En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Direktlänk till inlägg 2 september 2015

En levande nåldyna

Av Sara Modigh - 2 september 2015 13:30

Ja igår var jag och fick min bromsmedicin igen. Det blev mitt nittonde dropp av den här medicinen.

Jag kan lova att den här sjukdomen har botat min nålskräck för jisses vilken nåldyna man känner sig som. 

Igår tog det tre försök att sätta nålen som ger droppet och det är inte första gången det händer.


Undra hur många gånger jag blivit stucken egentligen de senaste två åren?

Har ju tagit ex-antal blodprover, gjort en lumbalpunktion som tog cirka 7 stick innan nålen satt rätt, vart på 3-4 magnetkameraundersökningar med infusion av kontrastvätska, haft fyra månader med injektioner varannan dag och så nu då droppet, och som sagt så var ju detta det nittonde droppet och många gånger har man ju behövt sticka om så antalet stick är nog rätt många vid det här laget så man blir ju van vid stickandet.


Men det är ju jobbigt att vara så svårstycken. Man har ju inte så mycket valmöjliheter.

Fick testa att sätta PVK på tre olika ställen igår och tillslut blev det i höger armveck (som vanligt) där jag inte vill ha det eftersom man blir så orörlig och inte kan göra någonting när man inte kan böja armen. 

 

Men men som jag säkert sagt förr, att sitta och stirra in i en vägg i två timmar i månaden är väl egentligen inte ett så högt pris att betala när det kommer till att behålla sin hälsa så länge som möjligt. 

Jag hoppas hoppas hoppas att den här medicinen fortsätter att fungera för mig. 


I oktober är det dags för MR igen så då får jag svar på om medicinen fortfarande är lika effektiv.

Jag är ju fortfarande JC-negativ så det innebär ju att medicinen fortfarande går att använda utan större risker så det är ju jättebra. 

 
 
Maria

Maria

2 september 2015 16:08

Port a cath är inget de har diskuterat med dig som är så svårstucken? Bara en tanke som slog mig. (Det gjorde inte ont) :P

http://www.borderlinelivet.blogg.se

Sara Modigh

2 september 2015 16:28

Jo det var bland det första sjuksköterskorna sa till mig när jag påbörjade den behandlingen. Första gången tog det ju typ tre försök och andra gången höll de på i 45 minuter innan det funkade. Men läkaren tyckte att risken för infektion är för stor och att den inte skulle användas tillräckligt för att de då ska vilja ta den risken.
Annars hade ju det varit väldigt skönt.

 
Maria

Maria

2 september 2015 22:11

Oki, ja det hade ju underlätta för både dig och sköterskorna.

http://www.borderlinelivet.blogg.se

Sara Modigh

2 september 2015 22:42

Ja det hade det ju absolut

 
linda

linda

26 oktober 2015 16:01

vilken bra blogg du har. Jag har också en MS diagnos och bloggar om allt från orättvisor till recept på mat som är bra för själen. titta gärna förbi och kommentera. kram linda

http://www.annasassistans.se/author/lindas

 
johan

johan

27 maj 2016 14:52

Jättebra blogg, härligt att se och läsa. Blir bokmärke och länk hit. Tack!

http://www.novasis.se

Sara Modigh

27 maj 2016 15:48

Tack :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara Modigh - 27 april 2021 20:34

När man äntligen hittat något som fungerar, när jag äntligen börjat få kontroll på min sömn och min dygnsrytm. Vad händer då?  Jo, läkemedlet jag tar för att hjälpa mig komma till ro och bli trött på kvällarna ska nu inte längre subventioneras till...

Av Sara Modigh - 21 april 2021 14:30



Det har gått en lång tid sedan jag skrev sist, och det är mycket som har hänt under det senaste året. Jag har flyttat till en egen lägenhet, jag har fått en ny kontakt inom psykiatrin kallat Voss-teamet och jag har fått boendestöd som hjälper till oc...

Av Sara Modigh - 17 februari 2020 20:15

   ┏━━━━━━༻❁༺━━━━━━┓ MS-plack   Corpus callosum (Hjärnbalken ) - Multipla halvcentimeter stora förändringar   Centrum semiovale (Centrala...

Av Sara Modigh - 13 februari 2020 12:36

Det är så svårt att hitta mening med det här. Livet känns så hopplöst men vi har en vacker värld.  Så varför kan jag inte leva som jag bör. Vill känna att jag tillhör men är bara till besvär.    Så kan du lyfta mig från hålet jag har fastna...

Av Sara Modigh - 20 december 2019 04:47

Jag måste sova, men jag kan inte. Alldeles för mycket tankar snurrar runt inom mig. Jag får inte tyst på dem vad jag än gör. Så fort jag sluter ögonen kommer tankarna och med dem kommer ångesten. Jag vet inte vart jag ska göra av allt som virvlar...

Om Mig


Hej! Mitt namn är Sara och jag lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att öka kunskap och minska tabun

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Kategorier

Arkiv

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards