En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Direktlänk till inlägg 27 augusti 2015

Jakten efter att vara vacker

Av Sara Modigh - 27 augusti 2015 16:15

Ibland händer det att man ser någon som är så otroligt vacker att man får rysningar.

Då kommer ofta tankarna "Jag önskar att jag såg ut sådär".

Men varför?

På vilket sätt skulle det egentligen vara en förbättring i mitt liv om jag var vackrare? 

Det är ju egentligen hemskt när man tänker på det, att jag har fler gånger i mitt liv önskat att jag kunnat ändra på mitt utseende, än jag önskat att bli frisk.

För något inom mig säger att det är viktigare att se bra ut än att vara frisk. 



Men det är ju inte så konstigt egentligen, läser man i tidningar eller tittar på tv så är det ena reklamen efter den andra om hur man ska förändra sin kropp för att bli vackrare genom att gå ner i vikt, bli härligt solbrun, färga håret, raka bort håret på benen, fila fötterna, sätta på sig massa smink osv.

Det är ena artikeln efter den andra om hur snygga kändisarna är efter sina operationer och tidningarna fylls med de senaste trenderna för att hålla sig ung och snygg. Det är allt från att spruta in gift i ansiktet till att låta sig bli sövda och genomgå farliga operationer till att smeta fågelbajs i ansiktet eller att hälla majonnäs i håret. 

Man har till och med börjat ta tillbaka korsetter, men nu kallar man det för "waist trainer". Detta trots att man vet hur hälsofarliga dessa korsetter varit för kvinnor.

 

Vad kommer vi ta tillbaka från 1700-talet härnäst? Stora frisyrer uppbyggda och uppstoppade med gud vet vad som för varje dag ruttnar mer och mer? Eller varför inte smink med Arsenik i för att måla oss vita med?


 

Egentligen kan man ju säga att skönhet alltid gått före hälsa. 

Men idag har vi så mycket media som talar om för oss hur vi ska se ut , vad som är bra och vad som är dåligt. Dessa budskapen når ut så lätt och påverkar mer än man tror.  

Man når ut till en mycket större publik nu än man någonsin gjort tidigare och det som förmedlas om utseende är massivt och upptar en otroligt stor del av all media. 

Man kan inte ta upp en tidning eller sätta på tv:n utan att få höra något om hur man bör se ut. 


Har ni någon gång tänkt på hur mycket produkter det faktiskt finns som enbart existerar för att förändra utseendet "till det bättre".

Vad spelar det för roll om man inte har långa mörka ögonfransar eller om man råkar ha grått hår?

Är verkligen vikten på en person det enda som räknas? 

Hur kommer det sig att hår på benen är så fruktansvärt (om man är kvinna), men nästan ingen bryr sig om man har håret kvar på sina armar?

Vad är det med benhår som skiljer sig så mycket från armhår?

Det finns miljoner olika antirynkkrämer, produkter för att motverka finnar, produkter för att ge mer lyster, massor med olika krämer och salvor för varenda kroppsdel man har. Det finns miljarder sminkprodukter och syftet är enbart att få människor att vilja ändra hur de ser ut.

 

Man ska vara sminkad, men inte för sminkad. Man ska se naturlig ut. Men den naturliga looken får absolut inte vara äkta för då ser man sjuk ut.

Det ska vara maskara, foundation, concealer, puder, blush, bronzers, läppbalsam, läppenna, läppglans, eyeliner, ögonskuggor, primers och gud vet vad för att uppnå den där "naturliga" looken.

För att inte tala om allt man smetar på sig om man vill vara extra fin så som läppstift och hundratjugo olika ögonskuggor att blanda ihop för bästa resultat.


Men blir man verkligen vacker av detta eller är det bara någon vi blivit upplärda att tro?

Något vi blivit uppfostrade att tycka utan att egentligen få chansen att tänka själva?

Vi har sett reklam om maskara ,och hundra andra produkter för att få oss vackra, sen den dagen vi första gången tittade på tv, sen första gången vi bläddrade i ett magasin, ja, varje gång vi går utanför dörren så ser vi reklam som talar om för oss hur man "ska" se ut för att vara vacker. 

 


Men är detta verkligen att vara vacker? Eller är det en mångmiljonindustri som tjänar pengar på din låga självkänsla?

