värmde mitt ena ben.

Efter det första jag sökte hjälp för så hade jag problem med myrkrypningar, "el-stötar" genom ryggraden då jag böjde huvudet, brännande snärta i huden följt av isande smärta, bortdomnad hud, yrsel från helvetet, motorikstörningar, problem med balansen, tinnitus, svår fatigue( trötthet), blev plötsligt akut kissnödig och massa annat.

Min MS startade med buller och bång så att säga.
Det är ju en sjukdom som kan ge otroligt många symptom och sjukdomsbilden ser väldigt annorlunda ut för alla. Jag vet att det finns de som har klåda som inte vill ge sig men jag har inte upplevt just det problemet.

Jag mår mycket bättre sen jag började med min behandling jag är piggare nu och det känns som om hjärnan fått tid att läka mellan inflammationerna.

Jag håller tummarna för dig och är det något mer du undrar över är det bara att höra av dig. Du kan skriva till mig på Facebook eller via mail om du vill ta det mer privat också!
Heter Sara Modigh på Facebook och Polyhymnia__@hotmail.com är min mailadress.

Kram!

 
Annie

Annie

9 juli 2015 15:31

Tack så mycket för att du delar med dig! verkligen, tack :)
Känns som tankarna bara snurrar runt i skallen ..

Jag har inte upplevt nåt med synen ( inte än iaf ) men mycket stickningar, myrkrypningar och avdomnad känsla till och från.
( Mest fot ).

Tack snälla du :)

Å tack för det! Om jag har undrar igen så kanske jag hör av mig mer privat :)

Tack igen fina du!

Kramar

http://www.lifebyannie.bloggplatsen.se

Sara Modigh

9 juli 2015 22:11

Det är så lite så. Bara glad om jag kan hjälpa till på något vis.

 
Lina Tsutsumi

Lina Tsutsumi

9 juli 2015 17:13

Jag är också trött på att folk säger så till en att man har tid jämt för att man är sjukskriven. Så är det ju inte. Oftast är ju så att vi som är sjuka måste ersätta våran tid med möten på sjukhus etc. Förstår inte heller när folk ska lära sig..
Ta hand om dig!
http://www.jagarbipolar.spotlife.se

http://www.jagarbipolar.spotlife.se

Sara Modigh

9 juli 2015 22:12

Ja, det är väldigt tråkigt att folk inte förstår.
Att vara sjuk är ingen dans på rosor direkt.

 
Tantmango

Tantmango

9 juli 2015 17:33

Känner igen. Så trångsynt. Och ser man inte tillräckligt risig ut så kan det vara svårt att bli trodd att man mår dåligt. Jag som tycker om att göra mig fin.

http://www.tantmango.se

Sara Modigh

9 juli 2015 22:13

Ja. Så är det verkligen. Har många gånger fått höra att jag är "för snygg" för att må dåligt.
Men inte alla sjukdomar syns ju på utsidan

 
Stajna Grrl

Stajna Grrl

10 juli 2015 15:47

Nej, det är ju verkligen inte så att man lyxar till det när man är sjukskriven. Både eftersom man är sjuk men också eftersom man har ont om pengar, så man har inte råd att göra så mycket roliga saker. Samma gäller om man går på soc. Man mår dåligt och har inga cash. Men folk tror att man bara latar sig och att man inte vill ha ett jobb. Det är så himla fel.

http://astrocyt.blogspot.com

Sara Modigh

10 juli 2015 16:36

Ja det är nog inte många friska människor som skulle vilja byta bort sitt jobb mot att gå hemma på bidrag och ändå får man sådana kommentarer. Det förstår jag inte faktiskt!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara Modigh - 27 april 2021 20:34

När man äntligen hittat något som fungerar, när jag äntligen börjat få kontroll på min sömn och min dygnsrytm. Vad händer då?  Jo, läkemedlet jag tar för att hjälpa mig komma till ro och bli trött på kvällarna ska nu inte längre subventioneras till...

Av Sara Modigh - 21 april 2021 14:30



Det har gått en lång tid sedan jag skrev sist, och det är mycket som har hänt under det senaste året. Jag har flyttat till en egen lägenhet, jag har fått en ny kontakt inom psykiatrin kallat Voss-teamet och jag har fått boendestöd som hjälper till oc...

Av Sara Modigh - 17 februari 2020 20:15

   ┏━━━━━━༻❁༺━━━━━━┓ MS-plack   Corpus callosum (Hjärnbalken ) - Multipla halvcentimeter stora förändringar   Centrum semiovale (Centrala...

Av Sara Modigh - 13 februari 2020 12:36

Det är så svårt att hitta mening med det här. Livet känns så hopplöst men vi har en vacker värld.  Så varför kan jag inte leva som jag bör. Vill känna att jag tillhör men är bara till besvär.    Så kan du lyfta mig från hålet jag har fastna...

Av Sara Modigh - 20 december 2019 04:47

Jag måste sova, men jag kan inte. Alldeles för mycket tankar snurrar runt inom mig. Jag får inte tyst på dem vad jag än gör. Så fort jag sluter ögonen kommer tankarna och med dem kommer ångesten. Jag vet inte vart jag ska göra av allt som virvlar...

Om Mig


Hej! Mitt namn är Sara och jag lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att öka kunskap och minska tabun

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Kategorier

Arkiv

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards