En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Direktlänk till inlägg 30 augusti 2015

Somnade på golvet

Av Sara Modigh - 30 augusti 2015 11:15

De senaste dagarna har jag drabbats av sådan trötthet helt plötsligt under dagen att jag varit tvungen att lägga mig och vila. Jag förstår verkligen inte vad det är som händer med mig.

Jag har haft ont i hela kroppen och varit väldigt trött.

Det är så frustrerande när man ligger där i sängen eller på soffan och vet att man har hundra saker som måste göras men man orkar inte ens klia sig på näsan.

Igår somnade jag mitt på vardagsrumsgolvet!


Jag satt och höll på och sortera lite kläder och jag hade så otroligt ont i kroppen att jag bara var tvungen att lägga mig ner en stund för att inte svimma eller spy av smärtan. Så somnade jag där på golvet i en hög med galgar. 

Det känns inte alls bra, för det är sådana här saker som verkligen får mig att inse hur sjuk jag faktiskt är. 

Att kroppen tar så mycket stryk av att städa hemma att jag får så ont att jag måste lägga mig ner på golvet och att jag är så trött att jag dessutom somnar där!


Jag vill så mycket mer än såhär, jag vill ha mer ork och energi, jag vill kunna göra allt som jag vill göra utan att min kropp ska säga stopp. 

Jag har kämpat och kämpat mot det psykiska hela mitt liv och det är så orättvist att nu,

bara för att jag äntligen börjar få kontroll över det så kommer det fysiska och sätter stopp.

Kommer jag aldrig få leva utan att allt ska vara en sådan fruktansvärd kamp?



Jaja. Allt var inte negativt i alla fall. 

Städade och rensade igenom hela källarförrådet igår. Det tog hela dagen och all min energi.

Men det blev klart sig tillslut. 

Provade lite gamla kläder också när vi rensade vår låda med maskeradkläder, det var kul haha

 

Det finns så mycket jag vill göra men allt kostar, inte bara pengar utan även energi.

Jag tycker det är så skönt när man får något gjort. Men det känns som om jag får betala ett väldigt högt pris för att försöka hålla lite ordning hemma.

För så fort man är klar med en sak så är det något annat som måste göras sen och min kropp och mitt psyke orkar inte med.  


 
 
Amanda c

Amanda c

30 augusti 2015 11:54

åh känner igen det där, har gjort för mycket saker på senaste tiden att jag bara sovit två dagar nu
men ja vet inte om ditt är psykiskt eller fysiskt nu, men ja jag känner igen det hur som helst

kram

http://amandacarlberg.com

Sara Modigh

30 augusti 2015 12:04

För min del är det mest fysiskt. Jag sover och sover men blir aldrig riktigt pigg. Har en trötthet som inte går att vila bort och det är tyvärr ett vanligt problem när man har MS. Men det psykiska spelar väl också in.
Allt hänger ju samman och påverkar varandra. Lite höstdeppighet och min trötthet från min MS gör väl att det blir en dålig kombination.

 
LIENE

LIENE

30 augusti 2015 12:14

sv: Kul du tyckte det :)
Min mamma har fotat alla bilderna.

Hoppas du kommer bli starkare och piggare med tiden. Jag tror på under. Vill verkligen du ska må bra. Har själv haft perioder då jag varit sjukt trött på grund av nf men det är bättre nu.

http://liene.blogg.se

Sara Modigh

30 augusti 2015 12:14

Tack ska du ha :)

 
Ingen bild

Stelkramp

30 augusti 2015 18:17

Vissa dagar är ju sådär, för oss friska. Och det hör till.
Men när man redan har en del diagnoser, när man redan känner sej trött, när varje dag är ett nytt äventyr och man lever i någon form av skräck eller oro inför morgondagen, då kan det vara värre.
Men du är tuff, du är stark, du är modigh, passande namn på dej med ditt liv och din morgondag!

Sara Modigh

30 augusti 2015 20:03


Ja, vissa dagar är inte lätta och man vet aldrig vad man ska vänta sig.
Enda dagen känner man sig hur frisk som helst och nästa så ligger man på botten

 
Paula

Paula

4 september 2015 21:40

Usch vad jobbigt :-( Jag har själv kämpat med enorm trötthet ganska länge. Jag har sedan tidigare Asperger-diagnos, men nu kommer jag utredas om jag också har ME (kroniskt trötthetssyndrom). Jag känner verkligen igen det här med att allt kostar energi. Energipengar är nästan dyrare än vanliga pengar, tycker jag!

http://blogg.aspiration.nu

Sara Modigh

4 september 2015 22:08

Ja, jag har hört en del om den diagnosen när jag pratat med personer med MS. Det är tydligen många av dem som tidigare fått den diagnosen innan man förstått att det var ms.
Sådan där svår trötthet är ju ett vanligt problem vid MS.
Det är verkligen ett av de mest handikappande problemen för utan energi så orkar man inte leva.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara Modigh - 27 april 2021 20:34

När man äntligen hittat något som fungerar, när jag äntligen börjat få kontroll på min sömn och min dygnsrytm. Vad händer då?  Jo, läkemedlet jag tar för att hjälpa mig komma till ro och bli trött på kvällarna ska nu inte längre subventioneras till...

Av Sara Modigh - 21 april 2021 14:30



Det har gått en lång tid sedan jag skrev sist, och det är mycket som har hänt under det senaste året. Jag har flyttat till en egen lägenhet, jag har fått en ny kontakt inom psykiatrin kallat Voss-teamet och jag har fått boendestöd som hjälper till oc...

Av Sara Modigh - 17 februari 2020 20:15

   ┏━━━━━━༻❁༺━━━━━━┓ MS-plack   Corpus callosum (Hjärnbalken ) - Multipla halvcentimeter stora förändringar   Centrum semiovale (Centrala...

Av Sara Modigh - 13 februari 2020 12:36

Det är så svårt att hitta mening med det här. Livet känns så hopplöst men vi har en vacker värld.  Så varför kan jag inte leva som jag bör. Vill känna att jag tillhör men är bara till besvär.    Så kan du lyfta mig från hålet jag har fastna...

Av Sara Modigh - 20 december 2019 04:47

Jag måste sova, men jag kan inte. Alldeles för mycket tankar snurrar runt inom mig. Jag får inte tyst på dem vad jag än gör. Så fort jag sluter ögonen kommer tankarna och med dem kommer ångesten. Jag vet inte vart jag ska göra av allt som virvlar...

Om Mig


Hej! Mitt namn är Sara och jag lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att öka kunskap och minska tabun

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Kategorier

Arkiv

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Skapa flashcards