Är det kanske så att hela den här jakten efter skönhet är en konstruktion av företag där pengar är den drivande kraften. 

För visst är det väl ofta så att man ska köpa en produkt som ska göra att man blir vackrare.

Och att vi ska vara vackra, ja det har vi ju lärt oss redan sen barnsben. 


 
 
Maria

Maria

28 augusti 2015 13:03

Det är hemskt. Det är ju populärt med olika bröstförstoringskrämer nu också, som ska vara biverkningsfria. Men läser man om dem så innehåller de hormoner som stör den naturliga hormonproduktionen och gör så brösten sväller. Vansinne tycker jag!
Och dessa livsfarliga bantningspiller folk stoppar i sig!! usch finns mycket, och människan gör tydligen vad som helst...

http://www.borderlinelivet.blogg.se

Sara Modigh

28 augusti 2015 15:01

Ja det är fullkomligt vansinnigt. Människor dör i jakten på att förändra sitt utseende. Samtidigt som företag tjänar multum på dessa människor dåliga mående.

 
Stajna Grrl

Stajna Grrl

30 augusti 2015 09:01

Ja, det är såklart massa företag som vill att vi ska köpa lycka genom att handla deras produkter, som om den högsta lyckan skulle vara att se ut på ett visst sätt. Jag känner att jag fortfarande är fast i det där. Jag tänker att om jag bara vore vacker så skulle allt bli bra, då skulle allt annat ordna sig. Men den här sommaren, efter nästan två månaders psykos, har jag insett att utseendet spelar ingen roll. Istället skulle jag göra vad som helst för att fortsätta må bra och aldrig bli sjuk igen.

http://astrocyt.blogspot.com

Sara Modigh

30 augusti 2015 10:11

Det är verkligen hemskt att man ska behöva uppleva något sådant för att kunna inse vad som egentligen är viktigast här i livet.
Människor som egentligen är fullt friska och helt normala mår dåligt genom hela sina liv bara för att de inte ser ut på ett visst sätt och det är ju fruktansvärt.

 
LIENE

LIENE

30 augusti 2015 12:16

Har funnits många galna ideal :O usch, läskigt för kroppen har förändrats så. Ideal förändras hela tiden så det som är fult idag kanske var vackert förr och tvärtom.
Fokusera på det som är vackert. Du har jättevackra ögon ju!

http://liene.blogg.se

Sara Modigh

30 augusti 2015 12:26

Ja det finns och kommer förmodligen alltid finnas ideal. Men egentligen borde man ju släppa allt fokus som är ytan. För man är ju så mycket mer än bara ett utseende.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara Modigh - 27 april 2021 20:34

När man äntligen hittat något som fungerar, när jag äntligen börjat få kontroll på min sömn och min dygnsrytm. Vad händer då?  Jo, läkemedlet jag tar för att hjälpa mig komma till ro och bli trött på kvällarna ska nu inte längre subventioneras till...

Av Sara Modigh - 21 april 2021 14:30



Det har gått en lång tid sedan jag skrev sist, och det är mycket som har hänt under det senaste året. Jag har flyttat till en egen lägenhet, jag har fått en ny kontakt inom psykiatrin kallat Voss-teamet och jag har fått boendestöd som hjälper till oc...

Av Sara Modigh - 17 februari 2020 20:15

   ┏━━━━━━༻❁༺━━━━━━┓ MS-plack   Corpus callosum (Hjärnbalken ) - Multipla halvcentimeter stora förändringar   Centrum semiovale (Centrala...

Av Sara Modigh - 13 februari 2020 12:36

Det är så svårt att hitta mening med det här. Livet känns så hopplöst men vi har en vacker värld.  Så varför kan jag inte leva som jag bör. Vill känna att jag tillhör men är bara till besvär.    Så kan du lyfta mig från hålet jag har fastna...

Av Sara Modigh - 20 december 2019 04:47

Jag måste sova, men jag kan inte. Alldeles för mycket tankar snurrar runt inom mig. Jag får inte tyst på dem vad jag än gör. Så fort jag sluter ögonen kommer tankarna och med dem kommer ångesten. Jag vet inte vart jag ska göra av allt som virvlar...

Om Mig


Hej! Mitt namn är Sara och jag lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att öka kunskap och minska tabun

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Kategorier

Arkiv

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards