En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Direktlänk till inlägg 23 september 2015

Fettfobi och kroppspositivitet

Av Sara Modigh - 23 september 2015 14:45

Jag är så mycket mer än vad som först möter ögonen.
Jag är mer än en tjock, kurvig och dallrig kropp. Jag är en människa, en person med riktiga tankar och känslor och en egen personlighet. Jag har intressen, kunskap, drömmar och mål precis som alla andra.

Mitt utseende är inte jag.

Ytan är bara ett skal och det är inte det som gör mig till mig.  Jag är en levande person och jag är så mycket mer än bara utseende.


Jag är en rätt snäll tjej som tycker det är kul att prata med och lära känna nytt folk. Jag är rätt blyg i början men när man väl lärt känna mig kan jag prata om vad som helst med vem som helst.

Jag driver den här bloggen och den lägger jag mycket tid på, för den betyder väldigt mycket för mig, man kan säga att bloggen är mitt största intresse.

Jag tycker även om att umgås med familj och vänner så det gör jag så mycket som möjligt. Jag tycker mycket om att titta på tv-serier så jag följer väldigt många sådana tillsammans med min make. Vi kollar på tv-serier tillsammans nästan varje dag.

Tycker också om att gå på secondhandbutiker och titta på allt som finns där och ibland hittar man fynd och det är kul. Både jag och maken tycker att det är kul att klä ut oss, lite "estet-blod" i oss båda två kanske man kan säga. Så när vi går på secondhand letar vi ofta maskeradmaterial.

Jag tycker om att spela sällskapsspel också mitt favoritspel just nu är Bohnanzaså det spelar vi rätt ofta när vi spelar spel med familj eller vänner. De flesta tycker faktiskt att det är väldigt kul. 

Tipspromenad tycker jag också är kul, så det brukar jag gå på med delar av familjen. Ett tag gick vi varje söndag. 

Jag tampas med min psykiska ohälsa dagligen och det faktum att jag även har Multipel skleros gör inte livet lättare. Men jag kämpar på och gör det bästa jag kan av situationen. Jag är en väldigt positiv människa och jag brukar ofta få höra att jag är en sådan människa som har förmågan att få andra att bli glada. Jag skrattar högt och är alltid glad. Jag är en trevlig person helt enkelt. 


Men ändå så läggs så otroligt mycket fokus på hur jag ser ut.

Att jag kämpar allt jag kan för att ta mig upp ur sängen är inte värt ett skit för så länge jag är tjock är jag en äcklig, obegåvad, ful, lat, oattraktiv, dum, svagsint människa med dålig karaktär, vilket betyder att jag inte är värd något.


Det har varit mycket diskussioner om övervikt allt sedan Katrin Zytomierska var med hos Malou och spred sitt fetthat.

 

Hon sa massor med korkade saker, men det hon säger är tyvärr något som många i samhället håller med om. Fettfobin är väldigt stor och fördomar kring tjocka kroppar är många och genomgående hos stora delar av befolkningen.

 

Bland annat så påstod hon att ingen som är överviktig kan vara lycklig för alla tjocka är deprimerade på grund av sin vikt.

Men har hon någonsin reflekterat över varför folk mår dåligt över att vara tjocka egentligen?

Det är ju mycket på grund av sådana som henne, som kränker och nervärderar tjocka kroppar.

Så då kanske lösningen är att hon och hennes gelikar tar och skaffar sig en trevligare människosyn istället. Så att alla som har några gram fett "för mycket" inte ska behöva mobbas till den grad att de vantrivs så i sina egna kroppar att de mår dålig över den, och känner att de måste förändra sig själva för att bli accepterade.  

 

Vi lever i en tid då det verkligen sticker i mångas ögon om man älskar sin kropp som den är om man är överviktig. 

Så bara för att få det att sticka lite extra i era ögon kan ni ju ta och titta på det här:

 



Jag tycker det är helt sjukt att människor inte ska få må bra och trivas i sina egna kroppar bara för att man ser ut på ett visst sätt. Det är inte klokt att människor utsätts för hat bara baserat på mängden fett man har på magen. 


Föraktet mot tjocka människor göms ofta i "välmenande oro" eller så kommer den fram igenom ilska över att tjocka människor kostar skattepengar. Men vet ni vad? Det gör barn, gamlingar, rökare, människor som dricker alkohol, elitidrottare och väldigt smala individer också. 

Oavsett hur man lever sitt liv så ska alla ha rätten att bemötas med respekt och behandlas väl. 

Det handlar i grund och botten om lika människovärde. 

Jag har precis lika mycket värde oavsett om jag ligger hemma och käkar choklad eller om jag är ute och springer i joggingspåret hela dagarna. 

 

Att jag är tjock ger inte någon rätten att lägga sig i hur jag lever mitt liv och inte heller rätten att behandla mig illa.

 

Jag är inte perfekt, det vet jag. Men jag är i alla fall den jag är, med skavanker och allt och det står jag för. För jag är en helt vanlig människa

 

Vill jag trivas i min kropp så tänker jag göra det, för en kropp är en kropp och inte en dekoration enbart till för andras njutning. 

Ytan säger ingenting om innehållet och jag tycker bara synd om alla er som inte insett det ännu!

 

 

 

 

 

 #kroppspositivitet

 

 

 

 

 


 
 
Ingen bild

Stelkramp

23 september 2015 16:40

Du är ju helt underbar på just ditt sätt.
Du har tagit en så viktig roll i livets teater och du gör det så bra, på gott och ont, i med och motgång!
Jag är full av beundran för dej!

Sara Modigh

23 september 2015 17:34

Tack :)

 
Ingen bild

Mirjam

23 september 2015 21:03

Heja dig! ♥

Sara Modigh

23 september 2015 21:27

Tack Mirjam :)

 
Ingen bild

Sofie

23 september 2015 22:39

Vilket härligt inlägg. Din självkänsla är ju grym! "Ytan säger ingenting om innehållet och jag tycker bara synd om alla er som inte insett det ännu!"

Jag är en av de som inte har insett det ännu och som går och drar in magen även när jag är själv hemma.

Sara Modigh

23 september 2015 22:42

Tack :)

Det är svårt att ha en stark självkänsla när man lever i ett samhälle som ständigt säger att man inte duger.
Vår dåliga självkänsla är en mångmiljardindustri.
När man tänker efter, vem tjänar mest på att du hatar dig själv? Inte är det du i alla fall.

 
Micke

Micke

24 september 2015 08:47

Katrin Zynd-om-mej-ska är knappast någon guru. hon kanske kan prata, men det är bara nonsens som hon har att komma med. Ett tydligt tecken på att vi blir allt dummare.

Keep on dancing!

/M

http://zeunertz.bloggplatsen.se

Sara Modigh

24 september 2015 10:04

Haha ja alltid :D

 
Elin

Elin

25 september 2015 11:18

Oj vilket fint inlägg verkligen! Jag blev jätteglad av att titta på din video, du är jättefin! Och det syns att du är en bra och godhjärtad människa med mycket positivitet - det enda som bör spela roll enligt mig. Keep up the good work Sara! :*

http://tothrive.se

Sara Modigh

25 september 2015 13:00

Tack så mycket Elin :D

 
Ingen bild

Anders

28 september 2015 11:04

Älskar att du verkligen klarar att stå upp för dig själv och vara stolt över din kropp och säga fuck you till haters. Älskar att du vågar visa upp dig själv och vara stolt när andra (inkl mig) inte vågar eller skäms. Så förlåt också att jag frågar... men när kommer vi får se HELA dig... alltså näck? <3

Sara Modigh

28 september 2015 11:56

Okej, tack tack.
För att besvara din fråga så kan jag säga med säkerhet att det aldrig kommer att ske :P

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara Modigh - 27 april 2021 20:34

När man äntligen hittat något som fungerar, när jag äntligen börjat få kontroll på min sömn och min dygnsrytm. Vad händer då?  Jo, läkemedlet jag tar för att hjälpa mig komma till ro och bli trött på kvällarna ska nu inte längre subventioneras till...

Av Sara Modigh - 21 april 2021 14:30



Det har gått en lång tid sedan jag skrev sist, och det är mycket som har hänt under det senaste året. Jag har flyttat till en egen lägenhet, jag har fått en ny kontakt inom psykiatrin kallat Voss-teamet och jag har fått boendestöd som hjälper till oc...

Av Sara Modigh - 17 februari 2020 20:15

   ┏━━━━━━༻❁༺━━━━━━┓ MS-plack   Corpus callosum (Hjärnbalken ) - Multipla halvcentimeter stora förändringar   Centrum semiovale (Centrala...

Av Sara Modigh - 13 februari 2020 12:36

Det är så svårt att hitta mening med det här. Livet känns så hopplöst men vi har en vacker värld.  Så varför kan jag inte leva som jag bör. Vill känna att jag tillhör men är bara till besvär.    Så kan du lyfta mig från hålet jag har fastna...

Av Sara Modigh - 20 december 2019 04:47

Jag måste sova, men jag kan inte. Alldeles för mycket tankar snurrar runt inom mig. Jag får inte tyst på dem vad jag än gör. Så fort jag sluter ögonen kommer tankarna och med dem kommer ångesten. Jag vet inte vart jag ska göra av allt som virvlar...

Om Mig


Hej! Mitt namn är Sara och jag lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att öka kunskap och minska tabun

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Kategorier

Arkiv

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Skapa flashcards